Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Při hubnutí nesmíte mít hlad

  0:01aktualizováno  0:01
Zopakujeme si, že v minulých dílech jste se naučili zamyslet se nad tím, co jíte, a pokusili jste se omezit příjem energie snížením množství přijímané potravy. Omezovali jste však jen to jídlo, které jste jedli ne z hladu, ale ze zvyku. Při hubnutí byste rozhodně neměli mít nikdy hlad.

Podívejte se na své záznamy a zamyslete se nad tímto: zda nejíte velké množství jídla; nejíte kalorické bomby; nemáte špatný režim jídla; máte dostatek tekutin; jíte tehdy, když to potřebuje vaše tělo, ne tehdy, když to potřebuje vaše duše, a jestli máte dostatek pohybu.

I když ze svých záznamů zjistíte, že děláte více chyb, zaměřte se na jejich odstraňování postupně, nesnažte se změnit se najednou. V našem seriálu budeme dávat tipy, jak chyby odstraňovat.

Přestože změnu celkového životního stylu nelze redukovat na počítání kilojoulů, je dobré získat alespoň základní orientaci v energetických hodnotách potravin a v jejich složení. Zkuste se na 14 dní přimět k tomu, abyste se naučili počítat energetickou hodnotu potravin. Pusťme se do toho.

Tak, jako je metr jednotkou délky, je kilojoul (kJ) jednotkou množství energie obsažené v potravinách. (Často se můžete setkat, a to zejména ve starší literatuře, s jednotkou kilokalorie, zkratka kcal. Pro snadnější orientaci uvádíme vztah mezi oběma jednotkami: 1 kcal = 4,2 kJ.)

Jako příklad si uvedeme, že například 100 gramů mrkve má 170 kJ, zatímco 100 gramů čabajky má až 2200 kJ. To znamená, že čabajka poskytne vašemu tělu daleko více energie než stejně vážící množství mrkve.

Minulý díl - Co jíst a co vynechat

Nejprve každou konzumovanou potravinu zvažte. Věřte, není to ztráta času. Vaše odhady se budou zpočátku lišit od skutečné váhy potraviny. Energetická hodnota je dnes již na většině výrobků uváděna. Dejte jen pozor, zda se uvedený údaj vztahuje k celému výrobku, či pouze ke 100 gramům váhy dané potraviny.

Energetické hodnoty potravin naleznete dnes v mnoha knihách o výživě, nejnovější údaje jsou třeba v knize Obezita je realita, kterou vydal Radioservis v roce 2002, nebo můžete najít tyto hodnoty na www.stob.cz. Dále je budeme postupně uveřejňovat i v našem seriálu. Za nějaký čas dostanete energetické hodnoty potravin "do oka" a budete přiměřeně hubnout i bez sledování těchto hodnot.

A teď pro přehled některé energetické hodnoty 100 g potravin: 
• okolo 120 kJ: zelenina 
• okolo 220 kJ: ovoce 
• 400 až 1000 kJ: většina druhů netučného masa a ryb, mléčné výrobky, nízkotučné  sýry, přílohy 
• 900 až 1700 kJ: mlýnsko-pekárenské výrobky, mouka, vločky, cereálie, tučné sýry 
• 900 až 2000 kJ: tučná masa, uzeniny 
• 2000 až 2500 kJ: sladkosti, chipsy, oříšky 
• 2000 až 3600 kJ: tuky

Autor:




Nejčtenější

Nafukovací lehátko ve tvaru plameňáka je "must-have" sezony.
Plameňáci ovládli léto, ale ikonami jsou už šedesát let

Luxusní šaty a šperky, obyčejná trička z řetězců, neonové lampy a nafukovací lehátka mají letos jedno společné. Vládnou jim plameňáci. Kýčovití, přesto...  celý článek

Ilustrační fotografie
Aby dětská záda nebolela. Pohybová terapeutka poradí v on-line rozhovoru

Nemoci pohybového aparátu v posledních letech netrápí pouze dospělé, ale čím dál více i školáky. Proč tomu tak je, a jak dětem ulevit při výběru školní aktovky...  celý článek

MOJE ROZMARNÉ LÉTO
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

Zlatým hřebem 50. ročníku brněnského veletrhu módy Styl a Kabo se stala nedělní...
Vivien Westwood dorazila do Brna. Značka představila nejnovější kolekci

Zlatým hřebem 50. ročníku brněnského veletrhu módy Styl a Kabo se stala nedělní přehlídka Vivien Westwoodové. Bylo to vůbec poprvé, co britská návrhářka...  celý článek

ilustrační snímek
Když domek vyhořel, děti musely do ústavu. Pomozme jim k návratu domů

Děti, které vyrůstaly v rodinném prostředí, mají mnohem větší šanci na úspěch v životě a na vlastní spokojenou rodinu než ty, které vyrostly v ústavu. Pomozte...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Jídlem k produktivitě. Pomůže banán, losos i brokolice

Rychle povzbudit myšlení, lépe se soustředit na učení nebo zvýšit produktivitu v práci – všechno jde i bez léků a syntetických doplňků stravy. Zkuste do...  celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

(Ilustrační foto)
Sedm potravin, které mohou hrát roli v prevenci rakoviny

Je to tenký led, na který se vědci pouštějí neradi. Žádné jídlo samozřejmě nedokáže zcela předejít rakovině a už vůbec ne všem typům a žádné také samo o sobě...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Konec svatebního kýče: svatební účesy pro rockerky a hipsterky
Konec svatebního kýče: svatební účesy pro rockerky a hipsterky

Posloucháte tvrdou muziku a v ničem se necítíte lépe, než v okovaných botách a punkovém číru? Tak to pak bude romantický... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.