Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Přežijte vánoční večírky. Bez nadbytečných kilogramů

  6:00aktualizováno  6:00
Konec roku je už tradičním obdobím obžerství v podobě nejrůznějších vánočních večírků, flámů a mejdanů. Lidé v něm průměrně přiberou tři kilogramy. Čtěte tipy, jak přežít vánoční akce a nemuset si v novém roce povolovat pásek.

Vánoční večírky představují reálné ohrožení vaší váhy. | foto: Profimedia.cz

Opět je tu období, kdy v nedohlednu mizí štíhlé pasy. Lidé toho totiž o Vánocích sní mnohem víc než normálně. Pokud si budete na předvánočních a novoročních akcích dopřávat podle libosti, zkonzumujete o stovky kalorií navíc.

Proč jsou pro naši váhu tolik nebezpečné právě večírky? Podle výzkumu psychologů z univerzity v Torontu je to proto, že pokud jsme ve společnosti dalších lidí, sníme mnohem větší množství jídla než normálně. Pro zvýšený příjem jídla není podstatný pocit hladu, ale stačí údajně už společnost dalších dvou osob, aby se množství snězeného jídla zvýšilo o třicet až padesát procent. Uvedl to server msn.

Vánočního večírkového veselí se však nemusíte nutně zříkat. Stačí se jen inspirovat několika tipy, jak s nadbytečnými kaloriemi úspěšně bojovat:

 


Nepřejídejte se!

Tipy pro boj s večírkovými kaloriemi:

- Nikdy nechoďte na večírek hladoví.
- Přineste s sebou jeden či dva druhy zdravějšího a dietnějšího občerstvení.
- Dávejte si pozor na alkohol. Zvláště v tvrdém alkoholu se skrývá velmi mnoho kalorií.
- Pokud jste v roli hostitele, nabídněte hostům i dietnější a vegetariánské varianty.
- Nakládejte si jídlo na menší talíř.


Místo těžký tučných jídel vybírejte z bufetového stolu na večírku přírodně upravená masa. Dobrou volbou je i vegetariánská verze pizzy, dejte si však pozor na množství sýra. Na málokterém bufetu také chybí tuňákový salát a krevetový koktejl, který je vhodnou variantou kalorických jídel. Místo sladkého dortu či zákusku raději sáhněte po čerstvém ovoci či kousku hořké čokolády.

Když si nakládáte jídlo na talíř, vždy přemýšlejte o tom, jak vypadá vaše klasická porce jídla. Zrádné je totiž především neustálé přidávání si, kdy ztrácíte přehled o celkovém množství jídla, které jste ve skutečnosti pozřeli. Například množství masa, které sníte v jedné porci, by mělo být velké jako jedna hrací karta.

Na večírku si vyberte vždy jen jeden druh hlavního jídla, které ochutnáte, a případné další "nášupy" si dejte už jen v podobě ovoce a zeleniny. Pozor si dávejte také na přejídání, pokuste se příliš nepřekročit svůj obvyklý denní kalorický příjem.

Pokud tedy víte, že vás v týdnu čeká večírek, snažte se několik dní předtím zvýšit pohyb a celý den před mejdanem jezte jen lehká jídla s vysokým obsahem vlákniny. Před odchodem snězte několik kousků zeleniny, které vás částečně zasytí a sníží tak váš celkový kalorický příjem. Předtím, než si půjdete znova přidat, zeptejte se sami sebe, jestli skutečně ještě máte hlad.

Připadají vám tato preventivní opatření zbytečná? Potom počítejte; pokud přiberete každé Vánoce tři kilogramy, které se vám nepodaří shodit, za pět let budete mít už patnáct kilo navíc a za deset let budete o třicet kilogramů těžší.

Statistiky přitom uvádějí, že lidé průměrně přes vánoční svátky přiberou od dvou do pěti kilogramů.

Autoři:




Nejčtenější

Zakladatel společnosti Scio Ondřej Šteffl
Ondřej Šteffl: Svět bude potřebovat lidi, kteří se umějí a chtějí učit

Umět se učit, kritické myšlení, kreativita, flexibilita, ale i empatie a laskavost – to jsou klíčové dovednosti ideálního pracovníka příštích let. Alespoň to...  celý článek

Salma Hayeková (Londýn, 5. prosince 2016)
Ve svém věku už nemusím vypadat dokonale, je to výhoda, říká Hayeková

Herečka Salma Hayeková (50) nikdy nepodléhala hollywoodským trendům a nesnažila se mučit v posilovně jen proto, že to je zrovna v kurzu. Pro svou postavu toho...  celý článek

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

Billie Piperová
Piperová: Ve třiceti po mně nemůžete chtít, abych vypadala na dvacet

Britské herečky Billie Piperová (34) se dotklo, že se do ní opřeli někteří novináři kvůli vráskám. Po třicítce očekávala, že se podobným článkům vyhne. Jak...  celý článek

Sport na čerstvém vzduchu a s přáteli je nejlepší způsob, jak si užít léto.
Léto v pohybu: Sportovní outfity a doplňky, kterým neodoláte

Krásné letní počasí přímo vybízí k venkovním sportovním aktivitám. Návštěvu fitness center proto odložte, až se ochladí, a prázdniny využijte ke sportům, které...  celý článek

Další z rubriky

Jóga má podle odborníků nezpochybnitelný pozitivní přínos nejenom pro naše...
OBRAZEM: Ohebná těla vedle ašrámu i v mrakodrapu. Svět slaví den jógy

Po celém světě dnes miliony příznivců indického fyzického a mentálního cvičení slaví svátek. Dnešek je zároveň dnem letního slunovratu, který má pro mnoho...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

Ilustrační fotografie
Může nás lenost zabít? Vědci říkají, že ano

Zdravé je sportovat několikrát týdně, říkají experti, a přesto se dvě třetiny Čechů nehýbou skoro vůbec. Jak je možné, že jejich těla fungují a nerozpadají se?  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Nejen sluncem políbená. Bronzer zeštíhlí a vymodeluje obličej
Nejen sluncem políbená. Bronzer zeštíhlí a vymodeluje obličej

Bronzer není jen pro ty, kterým se sluneční paprsky úspěšně vyhýbají. Kromě expresního opálení vám tohle jedinečné líčidlo pomůže zeštíhlit a vymodelovat tvář. ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.