Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Potraviny se špatnou reputací, které si zaslouží druhou šanci

  4:00aktualizováno  4:00
Existují potraviny, které mají špatnou pověst a vysloužily si výstražnou nálepku potravin, kterým se máme vyhýbat. Obvykle proto, že jsou buď moc tučné, mají vysoký obsah sacharidů nebo prostě neprospívají zdraví. Ve skutečnosti zase tak špatné nejsou.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Téměř každá potravina má své pro a proti a je důležité brát v potaz vždy obě tyto stránky. „Jedině bohatý výběr kvalitních potravin a celkově střídmý energetický příjem povede ke zdraví,“ říká nutriční specialistka Monika Bartolomějová.

A dodává, že mezi potraviny, které mají špatnou pověst, patří zcela určitě máslo, dlouhou dobu bylo v této skupině vejce. Často diskutované bývá i mléko. Máslo je vhodné především pro studenou kuchyni. Obsahuje vitaminy rozpustné v tucích, některé minerální látky a také mastné kyseliny s krátkým řetězcem. Ačkoliv je i zdrojem cholesterolu, pokud je konzumováno střídmě, není pro zdraví nebezpečné, jak je to kolikrát uváděno.

Server fitsugar.com se spojil s odborníky na zdravý životní styl a dal dohromady seznam potravin, které si i přes svou špatnou pověst zaslouží druhou šanci.

Vejce

Vejce byla dlouhou dobu zatracována pro svůj vysoký obsah cholesterolu, který může zvyšovat riziko srdečních onemocnění. Nedávný výzkum však ukázal, že obsah cholesterolu v našem jídle má jen malý dopad na hodnoty cholesterolu v těle.

Jak na nákup vajec?

Pro každou českou rodinu představují vejce jednu z nejběžnějších komodit. Časté změny v cenách tak mohou narušit nejeden rodinný rozpočet.

Jak nakoupit vejce a další základní potraviny Vám poradíme zde.

„Vejce jsou plná bílkovin (až 6 gramů na vejce), dobrých nenasycených tuků, vitaminu D, A a B12,“ říká Keri Glassmanová, registrovaná dietoložka a specialistka na výživu. Vejce také udržují apetit na uzdě, a proto jsou daleko vhodnější k snídani, než pokrm s vysokým obsahem sacharidů. Namísto obvyklého chleba s marmeládou nebo tučné koblihy si proto raději k snídani připravte chutnou vaječnou omeletu.

Brambory

Především dietáři se bramborám vyhýbají kvůli tomu, že se po nich údajně tloustne. To je ale pravda jen napůl, záleží totiž, jak je připravíte. Pokud si labužnicky pochutnáváte na zapečených bramborách se smetanou nebo bramborách na oleji, je dost možné, že se to odrazí na vaší váze. Brambory uvařené ve vodě nebo v páře však mohou být skvělým zdrojem zdravých sacharidů.

„Jedna brambora má asi 170 kalorií, je bohatá na draslík a vlákninu a slupka obsahuje antioxidanty,“ říká Glassmanová a dodává, že brambory také regulují hladiny krevního cukru, udržují nás syté po delší dobu a pomáhají spalovat tuky.

Sýr

Tento mléčný výrobek je obvykle zapovězen pro všechny, co se snaží zhubnout. Je pravdou, že sýry obsahují nasycené tuky a sodík, ale podle dietoložky Lisy Moskovitzové je sýr také jedním z hlavních zdrojů vápníku a vitaminu D. Moskovitzová však doporučuje dopřávat si jen malé porce a vybírat si netučné sýry.

Jak pro iDNES.cz vysvětlila hlavní nutriční specialistka ze Světa Zdraví Monika Bartolomějová, existuje velké množství druhů sýrů – čerstvé, tvrdé, zrající, plísňové, s různým obsahem tuku, s rozdílnou délkou zrání. Rozdíly jsou také podle druhu použitého mléka. Každý typ má svá specifika, a proto nelze jednoznačně říci, zda jsou sýry zdravé či nikoliv.

„Do jídelníčku doporučuji zařazovat především sýry typu cottage. Jedná se o sýr, který obsahuje nízké množství tuku a vysoké množství bílkovin. Kromě kaseinu obsahuje i syrovátku, která má mnoho pozitivních účinků na naše zdraví,“ uvedla Bartolomějová, která dále doporučuje zaměřovat se při výběru na sýry z kozího nebo ovčího mléka, jelikož mají jiné složení než mléko kravské a tím opět obohacují jídelníček, který často bývá jednotvárný.

Pečivo

V posledních letech je dietním hitem vyhýbat se chlebu, houskám a dalšímu pečivu.

”Mnozí z nás viní chleba za všechny zdravotní potíže nebo potíže s váhou,” říká Moskovitzová. Dle jejích slov je však chleba výborným zdrojem energizujících sacharidů, a pokud se konzumuje v celozrnné formě a v rozumném množství, je významným zdrojem vitaminů skupiny B, srdci prospěšné vlákniny a manganu, který prospívá kostem.

Nutriční specialistka Monika Bartolomějová doporučuje zařazovat do jídelníčku pečivo, které je upečené ze žitné mouky, případně žitné a pšeničné. Vhodné je i pečivo celozrnné.

„Pečivo je dobré zařazovat na snídani společně se zdrojem bílkovin, například vejcem, a také zeleninou. Samozřejmě by nemělo být konzumováno v téměř každém jídle. I zde platí, že všeho s mírou.“

Rýže

Další sacharidová bomba, která je lidem prahnoucím po dokonalé štíhlé postavě zapovězena. Sacharidy však mohou a měly by být součástí zdravé stravy, a to včetně rýže. Glassmanová však doporučuje vybírat si hlavně hnědou variantu.

“Hnědá rýže reguluje krevní cukr a udržuje nás syté po delší dobu,” vysvětlila Glassmanová a zdůraznila, že rýže je plná vlákniny, což pomáhá správné funkci zažívacího systému a obsahuje významné živiny jako selen a mangan. Celozrnné potraviny navíc pomáhají snižovat riziko srdečních onemocnění a snižovat vysoké hladiny cholesterolu.

Čokoláda

Jedna z nejoblíbenějších pochoutek na světě bohužel také nepatří mezi potraviny, které by nám odborníci přes zdravou výživu doporučovali konzumovat. Je pravda, že mléčná čokoláda obsahuje velké množství cukru a tuků, takže může zvyšovat hladiny cholesterolu, ale pokud se naučíte vychutnat si i její hořkou variantu, nemusíte čokoládu ze svého jídelníčku vyškrtnout.

“Hořká čokoláda ve skutečnosti snižuje LDL špatný cholesterol, snižuje krevní tlak a je plná antioxidantů,” vyzdvihla klady hořké čokolády Glassmanová, která však radí držet se malých porcí, zvláště pokud si chcete udržet zdravou váhu.

Soja

Tato kontroverzní potravina se ocitla na seznamu nevhodných potravin poté, co se roznesly zvěsti, že způsobuje rakovinu. Doktorka Moskovitzová však soju obhajuje: “Žádné studie nebyly schopny opravdu prokázat, že soja je špatná a způsobuje rakovinu prsu. Existuje mnohem více studií, které ukazují přesný opak.“

Moskovitzová však doporučuje vyvarovat se potravinám ze zpracované soji, jako jsou snídaňové lupínky, sladkosti a další a raději volit soju ve formě tofu jako doplněk salátu nebo lehce solené sojové oříšky jako odpolední svačinku..

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Příběh Mirky: Syn bude otcem, ale dítě nejspíš není jeho

Tak jsem se dočkala, budu babičkou. Mám skvělou snachu, bezvadného syna a další důvod k radosti je na cestě. Jenže snacha se mi přiznala, že dítě možná nebude...  celý článek

Jít se koupat znamenalo vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se...
OBRAZEM: Koupání před 50 lety: s nubianem, kostkovanou dekou a matračkou

Jít se koupat znamenalo ještě před půl stoletím vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se srolovanou kostkovanou dekou v podpaží a taškou přes rameno. V ní...  celý článek

MOJE ROZMARNÉ LÉTO
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

Neuroložka prof. MUDr. Marcela Lippertová-Grünerová, ph. D. působila celou řadu...
Neuroložka: Mozkové buňky umí spáchat sebevraždu, ale to my nechceme

„Mozkové buňky mohou spáchat sebevraždu. Mají jakýsi,červený knoflík’, který buď stisknou, nebo ne. My se je snažíme přesvědčit, aby ho nemačkaly, protože je...  celý článek

Osvěžující salát s rajčaty, okurkou a čerstvou mátou
Rajčata nejsou jen na špagety a na pizzu. Co s červeným nadělením?

Konec prázdnin je ve znamení dozrávajících červených plodů, které v sobě během slunečných dnů akumulovaly všechnu krásu a sladkost léta. Pokud jste propadli...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pít se musí umět. I v případě vody

Zajistit, aby tělo mělo dostatek tekutin i v létě, není tak snadné, jak se může zdát. Pravidlo, že stačí vypít dva nebo tři litry a máte vystaráno, neplatí...  celý článek

Ilustrační fotografie
Může nás lenost zabít? Vědci říkají, že ano

Zdravé je sportovat několikrát týdně, říkají experti, a přesto se dvě třetiny Čechů nehýbou skoro vůbec. Jak je možné, že jejich těla fungují a nerozpadají se?  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Na unavenou pleť i zvýraznění tváře. Rozjasňovač umí zázraky
Na unavenou pleť i zvýraznění tváře. Rozjasňovač umí zázraky

Pořídit je můžete v pudru, tubě i v peru a pokud víte, jak je správně nanášet, dokáží vaši tvář opravdu zkrásnět. Přesto... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.