Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Počítáte kalorie? Pak se neobejdete bez vyšetření odborníkem

  3:04aktualizováno  3:04
Nejjistější cesta ke snížení tělesné hmotnosti je zvýšit výdej energie a snížit její příjem. Dejte si však pozor na amatérskou skladbu jídelníčku, která by mohla spíše ublížit.
Změnou stravovacích návyků půjdou kila dolů. Ilustrační foto

Změnou stravovacích návyků půjdou kila dolů. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Nízkokalorická dieta je považovaná za základní model všech hubnoucích programů, který vede k šetrnému úbytku tělesné hmotnosti. Principem je mít přehled o výživových hodnotách alespoň nejzákladnějších jídel a proniknout do světa tabulek, čísel a nutričních hodnot. Zjednodušeně řečeno je nutné vědět, co jíme a kolik toho jíme, aby naše váha nestoupala, v lepším případě klesla.

Jaká je optimální hodnota přijímaných kalorií, při které člověk hubne, ale neohrožuje své zdraví? "Množství kalorií závisí na somatotypu člověka, jeho energetickém výdeji, psychice a typu životního stylu. Základem je vždy bazální metabolismus, což je energie potřebná k základním funkcím žijícího organismu," říká Radek Němec, dietolog a poradce pro životosprávu a tělovýchovu.

Přesnou dietu, která by byla univerzální pro všechny věkové skupiny a pohlaví, tedy není možné určit. "O tom, kolik kalorií má činit redukční jídelníček, rozhoduje řada faktorů - věk, pohlaví, váha, výška, sportovní aktivity vykonávané během dne, fyzická náročnost zaměstnání a samozřejmě aktuální zdravotní stav," sděluje výživová poradkyně Linda Procházková. Je tedy nesmyslné stanovit univerzální kalorickou hodnotu pro všechny stejně.

Kvalita stravy vítězí nad počítáním kalorií

Dilema, zda snížit přijatou energii omezením na jedno vysoce energetické jídlo denně, nebo energii rozdělit do více nízkokalorických jídel, řeší odborníci jednoznačně.

Podle Radka Němce není ani tak důležité řídit se množstvím kalorií nebo joulů, jako spíše kvalitou stravy. "Stejné kalorie můžete přijmout například v čokoládě nebo v jogurtu, avšak kvalita kilokalorií je propastná," varuje dietolog.

Stejný názor má i výživová poradkyně Procházková: "Spíš než snižovat příjem kalorií je důležitější správně uspořádat skladbu jídelníčku, tedy mít správné jídlo v pravidelných dávkách ve správný čas. To znamená, že pokud budeme k večeři jíst přílohy, například k masu rýže, brambory, těstoviny, pečivo, váha klesat nebude. Stejně tak bychom se měli vyvarovat pečivu, smaženým jídlům, uzeninám, tučným sýrům a tučným mléčným výrobkům nebo produktům s obsahem rafinovaného cukru."

Ilustrační fotografie

Pohybem hubnutí podpoříte

Úbytek váhy jde ruku v ruce i se sportovními aktivitami, bez kterých by kilogramy dolů nešly. Zde je však velmi důležitý optimální jídelníček, aby nedocházelo k úbytku svalové hmoty.

"Pokud se hodně sníží příjem kalorií a zároveň se provozuje sportovní aktivita, tělo si začne z nedostatku energie brát potřebnou energii z vlastních zdrojů. Ovšem nikoli z tuku, jak se mnozí domnívají, ale ze svalové hmoty," varuje Procházková.

Dietolog Radek Němec dodává, že sportující lidé by měli brát energii spíše ze sacharidových zdrojů, ostatní, méně pohybově aktivní, pak ze sacharido-bílkovinných až bílkovinných zdrojů.

Jakékoliv pokusy o úbytek tělesné hmotnosti by vždy měly být konzultovány s odborníkem. Pod pečlivým dohledem a odborným sestavením se vyvarujeme neúspěšným pokusům, které vedou ke zpomalení metabolismu a takzvanému jojo-efektu.

"Diety se staly velkým hitem u mediálně známých osob, které amatérsky narušují pravé dietetické principy a negativně tak působí na veřejnost," říká dietolog a dále vysvětluje, že dobře sestavené programy na míru - dietní jídelníček a nezbytně nutná pohybová aktivita - musí zaručeně vést k pozitivním změnám v organismu, v životním stylu a pochopitelně i v psychice dotyčného člověka.

Co se týče délky dodržování dietního režimu, je vhodnější dlouhodobá varianta, která není tolik drastická a nijak výrazně nás v běžném životě neomezí. Podle Radka Němce by měl být časový rozsah každého, dobře sestaveného dietního principu, minimálně jeden měsíc.

"Cílem totiž není jen redukce příslušných kilogramů, ale i nastartování metabolických pochodů. A to je jev korelující s časem. Právě nastartování metabolismu a rozvržení dietních postupů v čase nezpůsobí takzvaný fyziologický šok a následný jo-jo efekt."

Autoři:




Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Uroložka: Koupání v řece ani bazénu zánět močových cest nezpůsobuje

Každá druhá žena aspoň jednou za život prodělala zánět močových cest, i proto lékaři doporučují věnovat péči hlavně prevenci. "Koupání v řece ani bazénu...  celý článek

Cara Delevingne (Los Angeles, 17. července 2017)
Delevingne: V pubertě jsem nedávala najevo emoce a byla jsem osamělá

Herečka a modelka Cara Dlelevingne (25) si postěžovala na období svého dospívání. Protože nechtěla odhalovat svou sexuální orientaci, bývala hodně uzavřená a...  celý článek

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

Jihoafrická modelka Candice Swanopoelová oslavovala své ještě nenarozené...
Baby shower: předporodní večírek, který těhotnou zasype dary i radami

Poslední večírek bez dítěte, příležitost probrat vše o dětech s kamarádkami a příbuznými, to je tzv. baby shower, předporodní večírek chystaný pro nastávající...  celý článek

Crop topy jsou hitem léta.
Tři tipy jak nosit crop top. Trendy letního kousku se nemusíte bát

Odhalená kůže k létu prostě patří. A to i v případě, že postrádáte míry modelky. Zkrácená délka topu tak může být příjemným zpestřením vašeho outfitu. Zkusit...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

Jóga má podle odborníků nezpochybnitelný pozitivní přínos nejenom pro naše...
OBRAZEM: Ohebná těla vedle ašrámu i v mrakodrapu. Svět slaví den jógy

Po celém světě dnes miliony příznivců indického fyzického a mentálního cvičení slaví svátek. Dnešek je zároveň dnem letního slunovratu, který má pro mnoho...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Konec sejrům: 7 tipů, jak se rychle opálit
Konec sejrům: 7 tipů, jak se rychle opálit

Vaše kůže připomíná eidam, pocení na ostrém slunci vás nebaví nebo na něj nemáte čas? Zapomeňte na babské rady. Olivový olej a sádlo jsou fajn, když chcete ve č... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.