Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

PMS, prokletí většiny žen

  6:00aktualizováno  6:00
Náladovost a přecitlivělost, křeče v podbřišku či zvýšená citlivost prsou. To jsou jen některé z mnoha příznaků premenstruačního syndromu, zkráceně PMS.

Mezi příznaky premenstruačního syndromu mohou patřit i lehké deprese a návaly pláče. | foto: Profimedia.cz

Nepříjemnými  potížemi před menstruací trpí téměř osmdesát procent všech žen od puberty do menopauzy. Dobrou zprávou je, že většině příznaků se dá předejít nebo je alespoň zmírnit.

Zásadní roli při zmírnění PMS a bolestivé menstruace hraje úprava stravy. Předmenstruační problémy způsobuje kolísání hormonů a snížení hladiny chemických látek v mozku, které regulují náladu. Mezi ně patří serotonin, dopamin a endorfiny. Spousta vědců a lékařů se však shoduje na tom, že určité potraviny a potravinové doplňky mohou ženám pomoci při jejich každoměsíčním trápení.

Na co raději zapomenout
Existují jídla, která pro ženu v premenstruačním období nejsou vůbec vhodná. Odborníci na výživu doporučují vyhnout se zejména přemíře bílého cukru a soli.

Sůl přispívá k zadržování vody v těle, a způsobuje tak opuchnutí, citlivost prsou a otoky. Je tedy dobré vyvarovat se pokrmům z restaurací typu fast food, které bývají přesolené, a také konzervovaným potravinám. 

Rafinovaný cukr skrytý v čokoládových tyčinkách a podobných sladkostech sice zlepší náladu a zvedne energii, ale jen na velmi krátkou dobu. Vzápětí naopak způsobí únavu a mrzutost a navíc velmi rychle dostanete zase hlad. Takže místo sladkostí dejte přednost potravinám s vysokým obsahem bílkovin. Jestli se vám při zmínce o bílkovinách okamžitě vybaví maso, zadržte. Nasycené tuky v mase zvyšují hladinu estrogenu v krvi a to může vaše PMS ještě zhoršit. Proto se raději zaměřte na jiné zdroje bílkovin, jako jsou sojové výrobky, ořechy či sýr. Pokud je vaše touha po cukru nezadržitelná, což se bohužel paradoxně před menstruací stává, zakousněte se do vašeho oblíbeného ovoce.

Nezapomeňte, že premenstruační syndrom také výrazně zhoršují alkoholické nápoje, a pozor si dejte i na kofein, který zvyšuje úzkost.


Příznaky PMS

- úzkost, přecitlivělost a návaly pláče

- lehká deprese,  psychické vypětí

- podrážděnost, náladovost, zlost a vztek

- nesoustředěnost, únava

- změna sexuální touhy

- tlak v podbřišku a křeče

- žaludeční potíže a zácpa

- zvětšení a zvýšená citlivost prsou, bolestivé bradavky

- otoky kotníků a prstů

- zvýšená chuť k jídlu, především chuť na sladké, nadměrná žízeň

- bolesti hlavy a kloubů, svalové křeče

- zvýšená potřeba spánku

Co vám pomůže
Při abnormálně silném krvácení zvažte zvýšení přísunu železa, které je kromě masa obsaženo především v luštěninách, dýňových a slunečnicových semenech, listové zelenině a v některých druzích ovoce, jako jsou například jahody. Železo sice nepomůže zeslabit krvácení, ale může vás ochránit před anémií (chudokrevnost), která je v těchto případech celkem běžná. Doporučený denní příjem železa je kolem 1 mg denně, pro ženy v menstruačním cyklu 1,5–2 mg.

Dopřejte si i vitamin E, který pomáhá snižovat citlivost prsou. Hořčík snižuje chutě na sladké a pomáhá zmírnit citlivost prsou. Olej z pupalky dvouleté pro změnu zmírňuje menstruační křeče, deprese a výkyvy nálad. Omega 3 nenasycené mastné kyseliny (např. 1 lžička lněného oleje denně) pomáhají také při křečích v podbřišku a zmírňují deprese.

Zvyšte také příjem vitaminů skupiny B, především B6 - nedostatek těchto vitaminů může způsobovat menstruační křeče, pocit napětí v prsou a silné krvácení

Studie z roku 2005  publikovaná v lékařském žurnálu Archives of Internal Medicine uvádí, že zvýšený přísun vápníku a vitaminu D může zmírňovat PMS. Ženy, které se zúčastnily této studie a konzumovaly dvakrát více doporučené denní dávky vitaminu D, měly až o čtyřicet procent zmírněný PMS. U žen se zvýšeným přísunem vápníku pak došlo ke zlepšení o třicet procent.

Kromě specifického jídelníčku pomáhá při PMS také mírná fyzická zátěž, jako třeba třicet minut svižné chůze denně. Existují také speciální cviky, které pomáhají při bolestivé menstruaci.

Autoři:




Nejčtenější

Kris Jennerová a její dcera Kim Kardashianová
Kardashianové možná porodí třetí dítě vlastní jednašedesátiletá matka

Profesionální celebrita Kim Kardashianová (36) stále řeší problém s třetím dítětem. Ráda by s manželem měla ještě dalšího potomka, ale její zdravotní stav jí...  celý článek

ilustrační snímek
Virtuální sex změní i ten reálný, předpovídají odborníci

Virtuální realita nabízí zcela nový rozměr pornografie. Zákazníci se z role pozorovatele dostávají do role aktivního účastníka sexuálních hrátek podle svých...  celý článek

Riwaa Nerona se kromě výroby korzetů věnuje i šití spodního prádla a večerních...
Všechno, co jste chtěli vědět o korzetech, ale báli jste se zeptat

Bez korzetu si ženy v minulosti nedokázaly svůj život vůbec představit. Tento dříve nepostradatelný kousek spodního prádla své kouzlo neztrácí ani dnes. Dokáže...  celý článek

Proměna maminky nevěsty či ženicha
Svatební proměna: Kostýmek i pouzdrové šaty pro matku nevěsty Martinu

Svatební sezona se pomalu rozjíždí a s ní kromě radosti přichází i zásadní problém. Jaké oblečení zvolit, abyste svatebčanům nezpůsobili ostudu? Pečlivý výběr...  celý článek

Ilustrační fotografie
Čtyřicítka je zlomový věk. Právě teď se svému tělu věnujte víc než dřív

Zatímco o zdraví dětí a seniorů se mluví na každém kroku, takzvaný střední věk tolik pozornosti nepřitahuje. Jako by se rozumělo samo sebou, že se dospělý...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.