Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Pitný režim při dietě

  0:24aktualizováno  0:24
"Hlad je jenom převlečená žízeň," praví starý vtip. Ne že byste na to mohli sázet, ale kus pravdy v tomto tvrzení je. Dostatečný přísun správných tekutin vám nejen usnadní hubnutí, ale pomůže vám i jinak.

Pitný režim | foto: Isifa

Pitný režim je slogan několika málo posledních let. Předtím po něm ani pes neštěkl, ještě v 80. letech bylo nemyslitelné, že by třeba děti ve školách pily jindy než při obědě. Dnes skoro nenarazíte na školáka, jemuž by z aktovky nekoukala láhev. Pití je pro život prostě nezbytné. A čím chytřeji k němu přistoupíte, tím lépe pro vás.

Přepiju hlad?

Jistě. Je to jedna z nejlevnějších a nejúčinnějších metod, jak přelstít pocit hladu. Když budete dostatečně pít mezi jídly, zaplní vám to žaludek. A díky tomu se snáz ubráníte večernímu mlsání, které je hlavním nepřítelem všech dietářů. Navíc pokud při hubnutí málo pijete, hrozí vašemu tělu zácpa, která už tak bývá průvodním jevem diet. Nedostatek tekutin taky může zhoršit vaši podrážděnost.

Ale pití samozřejmě není důležité jenom při hubnutí. Dodržovat zásady dostatečného příjmu těch správných tekutin je nutnost. Jejich nedostatek totiž třeba zpomaluje "ředění" škodlivin vylučovaných ledvinami, a tak je zatěžuje, může se spolupodílet i na infekcích močových cest, taky pokožka žízní trpí, proto rychleji stárne.

Kolik a co pít?

Obecně se tvrdí, že by měl člověk vypít za den 2 až 3 litry neslazených tekutin. Některým se to může zdát jako nepřekonatelné množství. Pro uklidnění: část tekutin přijmeme tak jako tak už v potravě, odhady mluví asi o 900 ml. Takže pak vám zbývá něco kolem dvou litrů. Absolutním minimem, které do sebe musíme vpravit během dne stůj co stůj, je 1,6 litru, protože tím pokryjeme nejmenší možný tělesný výdej tekutin.

Je jasné, že po celodenní túře, dvou hodinách tenisu na kurtu, práci v dole nebo ve velkém vedru tělu musíme dodat vody víc než obvykle. Rozhodně ale nečekejte na žízeň - ta už je totiž projevem mírné dehydratace.

Ideálními nápoji, a to nejen při hubnutí, jsou voda a ovocné čaje (i slabé bylinné). Obvykle se doporučují i naředěné ovocné a zeleninové šťávy, ale na ty si dejte během diety pozor. Bývají totiž velmi kalorické - stoprocentní džus může na litr nápoje obsahovat až o 900 kJ víc než cukrem proslavené colové nápoje. Vodu si raději vybírejte bez bublin, sycená voda může narušit zažívání.

Úplnou kalorickou bombou je alkohol, zvlášť tvrdý. Když už se chcete během diety trochu "rozšoupnout", dejte si vinný střik nebo světlé pivo (tmavé je kaloričtější). Kávu, černé a zelené čaje můžete pít bez omezení, jen myslete na to, že tělu vodu odebírají. Takže si ke každému espresu objednejte i sklenici vody.

Nepřežeňte to

Přestože to tak trochu vypadá, že čím více vody vypijeme, tím lépe, není to tak. Nebezpečná je nárazová konzumace. Pokud toho vypijeme přes míru (a tím nemyslíme alkohol), způsobíme si převodnění, které přetěžuje ledviny, srdce i další orgány. Takže zapomeňte na to, že byste svoje pitné resty doháněli večer vyzunknutím tří litrů vody najednou. Rozdělte si svou denní dávku dvou litrů na deset dvoudecových sklenic a vypijte každou hodinu jednu.

Minerálky na zdraví? Spíš ne

Pokud vypijete denně dvě skleničky a budete minerálky střídat, pravděpodobně si nijak neuškodíte. Na etiketách sledujte hlavně hladinu sodíku, který způsobuje zadržování vody v těle a zhoršuje celulitidu. Obecně se minerálky dají rozdělit do 3 kategorií:

KLIDNĚ DENNĚ:
Minerálky Korunní a Rajec mají minimum minerálů a dají se doporučit k dennímu pití.

DEJTE SI JEN SKLENIČKU:
Relativně nízký obsah minerálů má Magnesia, Ondrášovka a Mattoni. Občas si je nalejte a raději je střídejte.

LEPŠÍ SE VYHNOUT:
Do této kategorie spadá Poděbradka Pro Linie a Hanácká kyselka. Ty mají největší obsah minerálních solí. Hodí se k nahrazení ztrát při vedrech nebo sportu.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Příběh Mirky: Syn bude otcem, ale dítě nejspíš není jeho

Tak jsem se dočkala, budu babičkou. Mám skvělou snachu, bezvadného syna a další důvod k radosti je na cestě. Jenže snacha se mi přiznala, že dítě možná nebude...  celý článek

Nafukovací lehátko ve tvaru plameňáka je "must-have" sezony.
Plameňáci ovládli léto, ale ikonami jsou už šedesát let

Luxusní šaty a šperky, obyčejná trička z řetězců, neonové lampy a nafukovací lehátka mají letos jedno společné. Vládnou jim plameňáci. Kýčovití, přesto...  celý článek

Lake Bellová
Lake Bellová: Děti vychovávám tak, aby si vážily starých lidí

Herečka Lake Bellová (38) denně naráží na to, že si dnešní mládež neváží starších lidí. Své děti tak vede k tomu, aby ke starším lidem měly úctu. A hlavně po...  celý článek

Zlatým hřebem 50. ročníku brněnského veletrhu módy Styl a Kabo se stala nedělní...
Modelky představily nejnovější kolekci návrhářky Vivienne Westwoodové

Zlatým hřebem 50. ročníku brněnského veletrhu módy Styl a Kabo se stala nedělní přehlídka Vivienne Westwoodové. Dámské a pánské modely z kolekce na podzim a...  celý článek

Osvěžující salát s rajčaty, okurkou a čerstvou mátou
Rajčata nejsou jen na špagety a na pizzu. Co s červeným nadělením?

Konec prázdnin je ve znamení dozrávajících červených plodů, které v sobě během slunečných dnů akumulovaly všechnu krásu a sladkost léta. Pokud jste propadli...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Pít se musí umět. I v případě vody

Zajistit, aby tělo mělo dostatek tekutin i v létě, není tak snadné, jak se může zdát. Pravidlo, že stačí vypít dva nebo tři litry a máte vystaráno, neplatí...  celý článek

(Ilustrační foto)
Nejzdravější jídelníčky světa. Po boku Japonska najdete Dánsko i Francii

Řecko, Itálie nebo Japonsko jsou svými jídelníčky známé, národy severní Evropy a západní Afriky už méně. Všechny si ale zaslouží přední příčky na seznamu zemí,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Zase přepudrovat? S těmito make-upy se mastná pleť neleskne
Zase přepudrovat? S těmito make-upy se mastná pleť neleskne

Těším se na léto. Na rozdíl od mojí pleti. Co s tím, abych se nestyděla za prázdninové fotky, kde se lesknu jako prasátk... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.