Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Pět strategií, které vám pomohou překonat těhotenskou depresi

aktualizováno 
Celé těhotenství, porod a období po porodu je časem obrovských psychických i tělesných změn. Ačkoli mnohem známější je poporodní deprese, spousta žen se potýká s depresí i v průběhu těhotenství.

V průběhu těhotenství si žena musí zvyknout na úplně novou identitu. | foto: Profimedia.cz

V těhotenství jste mnohem zranitelnější a potýkáte se s většími výkyvy emocí. Tento stav není způsoben pouze hormony, ale i změnami, které prodělává vaše psychika. Ještě dramatičtější vývoj má deprese obvykle u žen, které jí trpěly už před těhotenstvím. Inspirujte se následujícími pěti triky, které vám v boji s těhotenskou depresí pomohou:

1. Proveďte sebeanalýzu
V těhotenství si musíte zvyknout na úplně novou identitu ženy a matky. "Jde o novou roli, kterou jste možná ještě nikdy nevyzkoušela a budete potřebovat čas, abyste ji začlenila do svého sebepojetí," říká psycholožka Marcela Vojířová. V první řadě je potřeba, abyste si utřídila myšlenky a odpověděla si na otázky, co pro vás vlastně mateřství znamená. Jste na něj připravená? Jak si představujete sama sebe a svého partnera jako rodiče? Na co se nejvíc těšíte? Z čeho máte naopak strach? Teprve pokud si uděláte pomyslný pořádek sama v sobě, můžete se svou novou identitou pracovat dál.

2. Podívejte se do rodinné historie
Vztah mezi vámi a vaší matkou, sourozenci nebo váš partnerský vztah hraje významnou roli ve vaší přípravě na roli mateřství. Jenom pokud porozumíte vztahům, které vás formovaly, můžete najít tu správnou cestu k vlastnímu dítěti. Pokuste se identifikovat a pojmenovat problémy, které se v průběhu vašeho dětství vyskytovaly ve vaší rodině. To je nejlepší prevence pro jejich opakování. Naopak si sepište seznam věcí, které na svých rodičích, sourozencích, partnerovi obdivujete. Pomůže vám to utřídit si myšlenky ohledně toho, jaká matka vlastně chcete být.

3. Berte se vážně
Věnujte pozornost svým potřebám a neodsouvejte je do pozadí. "Těhotné ženy mají často tendenci své požadavky a potřeby opomíjet a označovat za nedůležité," říká psycholožka. "Uvědomte si však, že na světě není jen vaše dítě, ale vy jste stejně důležitá." Nebojte si explicitně říci o podporu, kterou potřebujete. V pořádku je žádost nejenom o materiální podporu (například při domácích pracech), ale i o emoční. Stejně tak vám pomůže, pokud si se svým partnerem sednete a upřímně si popovídáte o tom, jaké požadavky na vás klade nová role rodičů a co se ve vašem fungování bude muset změnit.

4. Držte pohromadě
Výzkumy ukazují, že pokud rodiče dítěte mají problémy mezi sebou a nefungují navenek jako pár, poporodní a těhotenská deprese je mnohem intenzivnější. Je potřeba, abyste celou dobu těhotenství cítila, že za vámi partner stojí a máte někoho, na koho se můžete spolehnout.

5. Obraťte se na profesionály
Nebojte se profesionální pomoci. Zvlášť pokud vaše deprese trvá i poté, co těhotenské hormony už zmizely za obzorem. Potom je skutečně na místě odborná pomoc, protože může jít o dlouhodobou záležitost. Podceňování a zlehčování příznaků skutečně není na místě, protože deprese neohrožuje jen vás, ale i váš vztah k dítěti a v neposlední řadě fungování na partnerské úrovni.

Autor:




Nejčtenější

ilustrační snímek
Jak vybírat porodnici? Rozhoduje nabídka péče, zázemí i pocity rodičky

Pražské maminky to musí řešit relativně brzy a zapsat se do porodnice již v prvním trimestru, s výběrem porodnice si ovšem láme hlavu většina nastávajících...  celý článek

Crop topy jsou hitem léta.
Tři tipy jak nosit crop top. Trendy letního kousku se nemusíte bát

Odhalená kůže k létu prostě patří. A to i v případě, že postrádáte míry modelky. Zkrácená délka topu tak může být příjemným zpestřením vašeho outfitu. Zkusit...  celý článek

Sport na čerstvém vzduchu a s přáteli je nejlepší způsob, jak si užít léto.
Léto v pohybu: Sportovní outfity a doplňky, kterým neodoláte

Krásné letní počasí přímo vybízí k venkovním sportovním aktivitám. Návštěvu fitness center proto odložte, až se ochladí, a prázdniny využijte ke sportům, které...  celý článek

Zakladatel společnosti Scio Ondřej Šteffl
Ondřej Šteffl: Svět bude potřebovat lidi, kteří se umějí a chtějí učit

Umět se učit, kritické myšlení, kreativita, flexibilita, ale i empatie a laskavost – to jsou klíčové dovednosti ideálního pracovníka příštích let. Alespoň to...  celý článek

Světlé odstíny vlasů jsou pro léto nejvhodnější.
Pět tipů, jak si v létě udržet zářivou barvu, aniž by vaše vlasy trpěly

Sluníčko i chlór dává vlasům zabrat. Nezřídka dokonce mění jejich barvu. Vyplatí se proto dopřávat kadeřím pravidelnou péči pomocí speciální kosmetiky.   celý článek

Další z rubriky

Lázně pro miminka ve španělském Madridu
Lázně pro vyčerpané matky s dětmi? V zahraničí to jde už s novorozencem

Nejčastější stížnost matek? Věčný boj s pocity únavy a vyčerpání. Právě proto se již nespočet zahraničích lázní rozhodlo nabízet matkám s dětmi společný pobyt,...  celý článek

Charlie s rodiči Corrine Yatesovou a Chrisem Gardem
Léčba Charlieho byla falešnou nadějí pro rodiče, říká český odborník

Média po celém světě sledují osud jedenáctiměsíčního Charlieho, který trpí syndromem mitochondriálního vyčerpání. Rodiče se nakonec po dlouhých soudních...  celý článek

ilustrační snímek
Jak vybírat porodnici? Rozhoduje nabídka péče, zázemí i pocity rodičky

Pražské maminky to musí řešit relativně brzy a zapsat se do porodnice již v prvním trimestru, s výběrem porodnice si ovšem láme hlavu většina nastávajících...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu
První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu

Zničehonic začínáte ztrácet svou jinak bohatou hřívu? Nepropadejte panice a podívejte se, jak vypadávání vlasů udělit stopku hned v začátcích.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.