Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


PAUL SMITH: unikátní oděvní styl a symbol úspěchu

  17:01aktualizováno  17:01
Paul Smith představuje ve světě módy nejenom unikátní oděvní styl, ale také symbol výjimečného úspěchu, jaký se nepovede dosáhnout jen tak kdekomu.

Paul Smith - podzim/zima 2009

Kromě notoricky známého jména značky a stabilně plusových čísel z prodeje má totiž jen málokdo vlastní butiky po celém světě, zcela ojedinělý obdiv ze stran kritiky i laické veřejnosti, rytířský titul od Královny a své kousky vystavené v prestižních galeriích a muzeích. A to přitom Paul Smith vůbec nechtěl být dizajnérem.

V patnácti netoužil Paul po ničem jiném, jen stát se závodním cyklistou. Vykašlal se na školu a i v práci, do které ho donutil táta (poslíčkování v místním skladě s oděvy), nemyslel na nic jiného, než na závratně rychlou jízdu na kole. Jedna z vyjížděk se mu nevyplatila a na půl roku byl Paul odstaven z kola a připoután na nemocniční lůžko.

Paul Smith - podzim/zima 2009

Náhodou se tehdy dostal mezi bohémskou, uměleckou mládež, kde se mu tuze zalíbilo. Po návratu do práce začal zdobit výklady skladu a dojatý šéf ho nechal nakupovat tovar pro pánské oddělení. Zanedlouho Paul pomáhal kamarádce otevírat butik a stal se jeho výhradním manažérem.

Tehdejší přítelkyně (dnes manželka) Pauline Denyer zpozorovala Paulův talent a povzbudila ho do studií šití i otevření vlastního obchůdku – jediného krámku v Nottinghamu, kde jste mohli mimo Londýna koupit modely brandů, jako Kenzo nebo Margaret Howell.

Zakrátko se Paul odvážil do vlastních návrhů a úspěch ho posilnil natolik, že se rozhodl koupit prodejní prostory v Londýně. Když nasbíral dostatek prostředků na vybavení, nestálo mu nic v cestě a cesta na vrchol byla odstartována.

Paul Smith - podzim/zima 2009

Smithovy barevné proužky

Smith se od jiných prodejců neodlišoval jenom svým designem (který je ve skutečnosti dodnes velmi klasický a decentní), ale zejména způsobem prodeje.

Návrhář plně využívá své stračí sběratelské záliby a shromažďuje ve svých buticích věci a věcičky, které má rád: komiksy, japonské ulítlé hračky, knížky, podivné ozdůbky a nesmysly, které půvabně dotvářejí náladu prostor a dodávají značce osobitý charakter. Samotné oděvy jsou inspirovány tradičním britským stylem.

Paul však vždy přidává malý trik; prvek, který odliší oblek od tun ostatních kusů na trhu. Kultovým rozpoznávacím znakem se staly Smithovy barevné proužky, které vkusně přikládá na lemy, podšívky a ozdoby, vdechujíc jim tak mladistvý půvab a nevinnost.

Paul Smith - podzim/zima 2009

Zvláštní je, že oblečení zůstává elegantním a solidním, taktéž neztrácí nic ze své exkluzivity a zajímavosti (jako se to stalo hrozivě zprofanované kostce Burberry). Paul Smith je prostě pořád cool.

V roce 1998 začal na světových Fashion Weecích předvádět také ženskou řadu oděvů a rychle prokázal, že cit a talent mu nechybí ani v tomto poli tvorby. Uličnická hravost ve vrcholové kvalitě, vyvedená v luxusně řezaných liniích, zářivé barvy na pozadí dospělých, vážných tónů – to všechno staví dámské návrhy značky přímo na vrchol britské módní honorace.

Pozornost detailu, prvotřídní látky a funkční, lichotivé linie dělají ze všech modelů od Smitha výsostně žádoucí kusy oděvu. Podobně jako v pánských řadách, ani tady není lehké popsat, co děla oblečení tak přitažlivým.

Paul Smith - podzim/zima 2009

Snad je to Paulova neutuchající vášeň pro krásu, zvláštnůstky, tradiční britskost - a záviděníhodná vnímavost pro harmonii noblesy a hravosti. A možná je to jedinečný talent, který si osudově našel cestičku i přes mohutnou touhu po sportovní kariéře.

Bytový nábytek, design motocyklů a obaly na iPody

Paul se neúnavně vrhá nejenom do otevírání nových obchodů (třeba v Japonsku jich má již na dvě stovky), ale také do nečekaných spoluprací – při svém milovaném cestování nasbíral inspiraci pro kolekci nábytku pro firmu Cappellini, spolu s brandem Burton představil charakteristicky pruhovaný obleček pro snowboardisty, navrhuje dokonce design motocyklů, koberce i vzorky látek pro bytové interiéry.

Paul Smith - podzim/zima 2009

Svět nepřestává Paula zajímat a o svůj postoj k dění kolem a to, jak lze své pozorování využít, popsal ve své knize Inspiraci můžeš najít ve všem (a když ne, podívej se zas).

Kreslí obaly pro iPody, oblečení pro tým Manchester United i obaly flašek vody Evian. A nakonec se podílí také na spolupráci, která mu snad vžene i nějakou tu slzu do očí – Paul Smith navrhuje v roce 2006 rámy kol pro společnost Mercian Bikes.

Autorka:

Lenka Svobodová, www.faiyo.cz





Nejčtenější

Sport na čerstvém vzduchu a s přáteli je nejlepší způsob, jak si užít léto.
Léto v pohybu: Sportovní outfity a doplňky, kterým neodoláte

Krásné letní počasí přímo vybízí k venkovním sportovním aktivitám. Návštěvu fitness center proto odložte, až se ochladí, a prázdniny využijte ke sportům, které...  celý článek

Houbové rizoto
Rostou? Tak honem do lesa! Tyhle recepty užijete nejen na chalupě

Uklidňující procházka lesem mnohdy vyústí ve sběračskou výpravu – zejména, když máte svoje tajná místečka a vezmete si s sebou košík. Co ale s houbovou úrodou?...  celý článek

Billie Piperová
Piperová: Ve třiceti po mně nemůžete chtít, abych vypadala na dvacet

Britské herečky Billie Piperová (34) se dotklo, že se do ní opřeli někteří novináři kvůli vráskám. Po třicítce očekávala, že se podobným článkům vyhne. Jak...  celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Jít se koupat znamenalo vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se...
OBRAZEM: Koupání před 50 lety: s nubianem, kostkovanou dekou a matračkou

Jít se koupat znamenalo ještě před půl stoletím vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se srolovanou kostkovanou dekou v podpaží a taškou přes rameno. V ní...  celý článek

Další z rubriky

Nový kousek prádla je jako stvořený pro horké letní dny.
VIDEO: Konec zpocených prsů, slibuje nový kousek prádla obdařeným ženám

Nový kousek dámského prádla Ta-ta towel vyvolává velkou diskusi. Zatímco ženy s plnějším hrudníkem opěvují jeho praktičnost, další ho přirovnávají k houpací...  celý článek

V Primarku se můžete od hlavy až k patě obléci jako Harry Potter.
Vzhůru do Bradavic. Řetězec nabízí kolekci inspirovanou Harry Potterem

Fanoušci malého čaroděje slaví. Svého hrdinu mohou konečně mít doma prostřednictvím nové kolekce oblečení, papírenských a bytových doplňků, kterou nabízí...  celý článek

Tak jaké to budou dnes? Barevné ponožky se dají skvěle kombinovat s různými...
Fenomén barevných ponožek. Potrpí si na ně více muži, nebo ženy?

Na ulicích je potkáváme čím dál častěji. Jsou nepřehlédnutelné a i jednolitý outfit promění v zajímavou podívanou. Milují je ženy, ale své místo si spolehlivě...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Nejen sluncem políbená. Bronzer zeštíhlí a vymodeluje obličej
Nejen sluncem políbená. Bronzer zeštíhlí a vymodeluje obličej

Bronzer není jen pro ty, kterým se sluneční paprsky úspěšně vyhýbají. Kromě expresního opálení vám tohle jedinečné líčidlo pomůže zeštíhlit a vymodelovat tvář. ... celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.