Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

On-line rozhovor

On-line rozhovor s trenérem Tomášem Jehličkou

Trenér Tomáš Jehlička
velikost textu:
vydáno 26.1.2016 13:00
Jak správně cvičit? Poraďte se s fitness trenérem Tomášem Jehličkou.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 26. ledna 2016 do 13:30

OTÁZKA: Dobrý den, Může být efektivní i cvičení krátkou dobu, ale vícekrát denně? Např. 3 x denně intenzivních 20 minut? Je nějaký minimální čas pro cvičení (někdy se říká, že tělo začíná spalovat až po určité době a kratší čas cvičení je pak jako bychom necvičili vůbec)? Ivana
Trenér Tomáš Jehlička ODPOVĚĎ: Dobrý den, pokud je cvičení skutečně intenzivní a náročné, pak nemá smysl cvičit vícekrát denně. Maximálně je možné zkombinovat krátké intenzivní cvičení na cca 20-30 minut + lehkou procházku jako další aktivitu. Co se týče spalování, tak tělo spaluje nepřetržitě v průběhu dne. Potřebuje energii na chod celého organismu. Krátké cvičení sice nevede k přímému spalování tuků, ale k tomu dochází posléze, jakmile začne tělo regenerovat bolevé svaly. Laicky dojde ke zrychlení metabolismu, a to na 1-2 dny. Proto je takové cvičení také efektivní. Více o účincích krátkého intenzivního cvičení vs. dlouhého kardio cvičení se dozvíte v úvodní části zde: www.vyzva21dni.cz. 26.1.2016 13:13
OTÁZKA: Dobrý den, jsem celkem štíhlá, potřebuji spíše zpevnit (hlavně stehna) a úbytku pár cm bych se taky nebránila. Bohužel nemám moc času. Dá se efektivně scuknout cvičení na dva dny v týdnu, nebo jsou ty proklamované tři dny opravdu minimum? Jedním cvičením myslím buď TRX lekci nebo posilování ve fitku + 45 minut lehkého běhu. Ještě otázka na běh: teprve s ním začínám, jaké rychlosti bych ideálně měla dosáhnout, aby to dávalo smysl? Zatím uběhnu za deset minut jen něco málo přes kilometr. Lenka
Trenér Tomáš Jehlička ODPOVĚĎ: Zdravím, pokud si držíte jídelníček na zdravé úrovni, tak ty 3 dny cvičení jsou víceméně minimum. Nicméně, pokud máte málo času, doporučuji zkusit i cvičení v domácím prostředí, které šetří mnoho času. Osobně jsem velmi zaneprázdněný a mnohdy se ke cvičení dostanu až v 8 hodin večer. Přesto mi stačí 20-30 minut k tomu, abych si dal do těla a udržel si pevnou postavu. U běhu bych doporučil střídat rychlé a pomalé tempo. Kilometr za deset minut je klus a ten je vhodné proložit 20 až 30 vteřinovými rychlými běhy (tím je myšleno cca 100 metrů za tento čas uběhnout). Během těch 10 minut to takto udělat aspoň 4 krát a týden po týdnu pomalu přidávat více. Jinak bych se netrápil tím, že celkově uběhnete třeba "jen kilometr". Sám toho taky nenaběhám o moc více. ;) 26.1.2016 13:20
OTÁZKA: Dobrý den, pane Jehličko, mám dvě malé deti, od 2.porodu uplynuly 2 roky. Po vecerech pracuji na pocitaci. Po dni s detmi, práci v domácnosti a s večerní prací se cítím, jako bych složila vagon uhlí a padnu. Koncem tohoto roku bych mela nastoupit zpět do zaměstnání a už vůbec si nedovedu představit zakomponovat do toho všeho cvičení.  Přesto bych moc chtěla,  chybi mi to ve všech směrech,od par kil navic, přes neforemnou postavu az po nedostatek energie. Zkusila jsem na podzim kurz tance, ale kvůli času jsem zvolila hodiny večerní a i to zrejme přispělo k tomu, že mě to spíš vycerpavalo než bavilo, a hodiny jsem ani všechny nevychodila.  Když to spočítám,  necvičila jsem pod rouškou nedostatku času pravidelne cca 7-8 let. Ale cítím,  že toto je cesta do pekel a chci to změnit.  Je vůbec nějaka cesta,  jak do toho začarovaného kruhu zařadit i cvičební chvilky pro sebe a nacerpat energii? Jakou aktivitu by bylo ideální zvolit? Děkuji za přečtení a případnou radu. Lenka
Trenér Tomáš Jehlička ODPOVĚĎ: Zdravím Lenko, zkuste mojí Výzvu 21 dní. Úvodní týden je zcela zdarma a krom 5ti společných tréninků si odnesete důležitý základ pro přeměnu své postavy. Jestli se rozhodnete pokračovat nebo ne, to je čistě na Vás. Nicméně cvičení trvá okolo 20 minut a pro začátek není tak náročné, aby Vás zcela vyčerpalo a naopak Vás dobije energii. Když mám pocit, že je toho na mě hodně (a v lednu, kdy chce každý hubnout, tomu tak je...), tak zařazuji pravidelnou meditaci a to mě skutečně nastartuje. Více se o ní dozvíte právě v úvodním týdnu zdarma mé www.vyzva21dni.cz. Cvičí se doma, takže je časově minimálně náročné a výhodnější než vstupy do fitka. ;) Snad najdete cestu ven! Držím palce a přeju mnoho úspěchu. Tomáš 26.1.2016 13:24
OTÁZKA: Dobrý den, ráda bych věděla, kde dělám chybu. Je mi 38 let, 4 děti. BMI 26. Jde mi asi o 5kg, které mi zůstaly po porodech. Vždycky jsem sportovala, našla jsem si ten čas i při tolika dětech, sport mě nabíjí. Už rok a čtvrt jsem u tohoto tréningového modelu: 2x týdně hodinový běh na lačno podle tepovky (do 75% TF). Jednou týdně běh bez měření, také hodinu. 2x týdně 30 min. Jillian Michaels (kombinace posilování, kardia a ABS) střídám s plaváním nebo nordic walking. Jeden, dva dny v týdnu odpočinek. K tomu sportovní vyžití s dětmi. Roky jím kvůli alergiím vegansky a bezlepkově, bez bílého cukru, Eček. Nezhubla jsem za ten více než rok ani kilo, ani centimetr! Nějaké zpevnění tam je, pořád mě běhat baví, ale lidé, kteří běhají mnohem kratší dobu, než já (a nehýbali se předtím), mohou mluvit o lepších výsledcích. Díky za jakoukoli odpověď. Karolína Karolína
Trenér Tomáš Jehlička ODPOVĚĎ: Zdravím Karolíno, je to prosté - stále děláte to samé a to vede ke stejným výsledkům - pochopitelně. Věřím tomu, že zprvu jste viděal pokrok, ale od nějaké doby se to zastavilo, protože tělo si zvyklo a nemá potřebu se nijak měnit. Nepřichází žádný nový impulz, proč se vlastně mělo měnit. Na druhou stranu věřím, že budete ve formě a kondice nechybí, ale zkrátka už toto nestačí. Proto v mém programu Výzva 21 dní každý týden máme nový trénink, který je o trošku těžší než ten předchozí. Zvolím třeba náročnější cvik tu a tam a přidám i na celkovém času tréninku. Postupně tak člověk bez kondice stoupá výš a výš a jeho tělo má potřebu se měnit => adaptovat na těžší trénink => zpevňovat a zbavovat se přebytečných kil v podobě podkožního tuku. Do toho přidáváme i změny v jídelníčku - tam ale možná mnoho nového pro Vás nebude, protože svůj jídelníček už řešíte více než je obvyklé. Přesto by Vás mohlo zaujmout téme detoxikace nebo nové recepty. Každopádně se řiďte dle centimetrů v pase a jejich úbytku a nehleďte na kila. Ohledně běhu se podívejte na předchozí odpověď. ;) 26.1.2016 13:32
OTÁZKA: Dobrý den, chodím v pondělí na kruhový trénink, ve středu na pilates a zdravotní cvičení (kombinace pilates, jógy). Vše posilovací cvičení v klidném tempu. Doporučil byste doplnit nějakým aerobním cvičením (např. spinning)? Děkuji lama
Trenér Tomáš Jehlička ODPOVĚĎ: Dobrý den, doporučil bych spíš nějaký posilovací trénink v "neklidném" tempu. Po cvičení by měl mít člověk hodně zrychlenou tepovku a být rozpumpovaný. Nicméně i kondiční cvičení tomu určitě pomůže. Nezůstával bych jen u třech tréninků týdně, ale vytasil bych se všemi zbraněmi do boje. Jinak bývá boj s nadbytečnými kily příliš dlouhý a člověka to přemůže a vykašle se na to... 26.1.2016 13:35
OTÁZKA: Dobrý den, v loňském roce jsem se rozhodla pro změnu a podařilo se mi shodit cca 25kg a to hlavně díky úpravě jídelníčku a 3x týdně cvičení. Nyní cvičím stále 3x týdně (alpinning, BOSU CORE, kruhový trénink) a 2x týdně chodím běhat (cca 5km). Začíná se mi nyní tvořit hodně svalová hmota, ovšem váhově se už 2 měsíce pohybuji na stejné hodnotě. Je nějaká možnost ještě něco váhově sundat? Mám představu ještě cca 10-15Kg. Díky moc Andrea
Trenér Tomáš Jehlička ODPOVĚĎ: Dobrý den Andreo, je otázka, zda je 10-15 kilo skutečně reálných. Nemohu posoudit, ale snad ano. Opět bych připomněl, že je rozumější se soustředit spíš na centimetry, kde se tuk drží nejvíc než na váhu. Určitě hubnete, ale svaly jsou těžší než tuk, takže na váze to nepoznáte. Každopádně bych se zaměřil ještě více na jídelníček. Tam lze vždy hodně zapracovat. Ve cvičení je člověk limitován rychlostí regenerace a více jak 1 trénink denně už nemá smysl pro běžnou populaci. Navíc u Vás hrozí, že další cvičení by znamenalo akorát další nárůst svalů. Proto se zaměřte na jídelníček - pro detailní posouzení se můžeme domluvit na konzultaci - více na mém blogu www.tomasjehlicka.cz. 26.1.2016 13:41
OTÁZKA: Dobrý den, jaké cvičení je ideální na hubnutí pro ženu 40+? Potřebovala bych shodit 5 kilo. Děkuji! Ilona
Trenér Tomáš Jehlička ODPOVĚĎ: Zdravím Ilono, záleží na Vaší kondici. Osobně všem doporučuji raději kratší a náročnější posilovací cvičení, protože si tím člověk buduje jednak sílu, zpevní postavu a taky se vytvaruje. Taky bych doporučil za tím hledat víc než jen "5 kilo dole"... Jde přece o to, jak se člověk cítí, jak aktivně žije a co z toho života vlastně má. Vyzkoušejte si úvodní tréninky zdarma v mojí www.vyzva21dni.cz a uvidíte, jak se Vám budou líbit. Pokud to na Vás bude moct náročné, pak doporučuji aerobní cvičení, které nezatěžuje klouby (rotoped/kolo, plavání nebo každý den ranní procházky - to je ale celkem nuda). 26.1.2016 13:45
OTÁZKA: Ahoj, chtěl bych poradit intenzívní tréninkové cviky na horní část těla, přibližně 2 - 3x týdně po 30 minutách. Mám ale problémy s pravým ramenem, které nemůžu příliš zatěžovat. Díky Ivo
Trenér Tomáš Jehlička ODPOVĚĎ: Ahoj Ivo, tady Tě asi zklamu. Na horní partii můžu doporučit kliky (na prsa) a obrácené kliky (na záda), ale pokud máš problém s ramenem, tak raději navštiv fyzioterapeuta. Takto na dálku nikdy neradím. Snad si nečekala, že tu napíšu cvičební sestavu s rozpisem cviků, sérií, opakování a tak. 26.1.2016 13:47
OTÁZKA: Dobrý den, jak se mám vyhnout tomu, aby mi pouze narůstala cvičením svalová hmota a přibírala na váze, místo abych kila spíš shazovala? Cvičím 4x týdně - port de bras, powerball, danceaerobic a step aerobic. Když třeba ze zdravotních důvodu nemůžu jít nějakou dobu cvičit, tak váha trochu spadne. Šárka
Trenér Tomáš Jehlička ODPOVĚĎ: Zdravím Šárko, tady je třeba upravit jídelníček a taky se částečně smířit s tím, že každý jsme nějak stavěný. Některé ženy holt mají sklon k nabírání svalové hmoty, i když si to nepřejí. Nicméně aerobním cvičením by k nárůstu nemělo docházet a výsledkem toho by měla být spíš postava maratonce. Je třeba ale snížit příjem kalorií, aby tělo bylo v deficitu - z toho nemůže pak svaly budovat. 26.1.2016 13:50
OTÁZKA: Dobrý den, proč je podle vás účinné krátké posilování. Každý mi vždy tvrdil, že na hubnutí potřebuji hlavně kardio a cvičit minimálně hodinu. Díky! Dana
Trenér Tomáš Jehlička ODPOVĚĎ: Zdravím Dano, toto mé tvrzení se opírá o více než 8 let praktických zkušeností a přes 3500 klientů, kteří si prošli mou Výzvou 21 dní. Cvičit minimálně hodinu je mýtus 90. let, který stále přetrvává a jak všichni víme, tak 1000x opakovaná lež se stává pravdou. Pochopitelně na tom nějaká pravda je a stejně tak je pravda, že i krátkým intenzivní cvičením člověk zpevní postavu, zrychlí metabolismus a díky tomu spaluje víc než normálně. V kombinaci se zdravým jídelníčkem pak dosáhne svého cíle. Není to "mé" tvrzení, ale je to fakt, který se opírá o fungování těla a využívají ho nejúspěšnější trenéři světa. 26.1.2016 13:54
OTÁZKA: Dobrý den, nikdy jsem necvičila ani nijak nesportovala a vždy jsem měla mírnou nadváhu. Teď, po třech těhotenstvích, mám nadváhu 30 kilo. Jáký sport, nebo cvičení je pro mne vhodné vzhledem k mé nadváze a téměř žádné fyzičce? Děkuju. Radka
Trenér Tomáš Jehlička ODPOVĚĎ: Dobrý den Radko, zvolte cvičení, které nezatěžuje klouby. Rotoped nebo plavání je vhodné a stejně tak je třeba zpevnit postavu mírným posilováním. Když se cvičí správně, pak se klouby nezatěžují nadměrně a je t ocelkově ku prospěchu. ;) 26.1.2016 13:56
OTÁZKA: Dobrý den, po návštěvě obezitologa mi byl doporučen pohyb 5 x týdně. Snažím se tedy dodržet a 5 x týdně doma chodím na stroji K2 hiking při tepové frekvenci 110-140. Je to správně ? ( 38 let, 107 kg, 174 cm ) Šárka
Trenér Tomáš Jehlička ODPOVĚĎ: Zdravím, pro začátek je to vhodné, ale neudělejte tu chybu co většina lidí. Nezůstaňte jen u toho. Upravte i svůj jídelníček (to snad obezitolog doporučil taky) a pomalu přidávejte na cvičení dál a dál. Každý týden třeba o 5 minut déle cvičte, zvolte třeba těžší stupeň náročnosti nebo přidejte další šesté cvičení. 26.1.2016 13:59
OTÁZKA: Dobrý den, za jak dlouhou dobu zpevním svou postavu? Jen běhám, ale neposiluji. Ivana Ivana
Trenér Tomáš Jehlička ODPOVĚĎ: Těžko říct...bohužel nemám křišťálovou kouli. Nevím ani, jak moc chcete zpevnit postavu - co je Váš cíl? Jak intenzivně běháte, jak často, jak dlouho... Nicméně určitě mohu říct, že zpevnění postavy je efektivnější, když člověk začne posilovat s činkami nebo vlastní vahou. Zkuste si takové cvičení z pohodlí domova zde: www.vyzva21dni.cz a uvidíte, jak Vás to bude bavit. Určitě to přispěje k rychlejší změně. Držím palce! 26.1.2016 14:02
OTÁZKA: Dobrý den, ráda bych se zeptala, co je lepší na hubnutí. Běh, svižná chůze nebo střídavě běh a chůze? Cvičím dvakrát v týdnu aerobik, přes víkend buďto procházka nebo jiný sport. Jsem spíše sportovní typ. Děkuji a přeji spoustu úspěchů nejen ve sportu. Jana Jana
Trenér Tomáš Jehlička ODPOVĚĎ: Děkuji za přání Jano, osobně bych volil kombinaci běhu a chůze. Nicméně běh musí být opravdu běh a nikoliv klus... Takže tempo minimálně 4 metry za vteřinu. Podle mapy si snadno odhadnete nějakou vzdálenost a vyzkoušejte si, za jak dlouho ji zdoláte. 100 metrů rovinka napoví. ;) 26.1.2016 14:04
OTÁZKA: Zdravím, cvičím nyní pravidelně jógu 3-4x týdně a stravuji se nově zdravěji dle mého výživového poradce. Hubnu a mé tělo je čím dál více posílené, ráda bych ale ještě trochu proměnila své proporce - mám větší prsa a břiško, ale štíhlé nohy a menší zadek. Poraďte, při jakém typu cvičení bych mohla tyto partie vylepšit - tj. zmenšit břicho a zvětšit zadek..Posilováním nebo třeba během?? Děkuji! Z. Zuzana
Trenér Tomáš Jehlička ODPOVĚĎ: Dobrý den Zuzko, zde by to chtělo se cíleně zaměřit na tyto partie a zapojit posilování. To bude účinnější než samotný běh. 26.1.2016 14:06

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.