Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

On-line rozhovor

On-line rozhovor s nutriční terapeutkou Janou Šulcovou

Nutriční terapeutka Jana Šulcová
velikost textu:
vydáno 14.1.2016 13:00
Na vše o hubnutí se můžete ptát nutriční terapeutky Jany Šulcové.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 14. ledna 2016 do 13:30

OTÁZKA: Dobrý den, máte radu, jak shodit zhruba 3 kila, která jsem přes vánoce přibrala? Za jak dlouho se dá tato váha shodit? Alice
Nutriční terapeutka Jana Šulcová ODPOVĚĎ: Dobrý den, paní Alice, vzhledem k tomu, že o Vás moc nevím, tak na tuto otázku mohu odpovědět pouze obecně. Zkuste přidat hlavně pohyb. Běžte alespoň 3x týdně na svižnou procházku nebo začněte dělat nějaký sport (pokud Vám to Váš zdravotní stav dovoluje). Ráno se nezapomeňte nasnídat, jezte pravidelně každé 3 hodiny a ke každému jídlu si dejte porci zeleniny. Večer se vyvarujte pozdním těžkým jídlům. Uvidíte, že váha se Vám brzy vrátí zpátky. Bohužel Vám nedokážu říct za jak dlouho, je to velmi individuální... 14.1.2016 13:07
OTÁZKA: dobrý den ,mám problém hlídám si stravu,bilkoviny,sacharidy,jím hodně zeleniny málo ovoce,nejím žádné pečivo ani přilohy,cvičím,jezdim na rotopedu denně hodinu spaluji u toho 500kal,chodim ,mám krokoměr denně 10 000kroků které si hlídám,můžete mě prosim poradit jak začít hubnout ,během 5 let jsem dala dole 25kilo ,ale dál to nejde vážím 68kg a měřím 168cma mám 53let ilona
Nutriční terapeutka Jana Šulcová ODPOVĚĎ: Dobrý den, paní Ilono, gratuluji k redukci hmotnosti. Bohužel je možné, že Vaše tělo si už zvyklo na nízký příjem a už ho nic nepřekvapí. Zkusila bych si spočítat kolik za den přijmete energie a třeba o 1000kJ tento příjem navýšit a po čase snížit (nebojte se přidat si sacharidy, je to energie, kterou tělo potřebuje) Poradila jste se s někým o intenzitě Vašeho cvičení? Jestli máte správnou tepovou frekvenci? Zkusila bych přidat také jinou pohybovou aktivitu... 14.1.2016 13:12
OTÁZKA: Dobrý den, za jak dlouho je možné se zbavit povánočních kil? Jana
Nutriční terapeutka Jana Šulcová ODPOVĚĎ: Dobrý den, to je velice individuální otázka, která zohledňuje několik kritérií. Jak moc se bude lišit Váš jídelníček od Vánoc? Budete mít k tomu pohyb? Kolik vánočních kilogramů jste nabrala? Odhadem bych řekla měsíc až 2 měsíce. 14.1.2016 13:14
OTÁZKA: Dobrý den, jak by podle vás měl vypadat zdravý jídelníček? Můžete napsat názornou ukázku? Děkuji Erika 35 let Erika
Nutriční terapeutka Jana Šulcová ODPOVĚĎ: Dobrý den, zdravý jídelníček = racionální jídelníček. Tzn. jíst pestře (obiloviny, luštěniny, ryby atd.), pravidelně (zhruba každé 3 hodiny), nasnídat se do hodiny od probuzení, denně sníst 400-500g zeleniny a ovoce, omezovat příjem soli a cukru, z tuků si vybírat především polynenasycené mastné kyseliny a nahrazovat jimi nasycené mastné kyseliny. Zamyslet se nad každým jídlem, zda obsahuje bílkoviny - např. nedat si jen rohlík s máslem, ale mít tam i šunku, sýr... Pokud nemáte dietní omezení, tak si občas si můžete dát i "nezdravé" jídlo, záleží pouze na množství a jak často tyto nezdravé věci konzumujete... 14.1.2016 13:22
OTÁZKA: Dobrý den, které potraviny by jste doporučovala "vypustit" při redukci váhy ? A co káva a mléko ? Eliška
Nutriční terapeutka Jana Šulcová ODPOVĚĎ: Dobrý den, zaměřila bych se hlavně na tučné potraviny. Nejíst tučná masa, uzeniny (vybírat si hlavně šunky nejvyšší jakosti), smetanové jogurty či tučné sýry, majonézy, máslo nahrazovat rostlinnými másly či lučinou a vyhýbat se smaženým jídlům. Smažení nám totiž až ztrojnásobí původní energetickou hodnotu jídla. Kávu bych určitě nezavrhovala, několik šálků denně dokonce působí preventivně proti různým nemocem. Mléko můžete konzumovat, ale v omezeném množství... 14.1.2016 13:27
OTÁZKA: Co byste doporučila na shození zhruba dvou kil, které jsem přes vánoce nabral? Petr
Nutriční terapeutka Jana Šulcová ODPOVĚĎ: Dobrý den, na tuto otázku jsem již odpovídala. Viz výše. 14.1.2016 13:28
OTÁZKA: Dobrý den paní Šulcová, jaký druh pohybu je podle Vás k zhubnutí nejúčinnější? Berete i chůzi za typ pohybu? Děkuji předem za odpovědi a přeji hezký den. Bob
Nutriční terapeutka Jana Šulcová ODPOVĚĎ: Dobrý den, chůze je nejen typ pohybu, ale dokonce právě ten nejúčinnější. Samozřejmě záleží na intenzitě (měla by být svižná), délce a frekvenci ( alespoň 30 minut každý den či 3x týdně 60 min). Její variantou je chůze s holemi - nordic walking. Díky zapojení rukou je spalování větší a odlehčíte kloubům... 14.1.2016 13:32
OTÁZKA: Kolikrat denne prijimat potravu, chce-li clovek zhubnout ? Vseobecne se tvrdi, ze 5x v mensich davkach, ale jsou i hlasy vcetne lekaru, ze je lepsi jen 3x. A co si myslite o ocistne kure (ne diete) podle pani Macingove. Diky. nahorudolu
Nutriční terapeutka Jana Šulcová ODPOVĚĎ: Dobrý den, máte pravdu, že někdo tvrdí 5x denně a někdo zase 3x. Je to individuální. Pokud je člověk zvyklý jíst 3x denně, tak je nesmysl po něm chtít, aby jedl, když nemá hlad. Na druhou stranu, pokud člověk má hlad mezi hlavní jídly, tak by neměl hladovět. Zhubnout se dá s oběma variantami. Dieta paní Mačingové není racionální a osobně bych ji nedoporučovala. 14.1.2016 13:36
OTÁZKA: Co je podle vás na vánočním jídle to nejhorší? Ina
Nutriční terapeutka Jana Šulcová ODPOVĚĎ: Dobrý den, řekla bych, že nejhorší je neustálé pojídání něčeho. Vánoční jídlo je navíc plné tuků a jednoduchých cukrů, takže má velkou energetickou hodnotu, která se nám bez adekvátního pohybu přemění v tukové zásoby. 14.1.2016 13:39
OTÁZKA: Dobrý dne, jak se co nejrychleji zbavit kil, které člověk přes vánoce přibere? Dan
Nutriční terapeutka Jana Šulcová ODPOVĚĎ: Dobrý den, na tuto otázku jsem již odpovídala výše. Nejdůležitější je pohyb a pravidelná strava doplněná o dostatečným množstvím zeleniny a ovoce. 14.1.2016 13:40
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jaké by mělo být ideální rozložení bílkovin a sacharidů během dne, abych měla vyšší výdej energie, než příjem, s ohledem na to, že pracuji převážně v kanceláři a snažím se cca 2-3x týdně cvičit (posilovna, běh). Chtěla bych, aby můj jídelníček resp. živiny byly co nejefektivnější. díky Betka
Nutriční terapeutka Jana Šulcová ODPOVĚĎ: Dobrý den, záleží na tom, kolik vážíte. Obecně bych Vám doporučila 1g bílkovin na 1 kg Vaší hmotnosti, tuků byste měla mít do 30 % a sacharidů 50 - 55 %. 14.1.2016 13:43
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla bych zeptat, jak ovlivňují velká prsa procento tuku v těle a cca o kolik? Lenka
Nutriční terapeutka Jana Šulcová ODPOVĚĎ: Dobrý den, paní Lenko, prsa (a nejen velká) ovlivňují procento tuku v těle. O kolik se nedá říct - záleží na celkové hmotnosti a rozložení tuku po těle. 14.1.2016 13:47
OTÁZKA: Dobrý den, pokouším se otěhotnět, ale ráda bych také shodila pár kil. Jde to vůbec dohromady? Existují nějaká pravidla pro dietu při pokoušení se o dítě, a později při těhotenství? Děkuji za odpověď, Míša Michaela Křížová
Nutriční terapeutka Jana Šulcová ODPOVĚĎ: Dobrý den, doporučila bych racionální stravu, s dostatečným množstvím bílkovin a pohyb. Určitě nedržte drastické diety (vyčerpala byste si zásoby živin), i menší úprava stravy a pohyb Vám pomůžou zhubnout. Ze živin je nejdůležitější příjem kyseliny listové, železa, jodu, hořčíku, vápníku a vitamínu D. 14.1.2016 13:52
OTÁZKA: Hezký den, před rokem jsem zásadně změnil jídelníček. Vedlo mě k tomu hlavně zvýšení výkonnosti. Věnuji se cyklistice, kde je každé kilo navíc znát. Bylo mi necelých 18 let a z jídelníčku jsem vyloučil mléčné výrobky, maso (pouze občas jsem si dal rybu, králíka nebo kuře či krůtu), velmi jsem omezil pečivo a naopak jsem začal jíst hodně zeleniny, luštěnin a obilovin. Také jsem vynechal brambory, rajčata, papriky. Prakticky jsem jedl téměř makrobioticky. Zhubl jsem velmi rychle více jak 10 kilo. Něco jsem nabral zpátky, ale v průběhu sezony jsem držel uspokojivých 72 kg (188 cm). Po vrcholu sezony v červnu jsem trochu povolil a váha se začala pomalinku šplhat zpátky na původní hodnotu (80 kg). Říkal jsem si, že až začnu znova dodržovat striktně pravidla, váha půjde zase dolů. Začal jsem asi před měsícem, o Vánocích to bylo trochu volnější, ale jinak tak na 90% dodržuji zásady jako loňský rok. Váha ale ne a ne jít dolů, stále se drží na 82 kilech. Čím to je? Martin
Nutriční terapeutka Jana Šulcová ODPOVĚĎ: Dobrý den, pane Martine, a jak to teď máte s pohybem? Z Vaší odpovědi nevím, kde by mohla být chyba - musela bych vidět přesně Váš jídelníček. Pokud máte zájem o větší konzultaci, můžete mě kontaktovat na emailu: jana.sulcova@mediconpharm.cz. 14.1.2016 13:58
OTÁZKA: Dobry den potrebuji zhubnout merim 163 a vazim 69 a nevim jak to dat dolu.jsem 2roky po cisari.moje vaha byla pred otehotnenim 58.kg.a nevim jak zacit.v pase mam 84cm to jsem nikdy nemela vse se mi usazuje na brise.nevim jaky pohyb abych to shodila.muj problem je sladke a pitny rezim nevypiji ani litr.a potrebuji vedet co si dat k veceri chodim spat tak v 11vecer a posledni jidlo si davam tak pul 9.mam rada rychlou chuzi z hulkami ale nechodim pravidelne jen obcas kdyz je cas.prosim o radu jak zacit abych zhubla ten tuk na brise.je mi 31 let.diky martina
Nutriční terapeutka Jana Šulcová ODPOVĚĎ: Dobrý den, myslím, že jste sama vystihla Váš problém. Určitě je potřeba omezit příjem sladkostí, zkuste si místo něj dát ovoce, hlavně v dopoledních hodinách. Někdy může způsobovat chutě na sladké malé množství sacharidů v jídelníčku (příloh) nebo nedostatek spánku. Pitný režim je také důležitý - naplňte si 1,5 litrovou lahev vodou a postavte na stůl, aby se Vám připomínala. Pokud chodíte spát v 11 večer, poslední jídlo si můžete dát v těch půl deváté, ale něco lehčího. Určitě by to neměla být největší nálož dne. A nejdůležitější je asi najít si ten čas na tu chůzi s hůlkami, alespoň 3x týdně 60 min. Je to nejúčinnější způsob, jak zhubnout. 14.1.2016 14:07

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.