Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Obezitoložka: Spalování kalorií máme v genech. Bez pohybu nezhubnete

aktualizováno  12:25
V počtu obézních se Česko propracovalo na přední místo v Evropě. Může za to hlavně sedavý způsob života a zvýšený příjem kalorií. „Protože spalování základních živin máme dané geneticky, je při hubnutí vždy nutné nejen upravit jídelníček, ale přidat také pohyb," poradila v on-line rozhovoru obezitoložka Michala Pelikánová.

Obézních lidí v Česku stále přibývá (ilustrační snímek)

Odpovědi lékařky Michaly Pelikánové najdete ZDE

Obezita je nemoc, která je rizikem pro vznik mnoha dalších vážných onemocnění.

„Důsledkem obezity jsou hlavně zvýšený krevní tlak, zvýšená hladina cholesterolu a s tím spojené urychlení aterosklerózy a rozvoj onemocnění srdce a cév, porucha zpracování cukrů a rozvoj diabetu, žlučníkové kameny, problémy s dýcháním, vyskytují se častější kožní onemocnění a je výrazně vyšší i výskyt nádorových onemocnění (např. karcinomu prsu, prostaty a tlustého střeva),“ říká obezitoložka Michala Pelikánová.

V České republice je 21 procent mužů a 31 procent žen obézních. A když sečteme nadváhu a obezitu, dostaneme se na alarmujících 68 procent žen a dokonce 72 procent mužů. Obezita vzniká na základě mnoha vlivů, může mít dědičný podklad, zásadní jsou však i vlivy prostředí.

„Dědičnost se podílí na rozvoji obezity v 50 procentech, zevní vlivy taktéž v 50 procentech,“ uvádí lékařka Pelikánová.

Dědičné vlivy obezity jsou například schopnost spalovat živiny a velikost energetického výdeje, prostředím a rodinou hodně ovlivněné a „nevhodně zděděné“ jsou však i jídelní zvyklosti, výběr potravin a nadšení k pohybu.

Další negenetické vlivy vedoucí k obezitě jsou sedavý způsob života, přejídání, málo pohybu a špatné stravování.

„Nadváha, respektive obezita jsou charakterizovány nadměrným ukládáním tuku v těle, u obézních mužů přesahuje tuk 25 procent a u obézních žen 30 procent tělesné váhy,“ vysvětluje obezitoložka.

Pro určení stupně nadváhy a obezity se používají různá hlediska, nejčastěji je to výpočet váhově-výškového indexu tzv. BMI (body-mass-index). Se stoupajícím BMI stoupají i rizika spojená s vysokou tělesnou hmotností, od BMI 25 kg/m2 hovoříme o nadváze, od BMI nad 30 kg/m2 je diagnostikována obezita.

„Zároveň by měl být zhodnocen i obvod pasu, který taktéž udává rizikovost obezity, u mužů obvod pasu nad 102 centimetrů a u žen nad 88 centimetrů zakládá zvýšené riziko přidružených chorob,“ popisuje lékařka Pelikánová.

Jak zhubnout a váhu udržet

Bez úpravy jídelníčku a navýšení pohybu nikdy nezhubnete, to vám řekne každý odborník. 

O lékařce

MUDr. Michala Pelikánová

MUDr. Michala Pelikánová promovala na 2. LF UK v Praze. Absolvovala specializační atestace v oboru diabetologie a všeobecné praktické lékařství. Pracovala v diabetologickém centru FN Motol a následně v soukromé diabetologické ambulanci. Nyní působí na Poliklinice Budějovická (Medicon a.s.) v Praze 4.

Předmětem její klinické, výzkumné a publikační činnosti je komplexní problematika diabetologie a obezitologie. Je hlavním výzkumným pracovníkem v několika mezinárodních klinických hodnoceních.

„Existuje několik základních rad pro změnu v jídelníčku: omezte konzumaci tučných mas a uzenin, omezte konzumaci tučných sýrů, zvolte polo/nízkotučné mléčné výrobky, do jídelníčku zařaďte denně dvě až tři porce zeleniny a dvě porce ovoce, vynechte sladké limonády, pijte minerálky a stolní vody, alkohol není vhodný při snaze o redukci hmotnosti, vhodné je zařadit luštěniny, mít ve stravě vyšší obsah vlákniny,“ radí doktorka Michala Pelikánová.

A dodává, že zásadní změna by měla nastat i v jídelních zvyklostech. Jezte pomalu, vychutnávejte, rozlišujte pocit hladu a pocit chuti, jezte v pravidelných intervalech, jezte u jídelního stolu v klidu bez puštěné televize, nakupujte sytí a s rozumem dle předem připraveného seznamu.

K tomu, abyste zhubli, potřebujete i pohyb. Doporučuje se alespoň 20 až 30 minut pohybu pětkrát týdně, zpočátku stačí víc chodit, postupně přibírejte „zdravé“ minuty a zvolte si pohyb, který vás bude bavit (chůze s hůlkami, jízda na kole, běh).

A jak si váhu udržet? Stále kontrolujte jak váhu, tak porce jídla, které denně sníte a čas, který strávíte pohybem. Změny dělejte postupně a pomalu, aby vaše prvotní nadšení rychle nezmizelo. Všechny návyky je nutné si zafixovat, pak budou fungovat. I z malé změny mějte radost, neobviňujte se z neúspěchu, jen zintezivněte svou snahu.

Zpevněte tělo

Vyzkoušejte  taneční zumbu, jógu či pilates. Raketa.cz má cvičení přesně pro Vás.

„Pokud ani jedna z výše uvedených rad nebude fungovat, je vhodné navštívit odborníka na výživu a vše s ním důkladně zkonzultovat. Vyhýbejte se radikálním a zázračným dietám, bez vás samotných hubnutí nenastartujete,“ uzavírá lékařka Michala Pelikánová. 

Autor:




Nejčtenější

Jedenáctiměsíční Charlie Gard trpí MDDS
Malý Charlie umírá, úřady volí smrt. Rodiče, papež i Trump chtějí léčbu

Charlie Gard je jedenáctiměsíční britský chlapec, který trpí vzácným genetickým onemocněním. Otázka jeho budoucnosti rozdělila britskou i světovou veřejnost:...  celý článek

Masáže ayurveda - Foot
Akupresurní body chodidel jsou cestou ke svobodě ostatních částí těla

Masáž plosek nohou pochází z tradiční čínské medicíny. Stojí na principu reflexních bodů, které jsou skrze dráhy v těle propojeny s orgány. Stimulace těchto...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sporty, které nejvíce prospívají zdraví

Přemýšlíte nad tím, jaký vybrat sport, abyste prospěli vašemu zdraví? Tuto otázku řeší i experti a odpověď není zcela jednoznačná. Do desítky těch nejlepších...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co se stane, když začnete pít dostatek vody. Zlepší se vám paměť i síla

Voda je pro lidský organismus nesmírně důležitá. Když si budete dopřávat dostatek tekutin, můžete se těšit na zlepšení duševního i fyzického zdraví.  celý článek

Když mají filmoví kostyméři příležitost se vyřádit, vznikají kultovní díla....
Květy, klobouky a spadlá ramena. Inspirujte se módou z šik letních filmů

Když mají filmoví kostyméři příležitost se vyřádit, vznikají kultovní díla. Móda dokáže ovlivnit celé vyznění filmu, dotvořit charaktery jeho hrdinů a hrdinek,...  celý článek

Další z rubriky

Britney Spearsová (New York, 28. srpna 2016)
Lupénka trápí i celebrity. S nemocí bojuje Spearsová i Kardashianová

Kožní choroby bývají úporné, léčba vyžaduje hodně trpělivosti a onemocnět jimi může každý. Slavní nejsou výjimkou, jak se dočtete v článku v pátečním magazínu...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sedm způsobů, jak zastavit depresi hned na začátku

Déletrvající smutek, splín a negativita se mohou snadno zvrtnout v nepříjemné psychické onemocnění známé jako deprese. Existuje několik typů této nemoci a ty...  celý článek

Ilustrační fotografie
Medicína ušitá na míru. Změna písmene DNA „opraví“ pacienta

Číst v lidské DNA jako v otevřené knize? Odborníci ze Středoevropského technologického institutu CEITEC v Brně to umí. Díky takzvanému sekvenování nové...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Naučte se nanášet make-up s profesionální vizážistkou
Naučte se nanášet make-up s profesionální vizážistkou

Štětec, houbička i obyčejný prst. Na nanášení make-upu existuje řada pomůcek a vychytávek. Veškerá "výzbroj" vám však bude k ničemu, pokud nevíte, jak make-up n... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.