Mgr. Světlana Drábová

Mgr. Světlana Drábová | foto: Archiv

Problémy s psaním vyřešte před první třídou, radí speciální pedagožka

  • 3
Nápravu grafomotorických obtíží je vhodné absolvovat od pěti let věku a moc času na to rodiče ani budoucí školáci nemají. Podle speciální pedagožky Světlany Drábové, která odpovídala čtenářům iDNES.cz, je třeba dítě odnaučit nesprávný nebo výrazně křečovitý úchop ještě před vstupem do základní školy.

Otázky rodičů v on-line rozhovoru se nejčastěji týkaly dětí, které zatím chodí maximálně do mateřské školy. Kdy začít s kreslením a psaním? Jaké pomůcky používat? Co nezanedbat?

"Obvykle se dítě začne zajímat o grafický projev mezi 2. a 3. rokem života," vysvětlila magistra Drábová. V té době je podle ní vhodné používat prstové barvy nebo SES kuličku.

"Pak je hned vhodné dítěti nabídnout ergonomické pomůcky, například trojhranné fixy se zasouvacím hrotem, na které nelze tlačit a jdou vyprat, nebo štětec a barvu. Důležité je od počátku vyvozovat a fixovat správný úchop," doporučila.

Odpovědi Světlany Drábové najdete zde

Rozhodně je podle ní lepší používat trojhranné pastelky s měkkou tuhou než běžné "kulaté".  Ideální průměr je 8 až 9 mm.

Mgr. Světlana Drábová

působí 15 let jako speciální pedagog a ve své praxi se zabývá především oblastí rozvoje jemné motoriky a grafomotoriky. Dále se zaměřuje na obtíže a poruchy pozornosti, hyperaktivitu, poruchy učení, dyslexii a poruchy osobnosti.

"Ani příliš slabý průměr ani průměr více než 10 mm není pro zdravé dítě vhodný," sdělila magistra Drábová. "Pastelky, které jsou příliš tvrdé, zase nutí dítě tlačit a hrozí křečovitý úchop."

Upozornila také na to, že ještě před nástupem do školy by se mělo u dítěte vyhranit, zda je pravák, či levák. Na otázku čtenářky, proč není vhodné psát oběma rukama, odpověděla: "Jedná se o křížení drah v mozku. Pokud se dítě před vstupem do základní školy nevyhraní, je nutné udělat vyšetření laterality a speciální pedagog navrhne dle jeho výsledků, která ruka je pro psaní vhodnější. Zhruba u 2% populace se nevyhraní lateralita po celou dobu života," podotkla speciální pedagožka.

Na co dát pozor?

Při správném takzvaném špetkovém úchopu pera by pero mělo ležet na posledním článku prostředníčku a shora by je mělo přidržovat bříško ukazováčku a z boku bříško palce. Ukazováček by neměl být prohnutý a celá ruka by měla být uvolněná, bez křeče. 

Učitelé i rodiče by proto měli dbát na to, aby pero po papíře lehce klouzalo a dítě na ně netlačilo. Špatné držení pera vede ke spoustě negativních důsledků od bolestivosti ruky přes její rychlou únavu s následnou chybovostí v psaní až po stres a s tím související i nepříjemné pocity dětí u psaní a kreslení.