Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

On-line rozhovor s dietoložkou Karolínou Hlavatou

Dietoložka Karolína Hlavatá
velikost textu:
vydáno 4.10.2012 12:00
Máte s postupujícím věkem problémy s váhou? Zeptejte se on-line dietoložky, jak zůstat štíhlí i po čtyřicítce.

Osobnost odpovídá

Litujeme, ale zadávání otázek bylo možné pouze do 4. října 2012 do 12:30. Nyní osobnost odpovídá na již položené otázky.

OTÁZKA: Včera jsem četla článek o tom, že angličné se stravují stylem 5+2, můžete mi napsat co to je a jestli ej to vůbec vhodné? Jitka
Dietoložka Karolína Hlavatá ODPOVĚĎ: Dobrý den, znamená to, že 5 dnů se stavujete "normálně", dva dny se víceméně postíte. Dieta je možná na oko atraktivní, ale rozhodně je lepší se stravovat 7 dní v týdnu vyváženě. Insiraci o vyváženém jídelníčku najdete např. na www.zijzdrave.cz. 4.10.2012 13:25
OTÁZKA: Všechny formy diety jsou obchodní triky a nesmysl. Je to vše o schopnosti člověka, dodržovat režim a neškodit tělu a organizmu. Je mi 55 let , měl jsem i 95 kg, nyní se pohybuji na 77-78kg a mám váhu pod naprostou kontrolou, dokonce mohu shodit kolik chci, ale nechci měnit šatník, takže rozumně. Chce to se nepřejídat, usměrnit stravu, 1x jídlo denně jakékoliv, zeleninu (díky lehkosti a stravitelnosti) ano, ovoce méně, je sladké a v podstatě bez vitamínů, řeči že v zelenině a ovoci je hodně vitamínů jsou dobrým blábolem, pak vhodné cviky k posílení některých partii a kloubů, ty vám nesmí zakrnět nečinností, k tomu vhodný spalovač tuku a urychlovač metabolismu, i L-Karnitine a smaozřejmě nějaké vitamíny ve formě doplňků stravy, protože v 1 tobolce dostanete nejdůležitější druhy do organuizmu, což nezískáte jinak. Výsledek se dostaví, jsem důkazem. Zdenek
Dietoložka Karolína Hlavatá ODPOVĚĎ: Dobrý den, zcela určitě je základem úspěšného hubnutí odhodlání jednotlivce reřim dodržovat. Důležitý je petsrý, vyvážený a energeticky přiměřený jídelníček, který je.li dobře sestaven, nemusí být doplňován žádnými suplementy. Pokud ale přidáte suplementa, proč ne. 4.10.2012 13:23
OTÁZKA: Dobrý den, prosím o Váš názor na Dukanovu dietu, je škodlivá? Moje 40 kolegyně ji drží, tak mne Váš názor velice zajímá. Děkuji Schejbalová
Dietoložka Karolína Hlavatá ODPOVĚĎ: Dobrý den, dukanova dieta je založena na vyšším příjmu bílkovin, což je v rámci hubnutí žádoucí. Nicméně, její atraktivnost (a určitá záhadnot) je podpořena střídáním určitých fází. M"j názor je, že podobné diety nejsou dlouhodobě únosné a že pro úspěšné hubnutí není nutné dodržovat takováto dopioručení. Raději se insirujte na www.rozumnehubnuti.cz, www.zijzdrave.cz, www.vstj.cz nebo www.istob. Zhubnete také a bude vás to stát méně přemýšlení a více radostri. 4.10.2012 13:21
OTÁZKA: neustále čtu o vyvážené a pestré stravě, ale jak ragovat s jídelníčkem, když někdy mám vysokou jindy extrémně vysokou zátěž. Jindy trénuju na vytrvalost a někdy třeba 14 dní nedělám nic? Poměry složek bílkovina/cukr/tuk se v průběhu dne mění, ale jak mám správně vyvažovat množství jídla a poměry jeho složek v závislosti na fyzické námaze? Někdy mi to přijde jako hotová věda a když mám v některých dnech výdej (jen ten "měřený" při sportu třeba 2000 KCal), kolik a jak bych toho měl sníst?? Mějte se hezky RK :o)
Dietoložka Karolína Hlavatá ODPOVĚĎ: Dobrý den, doporučila bych poradu s nutričním terapeutem, který zhodnotí celkový příjem energie, vč. zastoupení hlavních živin. V rámci tréninků je důležité navýšit příjem sacharidů (pro výkonnost), během pauzy zas bílkoviny (pro regeneraci). 4.10.2012 13:18
OTÁZKA: Dobrý den, měřím 185cm a vážím 95 kg. Když jsem si nechal změřit tuk, tak mi bylo řečeno že mám ohromě vysoký vnitřní tuk, že jeeho hodnoty jsou až kritické. Přitom nejsem tlustý, sportuji, jím zdravě a cítím se dobře. Nik mi ale neřekl jak se ho dá zbavit. Poradíte mi? marian
Dietoložka Karolína Hlavatá ODPOVĚĎ: Dobrý den, nechte si hodnoty přeměřit, vždy je nutné opakované měření. 4.10.2012 13:17
OTÁZKA: Dobrý den, co byste mi doporučila dělat, když potřebuju zhubnout zhruba 10-15kg podkožního tuku, ale zároveň nechci ztratit celkovou sílu (svalovou hmotu). Bude mi stačit přijmout 400g sacharidů denně, když teď vážím 85 a nebo potřebuju menší dávky? Anonym
Dietoložka Karolína Hlavatá ODPOVĚĎ: Dobrý den, příjem 400 g sacharidů je vysoký, pro hubnutí se doporučuje max. 250 g. Zároveň je nutné navýšit příjem bílkovin na cca 1,2 g/kg tělesné hmotnosti. 4.10.2012 13:16
OTÁZKA: Vážená paní doktorko, pak jsou ale ty normy chybné, protože při výšce 183 cm vážím 70 kg, tedy cca 3 kg nad limitem podvýživy, má váha je tedy ideální, a to vše způsobem zhruba, jak jsem již napsal... Takže někde bude dle mého chyba. Ale u mne asi sotva. Kromě jiného doporučujete, aby lidé jedli mléčné výrobky kvůli odvápnění, řídnutí kostí atd., já je nejím už přes 35 let a kosti mám ve svém věku jak ze železa, příbuzní se stravují dle podobných doporučení, tedy aby konzumovali hodně živočišných bílkovin a především mléčných výrobků atd., a na rozdíl ode mne mají všechny typické problémy, artrozy, osteoporozy, odvápnění kde čeho, kdežto já jsem absolutně zdráv.... Jan Hollauer Jan Hollauer
Dietoložka Karolína Hlavatá ODPOVĚĎ: Dobrý den, nezbývá než konstatovat, že jste šťastným nositelem vhodných genů:-) 4.10.2012 13:15
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda je při hubnutí lepší kakao než karob. O karobu jsem četla, že je sice sladší, ale neobsahuje tolik tuku a ani tolik kalorií jako kakao. Ale jak to je s živinami? Děkuji moc :) Hana
Dietoložka Karolína Hlavatá ODPOVĚĎ: Dobrý den, karob může být dobrou náhražkou, nicméně po stránce nutričního složení výhodu např. ve srovnání s běžnou čokoládou příliš nepředstavuje. 4.10.2012 13:14
OTÁZKA: Dobrý den paní doktorko, mám trochu jiný problém. Začala jsem břibírat na váze v padesáti létech. A to hlahně do břicha. Do té doby jsem mohla jíst vše a kdykoliv. Ale stravovala jsem se zdravě od mládí, tak jak se dnes propaguje. Sportovala a intenzivně pracovala na zahradě a měla stabilně 60 kg. Dnes mám zánět střev a stím spojenou dietu, vysoký cholesterol, velké bolesti kloubů, teď dokonce se záněty, a přibrala jsem na 76 kg. Marně pátrám, jak se mám stravovat. Nemám jíst zeleninu, ovoce, vlákninu, a také nejím, protože mám po nich bolesti břicha. Nesportuji, jen mi zůstala práce na zahradě. Je mi 53 let. Mám sedavé zaměstnání a do důchodu daleko. Kam se mám obrátit pro odbornou radu.Děkuji Dana, Moravskoslezský kraj
Dietoložka Karolína Hlavatá ODPOVĚĎ: Dobrý den, obraťte se na www.fzv.cz, kde sídlí tým nutričních terapeutů a jsou specializovaní na váš problém. 4.10.2012 13:13
OTÁZKA: Po hysterektomii a při užívání HST jsem navzdory pravidelnému cvičení a sportu vč. omezení energetické hodnoty stravy na cca 1100 kcal/den přibrala 5 až 7 kg. Stávající BMI 24,6. Žádám o doporučení, které ovšem neomezí konzumaci mléka a mléčných výrobků. Ing.Zdenka Bartoňová Turková
Dietoložka Karolína Hlavatá ODPOVĚĎ: Dobrý den, konzumaci mléka amléčných výrobků neomezujte, jen si vybírejte ty se sníženým obsahem tuku. Jinak pro konkrétní doporučení ohledně úpravy stravy je vhodné vyhledat nutričního terapeuta, který podrobně zhodnotí jídelníče a poradí, co upravit. Insirujte se také např. na www.rozumnehubnuti.cz 4.10.2012 13:11
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jaké množství šunky týdně je přípustné. Snažím se kupovat jen kvalitní kuřecí nebo krůtí šunku, většinou během týdne sním 2 balení po 100g. Není to mnoho, i co se týče konzervantů obsažených v uzeninách? Martina
Dietoložka Karolína Hlavatá ODPOVĚĎ: Dobrý den, určitě není. Vybírejte si šunku s vysokým podílem masa (nad 90 %) a sledujte i obsah soli. 4.10.2012 13:09
OTÁZKA: Dobrý den, jak by měla vypadat vyvážená večeře při redukční dietě? Je mi 47 let,snažím se zhubnout a výběr večeře mi děllá problémy. (Potřebuji shodit 20kg) Děkuju EM
Dietoložka Karolína Hlavatá ODPOVĚĎ: Dobrý den, optimální večeře: 200-300 g zeleniny, cca 100 g libového masa nebo tvarohu, popř. 55 g méně tučného sýra, kolem 80-100 g přílohy nebo 1 ks pečiva. Konkrétní rady na večeře najdete na www.zijzdrave.cz. BOhužel čas se chýlí, všem děkuji za otázky a omlouvám se všem, komu jsem nestihla odpovědět. Snad příště:-) 4.10.2012 13:05
OTÁZKA: Dobrý den, jak se díváte na hodnocení optimální hmotnosti dle BMI? Dle mého názoru by se mělo jednat pouze o orientační kritérium, jelikož nerespektuje strukturu postavy (tuk vs. svaly). Z osobní zkušenosti však vím, že lékaři velmi rádi BMI berou jako jediné hledisko. Prosím o váš názor. Děkuji. Vítek
Dietoložka Karolína Hlavatá ODPOVĚĎ: Dobrý den, máte pravdu, BMI nezohledňuje zastoupení svalové hmoty, proto lidé, kteří mají hodně svaloviny, mají i vyšší BMI, nicméně obézní nejsou. Vždy je třeba hodnostit i složení těla, např. pomocí bioimpedančních metod. 4.10.2012 13:03
OTÁZKA: Dobrý den, je mi dvacet pět let, začal jsem hubnout a pozoruji pozitivní výsledky. Po zvýšeném množství pohybu, posilování, a konzumaci téměř výhradně tvarůžků, libového masa, sojového masa, zeleniny a malého množství celozrnného pečiva jsem zhubnul o 10 kilo za dva měsíce. Bojím se ale, jestli to není příliš rychle a jestli to nebude mít negativní vliv na moje ledviny, se kterými jsem měl problém v minulosti. Co byste doporučila za metodu hubnutí, aby přitom nedošlo k redukci svalové hmoty? Je proteinová dieta vhodná? Předem děkuji genuie
Dietoložka Karolína Hlavatá ODPOVĚĎ: Dobrý den, mám z vás radost. děláte to dobe. Otázkou je, o jaké onemocnění ledvin se jednalo, ale příjem bílkovin do množství cca 1,3 g/kg tělesné hmotnosti je OK. Hubnutí je trochu rychlé, optimální je úbytek 0,5-1 kg týdně, ale pravda je, že zpočátku to jde rychleji. trochu zmírněnte dietu a vše bude OK: 4.10.2012 13:01
OTÁZKA: Je normální aby chlap přibral během 2 let 10 kg. Za pár měsíců mě bude 30 let a při své výšce 183 cm vážím už 90 kg. Je fatk, že mám sedavé zaměstnání a pohybu moc nemám. Jím skoro stejně, nyní už zdravěji a váha jde pořád nahoru. Souvisí to s tím, že mě táhne na 30? Aleš
Dietoložka Karolína Hlavatá ODPOVĚĎ: Dobrý den, spíš to souvisí s vaším sedavým zaměstnáním. Přidejte pohyba budete brzy jako "lint". 4.10.2012 12:59

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.