On-line rozhovor se speciální pedagožkou Světlanou Drábovou

Mgr. Světlana Drábová
velikost textu:
vydáno 2.11.2012 10:55
Na otázky kolem ergonomie psaní bude odpovídat Světlana Drábová.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 2. listopadu 2012 do 11:30

OTÁZKA: Dobrý den, syn - prvňák (po ročním odkladu kvůli školní nezralosti) - tlačí na tužku a já už nevím, jak ho to odnaučit. Navíc se mu třesou ručičky, tak si asi tím, že přitlačí pomáhá, aby se mu ruce tolik netřásly. Byli jsme u psycholožky a řekla nám, že je toho na něj jako na prvňáčka moc a je z toho krapet nervózní a že se to časem upraví. Myslíte, že to opravdu může být tím tlakem první třídy, školy apod.? Syn je introvert, ale zase naopak nadšený sportovec, kde vyniká. Snažím se být trpělivá, klidná a pomáhat mu se uvolňovat, co nejméně ho stresovat...chtěla jsem se zeptat, jak dlouho mám čekat, než se "to" upraví. Nechci nic zanedbat, děkuji za Váš čas, hezký den. P.S.: Ještě nám v rámci klidu a málo stresu doporučila, aby syn nebyl brankářem, váhám...syn má v bráně talent, jde mu to tam a je tam velmi úspěšný, je pravda, že vidím, že je při turnajích nervózní, ale to přece ke sportu patří, přece nemůže dělat sport a nebrat to vážně. (V poli mu to moc nešlo). Martina K.
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Vyhledejte pomoc speciálního pedagoga. Pokud jste okolo Benešova u Prahy (www.prodys.cz) 2.11.2012 11:48
OTÁZKA: Dobrý den, taktéž mám syna, který půjde v lednu k zápisu, ačkoli je narozený až na konci srpna. Velice se zajímá o písmena a většinu jich už i umí přečíst i napsat, dobře drží tužku, velmi rád a docela pěkně kreslí.... V kolektivu je oblíbený a zapojuje se. Přece jen je ale drobnější a tak řešíme dilema odkladu školní docházky. Bojím se, že ať rozhodneme tak či tak, bude to špatně. Jaký názor no to obecně máte vy? Eva
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Určitě bych se obrátila na pedagogicko psychologickou poradnu nebo speciálního pedagoga, aby ho vyšetřili a rozhodli. Odklad je individuální záležitostí a nelze jej plošně doporučit či nikoli. 2.11.2012 11:50
OTÁZKA: Dobrý den, vnoučkovi jsou 4 roky, chodí do školky a jeho "grafické " projevy zatím spočívají ve čmárání a to doslova. I když dětem paní učitelka dá předlohu, třeba jablíčka s tím, aby to vybarvily, on prostě vezme tužku a jen to celé přečmárá bez ohledu na předložený obrázek. Je to v pořádku, respektive kdy se začít zabývat nějakým smysluplnějším kreslením? Věra Anonym
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Nemohu vám jednoznačně odpovědět. Musela bych mí více informací. Rozhodně to nemusí nic znamenat. Pokud máte pochybnosti, vyhledejte speciálního pedagoga. 2.11.2012 11:52
OTÁZKA: Dobrý den, mám dceru v první třídě. Myslím, že úchop tužky má správný, už ani tolik netlačí. Zmínila jste zde zn. Stabilo. Tento týden začala psát perem a právě Stabilem a paní učitelka ho dětem zakázala (prý se jí zdá, že má široký úchop a špatně vyznačené dolíky pro prsty), poraďte prosím jaké pořídit jiné, když nechtějí Stabilo. Já osobně jsem s ním spokojená. Děkuji Jarmila
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Podívejte se na www.pastelka.cz. Jedná se o internetový obchod se širokou nabídkounproduktů, jistě vás uspokojí. 2.11.2012 11:54
OTÁZKA: Dobry den, nas 5 a pol rocny syn od malicka odmieta kreslit, vymalovavat a pod. a jedine na co bol ochotny pouzit pero, bolo pisanie pismen. Napriek tomu, ze celu abecedu a cislice vr. rimskych pozna a vie napisat uz od 2,5 roka, dodnes sa mu casto stava, ze ich napise stranovo obratene, resp. ma tendenciu pisat sprava dolava. Pravu a lavu stranu pritom dokaze spolahlivo rozlisit asi od troch rokov. Je takyto stav v jeho veku este normalny? Dakujem za odpoved, Alena B. Alena
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Vyhledejte pomoc speciálního pedagoga, jedná se zřejmě o oslabení v percepční oblasti. existují cvičení, kterými se dá vše napravit. 2.11.2012 11:57
OTÁZKA: Dobrý den, máme dvě děti, syn 4,5 let (ve školce) a dcera 2,5 roku se mnou doma. Syn je pravák, opakovaně špatně drží tužku, štětec apod. Samozřejmě doma i ve školce se všichni snažíme hlídat, opravovat, ale po krátké době opět má špatný úchop. Do kdy je prosím potřeba vše "napravit"? Kvalitní trojhranné silné pastelky, voskovky ajiné potřeby máme samozřejmě doma, jiné téměř nepoužíváme. Lžíci nebo vidličku drží zatím většinou "bagrovitě" Existují i nějaké cviky? (na procvičení pinzet.úchopu apod)? Dcerka je zatím "levačka", úchop většinou zvládá dobře, předpokládám, že má ještě čas. Děkuji velmi za odpověď- Pěkný den Jitka Kučerová Jitka Kučerová
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Nápravu grafomotorických obtíží je vhodné absolvovat od 5.let. Pokud má dítě fixován nesprávný úchop nebo je výrazně křečovitý, je nejlepší jej absolvovat před vstupem do ZŠ 2.11.2012 12:00
OTÁZKA: Je nové písmo podobné tiskacímu vhodnější pro psaní ? Eva
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Nejsem jeho úplným zastáncem. Myslím si, že klasické písmo má svůj význam. Rzhodně nejsem zastáncem jeho plošného zavedení. 2.11.2012 12:01
OTÁZKA: Dobry den, muj syn (5 let ted v listopadu) pri kresleni chyta jakekoli kreslici potreby celou rukou. Ja se mu je vzdy snazim dat spravne, protoze si myslim, ze cim dyl ho necham kreslit spatne, tim vic si to zafixuje spatne a bude se to hur odnaucovat? Synovi se to nelibi, nejradeji by drzel tuzku po svem. Take mi prijde, ze je spravne drzeni pro nej neprirozene. Zvlast kdyz u sve dvoulete dcerky vidim, ze obcas uz sama tuzku chytne spravne, to jsem u syna nikdy nezazila, i kdyz jsem si s nim kreslila od mala. Mam tedy na nej stale tlacit, aby drzel tuzku spravne, a nebo mam jeste vyckat, ci koupit nejake ergonomicke pomucky, ktere ho samy navedou? Dekuji moc za odpoved. Hana Najmanova
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Rozhodně bych mu nabídla ergonomické pomůcky, domnívám se však, že by bylo vhodné i vyhledat odbornou pomoc(speciální pedagog - pokud jste z okolí Benešova u Prahy či okolí Prahy (www.prodys.cz) 2.11.2012 12:04
OTÁZKA: Dobrý den, syn začal letos chodit do první třídy. Číst se již sám vloni naučil a syntéza slov mu jde velmi dobře. Co se týká psaní, tak zatím píšou jen velká tiskací písmena. Tady mám dojem, že jeho písmo není pěkné. Proporce písmenek nemá přesně podle předepsaného vzoru a já nevím, zda na úhlednost písma mám nějak více tlačit nebo jestli ho mám nechat. Kreslení není jeho silná stránka, ale přesto ho to baví. Na očním screenengu jsme byli a vše je v pořádku a testy laterality máme také potvrzenou pravou ruku. Hodně známých mi říká, že na úhlednosti písma v současné době již moc nezáleží, že je důležité, aby bylo poznat co píše a jestli nemá gramatické chyby. Já mám přesto pocit, že na vzhledu a stylu písma záleží. Můžete mi poradit? díky Jana Jana Praha
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Pokud jste z okolí Prahy (www.prodys.cz) jinak vyhledejte pomoc speciálního pedagoga. Může jít o více příčin problému. 2.11.2012 12:06
OTÁZKA: Dobrý den, jsou vhodné pro dítě necelé 3 roky voskovky ve tvaru čtverce? Zdá se mi jejich uchopení pro tak malé dítě přijatelnější. Nerada bych ale dceři pokřivila správný úchop. Předem děkuji za odpověď. Renata
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Vhodné jsou voskové bločky nebo SES kulička od firmy SES, která vyrábí hračky (nabízí ji např. síť prodejen Bambule) 2.11.2012 12:08
OTÁZKA: Proč není dobré psát či kreslit oběma rukama kamil
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Jedná se o křížení drah v mozku. Pokud se dítě před vstupem do ZŠ nevyhraní, je nutné udělat vyšetření laterality a speciální pedagog navrhne dle jeho výsledků, která ruka je pro psaní vhodnější (zhruba u 2% populace se nevyhraní lateralita po celou dobu života. 2.11.2012 12:11
OTÁZKA: Dobry den. 1. Je mozne (pre)ucit zaka 4.tridy drzet lepe pero? Je to levak, pero drzi ve spetce, ale vrcholek nesmeruje k rameni, jak by podle pani ucitelky mel, ale spis do mistnosti. Hodne se u psani hrbi, a diva se na pismenka jakoby zespodu, pod rukou. Mam ho tim trapit? Mimochodem, je nejake optimalni drzeni pera u levaka? 2. Pani ucitelka tvrdi, ze levactvi nema zadny vliv na psani, napr. upravu, s cimz bych nesouhlasila. Jaky je na to Vas nazor? Dekuji za obe odpovedi. Pavla 2
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Je možné odstranit nesprávný úchop, který má váš syn absolvováním nápravného kurzu grafomotoriky. Nesprávný úchop psacího náčiní může výrazně ovlivnit tempo i kvalitu písma rozhodně více, nežki to, zda píšete pravou či levou rukou. 2.11.2012 12:14
OTÁZKA: Dobrý den, syn, od dvou let vyhraněný pravák, ve druhé třídě ZŠ má čerstvě diagnostikovanou dysgrafii (i když podezření bylo již dříve, ale čerstvě máme "papír"), budeme probírat se školou možnosti úprav (ne nutně úlev) - jaké možnosti by přicházely v úvahu, případně co z nich je "nárokové"? Zatím počítáme s výměnou všech sešitů za sešity s pomocnými linkami (nebo doporučujete pomocný rastr, tzn. i sklon?), počítáme asi i s menším objemem psaní, i když naučit se to musí. Máme "nárok" např. na používání diktafonu u výkladových předmětů (vyšší ročníky), nebo je to dobrá vůle školy? Jak moc lze např. využívat psaní na počítači (slohy za domácí úkol a podobně)? Matka dysgrafika
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Rozhodně sešity s pomocnými linkami doporučuji. S rastrem bych byla velmi obezřetná, sklon ovlivňuje typ laterality dítěte. Jaké úlevy máte dostat vám nemohu takto od stolu říci, nemám dostatek informací. Vyhledejte odbornou pomoc speciálního pedagoga (ledacos se dá odtrénovat v rámci speciálně pedagogické itervance 2.11.2012 12:19
OTÁZKA: Dobrý den, dcera v druhé třídě píše čárku nad písmeny zdola nahoru a často přetahuje pod linku. Měla bych se o to nějak víc zajímat nebo je to v normě? Ivana
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Rozhodně vyhledejte odbornou pomoc, abyste nezanedbali případné oslabení. Příčin může být více. 2.11.2012 12:25
OTÁZKA: Dobrý den, zajímal by mne Váš názor na psaní obyčejnou tužkou na prvním stupni ZŠ. Psaní tužkou až do 3. třídy podporovala naše pí uč. a též v USA, kam syn chodil do 4-6.třídy toto podporovali. Syn tak nejraděj píše dodnes (8tř.), prý je to pohodlné a neřešili jsme žádné kaňky atd. Eva
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Pokud to dítěti vyhovuje, neměla bych s tím problém. Snažila bych se však zjistit příčinu, proč tomu tak je. Spíše nežli kaňky si myslím, že mu vyhovuje, že se dá gumovat bez obtíží. Mužná, že má nějaká percepční oslabení, která dosud nikdo neodhalil. Pídila bych se po důvodu. 2.11.2012 12:26

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.