Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Odborníci: Cukroví ano, ale s mírou

  6:00aktualizováno  6:00
Odborníci na výživu neshledávají na vánočním cukroví nic špatného, ale zdůrazňují, že je ho třeba jíst s mírou a opatrně volit ingredience.

Některé hospodyňky upečou na Vánoce až deset kilogramů cukroví. | foto: Martin Faltus

Ani diabetologové vánoční cukroví nezavrhují, a dokonce připouštějí i cukroví, při jehož výrobě byl použit cukr. Ovšem za podmínky, že ho bude málo a jeho konzumace bude kompenzována zvýšeným pohybem.

To, že cukr ohrožuje linii, ví každý. Mnozí ale zapomínají na to, že vánoční cukroví je také bohaté na tuky a ty už v menším objemu než cukr mají vyšší energetickou hodnotu.

Živočišné versus rostlinné
Nutriční terapeutka Tamara Starnovská je obhájkyní rostlinných tuků. Nejen že pečivo s nimi je zdravější, ale je i křehčí a lépe se na jazyku rozplyne. Naopak podle odbornice na uměleckou cukrařinu Mirky Slavíkové stále platí, že "máslo ničím nenahradíš" a cukroví vyrobené z másla lépe voní i chutná.

Rudolf Poledne z Institutu klinické a experimentální medicíny preferuje vzhledem ke zkušenostem lékařů rostlinné tuky. Je přesvědčen, že chuťový rozdíl mezi pečivem s máslem nebo rostlinným tukem je velmi malý. "Rozdíl poznáte, když si bezprostředně po sobě dáte jeden vanilkový rohlíček s máslem a druhý s rostlinným tukem. Ale když se mezi tím napijete kávy nebo počkáte, už rozdílné nebudou," řekl Poledne.

Nadbytečnou energetickou vánoční zátěž má na svědomí spíše tuk než cukr, zdůraznila Starnovská. Obzvlášť nebezpečné jsou různé krémy, náplně a polevy. Ještě nebezpečnější než polevy vyrobené z čokolády a másla jsou instantní polevy, jejichž základem je umělý tuk. Kalorickou bombou jsou všelijaká oblíbená nepečená cukrátka uhnětená z tuku, cukru a dalších přísad.

Umělá sladidla jsou vhodná pro diabetiky, ale nemá smysl je proto, aby se snížila kalorická hodnota pečiva, používat i pro zdravé hodovníky. I když se sladidla zdokonalují, jejich chuť se pozná, myslí si Slavíková. "Raději nahrazuji moučkový cukr a krystal, pokud to jde, hnědým či zlatým cukrem nebo medem," uvedla. Dodala, že pro zdraví lze například s úspěchem nahradit klasickou hladkou mouku v lineckých těstech moukou špaldovou či žitnou. Tělo získá navíc trochu zrníček a těsto je chuťově lepší.

Deset kilo cukroví
Jsou hospodyňky, které pečou 25 až 30 druhů, a to znamená, že připraví až deset kilogramů pečiva. Je lepší mít dvě kila cukroví, které lze během vánočních svátků zkonzumovat. Slavíková doporučuje výrobu bonbonů z kvalitní sedmdesátiprocentní čokolády a do mističky připravit také sušené ovoce a oříšky.

Hospodyňky často pečivo, které se nesnědlo, ukládají do mrazáku. Cukroví nutně po vyndání zvlhne, což někteří lidé vítají, jiným schází původní "křupavost".

Vánoční cukroví podle Starnovské může škodit lidem s onemocněním zažívacího traktu, tedy lidem se žaludečními vředy, nemocným žlučníkem a nemocemi střev. Záleží na tom, z čeho cukroví je. Části pacientů nedělají dobře oříšky. Kakao zdravotní stav nezhoršuje, protože nikdy ho není v cukroví příliš velké množství.

Půlnoční místo televize
"Jsem zásadně proti vánočnímu pečivu, protože je tam spoustu energie navíc, ale nedovedu si představit, že by u Polednů byly Vánoce bez pečiva. Neděláme 20 druhů, ale jen malou krabičku vanilkových rohlíčků a malou krabičku pracen," řekl Poledne. Dodal, že nadbytečnou energii se snaží vydat při procházce, běhu a lyžování.

Na nedávné konferenci odborníků na výživu se probíral vánoční jídelníček dříve a nyní z hlediska rozdílného zastoupení živin. Starnovská uvedla, že například jídelníček v 18. století obsahoval dostatek vlákniny a přijatelné množství tuků. Současný má mnohem vyšší energetickou hodnotu a oplývá zejména tuky.

Součástí staročeské štědrovečerní krmě byla oplatka s medem, bramboračka, černý kuba a zelný salát, hrách na sladko s perníkem, muzika, což je rozvařené sušené ovoce, a vánočka. To vše představovalo i se 100 mililitry pálenky 2 400 kilokalorií. Současná obvyklá večeře má 3 600 kilokalorií a více. Po první večeři se hodovníci pravděpodobně brodili sněhem na půlnoční mši, po té druhé se nejspíš odebírají k televizoru.

Autoři: ,




Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Sport na čerstvém vzduchu a s přáteli je nejlepší způsob, jak si užít léto.
Léto v pohybu: Sportovní outfity a doplňky, kterým neodoláte

Krásné letní počasí přímo vybízí k venkovním sportovním aktivitám. Návštěvu fitness center proto odložte, až se ochladí, a prázdniny využijte ke sportům, které...  celý článek

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

Zakladatel společnosti Scio Ondřej Šteffl
Ondřej Šteffl: Svět bude potřebovat lidi, kteří se umějí a chtějí učit

Umět se učit, kritické myšlení, kreativita, flexibilita, ale i empatie a laskavost – to jsou klíčové dovednosti ideálního pracovníka příštích let. Alespoň to...  celý článek

ilustrační snímek
Jak vybírat porodnici? Rozhoduje nabídka péče, zázemí i pocity rodičky

Pražské maminky to musí řešit relativně brzy a zapsat se do porodnice již v prvním trimestru, s výběrem porodnice si ovšem láme hlavu většina nastávajících...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

Ilustrační fotografie
Proč starší lidé hůř hubnou? Mizí jim svaly a ztrácí chuť, říká psychiatr

Je mnoho faktorů, které komplikují shazování přebytečných kil v dospělosti a ještě více ve stáří. Psychiatr Stefano Erzegovesi z Centra pro poruchy příjmu...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu
První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu

Zničehonic začínáte ztrácet svou jinak bohatou hřívu? Nepropadejte panice a podívejte se, jak vypadávání vlasů udělit stopku hned v začátcích.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.