Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Od sexu po nakupování: denní režim podle biorytmů

  5:18aktualizováno  5:18
Víte, jak spálit více kalorií, lépe se soustředit, vyřešit složité problémy a mít kvalitnější sex? Stačí jen synchronizovat denní režim s biorytmem svého těla.
Naplánujte si svůj den podle biorytmů a budete se cítit skvěle.

Naplánujte si svůj den podle biorytmů a budete se cítit skvěle. | foto: Profimedia.cz

Z každého dne získejte maximum

Zoufalýma očima přejíždíte stránky v diáři. Z jednotlivých dnů na váš křičí několik červených vykřičníků a každý z nich značí (stále nesplněnou) povinnost. Pomocí šipek se je snažíte přesouvat na další měsíce v naději, že se jim později úspěšně vyhnete.

Naplánovat si den tak, abyste zvládla práci, rodinu, samu sebe a ještě se přitom dobře bavila, je podle vašeho diáře naprostá utopie. Stal se diář pánem vašeho života? Je vašim svědomím, pamětí či snad osudem, který nedává šanci žádným náhodám? Čtete svůj diář častěji než pohádky dětem?

Pokud ano, je na čase se osvobodit. Ačkoli vyplňování plánovacích políček má své racionální výhody, existuje efektivnější způsob, jak z každého dne získat maximum. Zapomeňte na alarmující data v kalendáři a zařiďte si svůj život podle mnohem spolehlivějšího harmonogramu. Série studií, které byly provedeny po celém světě, totiž prokázala, že pouze vaše tělo vám správně napoví, co a kdy byste měla dělat.

8 – 9 hodin: ráno smyslnější večera

Zahajte den třešničkou na dortu. Podle britské studie jsou totiž ranní hodiny ideální pro "budování vztahu". Zkuste proto probudit svého partnera příjemnějším způsobem, než je zvonění budíku, a prodlužte mu jeho snění. Jak uvádí doktorka Ilia Karatsoreosová, neuroložka z Rockefellerovy univerzity, "nejlepší chvíle na lásku nastávají těsně po probuzení."

Hladina hormonu oxytocinu, tzv. hormonu lásky, je totiž v tuto brzkou ranní dobu na svém maximu a během dne postupně opadá. Využijte tak rytmu přírody a namísto ranního stresu si dopřejte ještě pár chvil pod peřinou.

9 – 14 hodin: soustřeďte se

Nastartovaly vás ranní radovánky lépe než káva s pořádnou dávkou kofeinu? Výborně. Váš mozek se však již připravuje na vstup do pracovního procesu. Množství stresového hormonu kortizolu, který zatím nashromáždil, je sice velké, ale právě to vám paradoxně pomůže se dobře soustředit. Dopoledne je tak ideální doba, kdy se poprat se složitými úkoly a rychle vyřešit vše, co jste odkládala.

14 – 15 hodin: s obědem nespěchejte

Vaše horlivé tempo, které si ještě pamatujete z postele, nemilosrdně zpomalí obědová pauza. Krev se musí postarat o jídlo v žaludku, a tak na chvíli opustí pohodlí vaší hlavy. Podle výzkumu, který byl proveden na Harvardské univerzitě, je ideální čas na oběd kolem druhé hodiny odpoledne. Když totiž dodržíte nedělní tradici a s obědem skončíte těsně po dvanácté, na zbytek dne vás to vyřadí z provozu. Kde jsou ty časy nenáviděných lehátek ve školce!

15 – 18 hodin: získejte ztracenou energii

Ačkoli nejpříjemnější by bylo nastartovat své tělo stejně jako ráno, budete si muset vystačit se sklenicí vody. Jak radí doktor Sung Lee z michiganské univerzity, odpoledne byste měla hodně pít, protože voda vám pomůže vyhnat krev znovu na potřebná místa.

"Přísun vody zvyšuje vaskulární objem a urychluje cirkulaci krve. Několika doušky tak zajistíte, aby váš mozek začal opět fungovat," tvrdí doktor. Únava však ještě chvíli potrvá, a proto si na odpoledne nenechávejte žádné náročné úkoly. Tato denní doba je ideální pro pořádání pracovních schůzek, neformálních jednání či vyřizování korespondence.

Ilustrační foto

18 – 21 hodin: buďte aktivní

Ještě před večeří se vrhněte na cvičení. Z práce vám v těle zbyl adrenalin a je potřeba ho pořádně vybít (jinak se vám bude špatně spát). Slaďte biorytmus svého těla s rytmem zumby nebo aerobiku. Tím zařídíte, že se z vás odplaví stres společně se spálenými kaloriemi.

Po večeři stále překypujete energií. Podle britské studie je totiž hladina melatoninu, "uspávacího hormonu", ještě před dvacátou hodinou velmi nízká. Protože už nemusíte pracovat, nasměrujte svou nově získanou energii na své nejbližší okolí. Zkuste aktivně strávit pár společných chvil s dětmi či manželem a přidejte tak pár úsměvných polínek do rodinného krbu.

Po 22. hodině: zatáhněte závěsy

Kolem desáté hodiny večer vám již neodbytného společníka dělá hormon melatonin. Hladina serotoninu, který vás udržuje v čilosti, postupně opadá. "Až 80% serotoninu produkuje tělo na základě vystavení se dennímu světlu," říká doktor Rubin Najman, specialista na spánek z arizonské univerzity. Spíš než ideální kulisou erotických dobrodružství je tak tma základním impulsem k nasoukání se do flanelového pyžama.

Mise splněna

Děti spokojeně spí, vy jste si dobře zacvičila a manžel se zase těší na ráno? Mise vašeho těla tak byla úspěšně splněna! Ačkoli biorytmus za vás neumyje nádobí, nenachystá dětem svačinu, ani nesežene dárek k výročí svatby, jeho tiché rady vám pomohou to zvládnout bez stresu a ještě vám k tomu přidají pár hormonů štěstí. Nalaďte se tak na stejnou vlnu se svým tělem a pamatujte, že právě ranní ptáče si nejlépe zaskotačí.

Autoři:




Nejčtenější

Billie Piperová
Piperová: Ve třiceti po mně nemůžete chtít, abych vypadala na dvacet

Britské herečky Billie Piperová (34) se dotklo, že se do ní opřeli někteří novináři kvůli vráskám. Po třicítce očekávala, že se podobným článkům vyhne. Jak...  celý článek

Houbové rizoto
Rostou? Tak honem do lesa! Tyhle recepty užijete nejen na chalupě

Uklidňující procházka lesem mnohdy vyústí ve sběračskou výpravu – zejména, když máte svoje tajná místečka a vezmete si s sebou košík. Co ale s houbovou úrodou?...  celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Pubertální dcera se chová, jako by se jí netýkala menstruace

Moje dcera se chová, jako by neměla žádnou menstruaci a vůbec se jí to netýkalo. Když se snažím zavést na to hovor, otočí hlavu a ignoruje mě. Čtenářka Ina...  celý článek

Další z rubriky

Sedět jen doma? Kdepak, stále víc seniorů i na Vysočině bude aktivních.
Ve stáří nebude jen hůř. Osm pozitiv, která nás s věkem čekají

Bude už jen hůř, hekáme s přibývajícím věkem. I když žijeme pořád stejně, najednou nás bolí záda, koleno, kyčel a písmenka u návodů jsou čím dál rozmazanější....  celý článek

(Ilustrační foto)
Orgasmus někdy předstírá většina žen. Z nudy, ale i z lásky

Mezinárodní den orgasmu, který připadá na 8. srpen, je původně brazilským svátkem, který má být oslavou tělesného potěšení. Jenže řada žen si této radosti v...  celý článek

(ilustrační snímek)
Zapomeňte na hádky o penězích, najděte si svůj model hospodaření

V životě jsou daleko důležitější věci. Třeba charakter. S tím nelze než souhlasit, pravda je ovšem taky ta, že jsou to právě peníze, kvůli kterým se ve vztahu...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky
Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky

Líčení nabízí spoustu návodů, rafinovaných tipů a triků, díky kterým můžete zásadně změnit rysy v obličeji a jednou z takových vychytávek je konturování. Pomocí... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.