Sarah Michelle Gellar se svlékla pro časopis Maxim

Sarah Michelle Gellar se svlékla pro časopis Maxim | foto: www.maximonline.com

Obrázky dokonalých modelek vzbuzují v mužích úzkost

  • 10
Současný mediální obraz ženy představující vyzáblou, dokonale tvarovanou, vybavenou a symetrickou ženu má negativní vliv nejen na nositelky stejného pohlaví. Kvůli ženské dokonalosti trpí podle nejnovějších výzkumů i muži.


Profesorka Jennifer Aubreyová z University of Missouri sledovala skupinu čtenářů pánských časopisů Maxim, FHM a Stuff v průběhu jednoho roku. Tyto magazíny obsahují dvě hlavní poselství – vizuální, které se obsahově věnuje především sexuálně sugestivním obrázkům žen, a textové, v němž jsou zahrnuty články hovořící obscénně o módě, sexu, technologiích a popkultuře.

Aubreyová měřila u mužů sebevědomí týkající se těla a úzkost z jejich vzhledu. Účastníci byli požádáni, aby odpovídali na různé otázky, třeba zda si během dne pomyslí: "Jak asi vypadám?" Stejný výzkum sebe-vnímání pak provedla Aubreyová o rok později.

"Zjistili jsme, že čtení pánských magazínů souviselo s ostychem z vlastního těla. To bylo překvapivé, protože když se podíváte na obal těch magazínů, jsou tam většinou obrázky žen. Udivilo nás, proč magazíny obsahující především sexuálně motivované obrázky dokonalých žen mají tak silný vliv na mužské vnímání vlastního těla," uvedla Aubreyová.

Na vysvětlení tohoto fenoménu spolupracovala Aubreyová s docentem Laramiem Taylorem z University of California-Davis ve druhé studii.

"Muži, kteří se dívali na návrhy časopisů s ženami, uváděli větší ostych z vlastního těla než ti, kteří pravidelně zkoumali dokonalá mužská těla. Ještě překvapivější bylo, že muži sledující pánskou módu s fyzicky dokonalými modely trpěli ostychem a úzkostí z vlastní vizáže nejméně," tvrdí Aubreyová. Podle jejího názoru dívání se na krásná ženská těla v mužích vzbuzuje úzkost a ostych proto, že si uvědomí, že pro sexuální či jiný vztah s takovou ženou by museli i oni sami být fyzicky dokonalí.

Ve třetí studii pak Aubreyová a Taylor rozdělili muže do dvou skupin. Prvním ukazovali obrázky časopisů s krásnými ženami, druhým ty samé, jenže na snímcích byli také průměrně vypadající muži s textem, v němž dotyčná krasavice hovořila o tom, jak moc je k onomu muži přitahována.

"Zjistili jsme, že muži, kteří sledovali snímky s obyčejně vypadajícím kamarádem na obrázku, pak uváděli méně úzkosti z vlastního těla než ti, kteří opět sledovali jen snímky krásek. Když ti muži nabyli dojmu, že modelka může mít ráda a být přitahována průměrně vypadajícím mužem, zbavilo je to stresu a dodalo jim to více sebevědomí ve vztahu k vlastnímu tělu," uvedla Aubreyová, jejíž závěry ze všech tří studií publikoval odborný časopis Human Communication Research.