Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

O Vánocích můžete jíst zdravě a přitom si pochutnat

  1:00aktualizováno  1:00
Možná si neumíte představit Vánoce bez tradičních českých jídel, cukroví a sladkých alkoholických nápojů. Na druhou stranu víte, že nejsou zrovna nejzdravější. Kromě toho nejste příznivcem netradičních receptů. Jak z toho ven?
Cukroví, Vánoce - ilustrační foto

Cukroví, Vánoce - ilustrační foto - Cukroví, Vánoce - ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

„Můžete si uvařit odlehčené varianty klasických receptů,“ říká psycholožka Iva Málková, vedoucí kurzů hubnutí a zakladatelka společnost Stop obezitě.

„Ale i tak bude hodně záležet na vás - musíte se sami hlídat, abyste ani těch lehkých jídel nesnědli více, než je zdrávo,“ varuje.

Pokud bojujete s nadváhou, nebo dokonce usilujete o zhubnutí, připravte se na Vánoce předem. Rozmyslete si, co si budete vařit v případě, že budete jíst něco jiného než zbytek rodiny, a včas si nakupte potřebné suroviny.

Vyplatí se dodržovat několik zásad: tučná jídla nahradit méně tučnými - platí například pro majonézu v bramborovém salátu, také kapra si můžete udělat přírodního namísto klasického smaženého obalovaného.

Zásada číslo dvě - porce si dávejte spíše menší. Pozor na cukroví a alkohol. Právě ten patří k největším zradám ve vánočním menu, protože je hodně kalorický.

Příkladem budiž ve zdejších krajích populární sladký vaječný koňak, který obsahuje spoustu cukru a tuku a také nežádoucího cholesterolu. Svou energetickou hodnotou si nijak nezadá s vepřovým masem.

Podobně zrádné jsou také míchané nápoje a hodně cukru obsahuje rovněž pivo, které však na druhou stranu může usnadnit trávení, a proto v malém množství nevadí. Když už alkohol, dejte přednost suchému bílému nebo červenému vínu.

Víte, kolik jídla musíte sníst, abyste na váze viděli kilo navíc? Zhruba třicet tisíc kilojoulů nad vaši běžnou energetickou spotřebu. Což bohužel v době Vánoc není nic neobvyklého, stačí k tomu třeba olbřímí porce salátu a pár kousků kapra pojídaných na střídačku spolu s cukrovím, zvláště pokud se člověk nehýbe.

10 rad, jak o Vánocích nepřibrat

1. Nevařte zbytečně mnoho jídla
Vánoce byly svátky hojnosti i pro naše předky, kteří jinak žili po celý rok střídmě. Zvyk vařit více jídla, než se dá sníst, se však negativně odráží na naší váze.

2. Neochutnávejte při vaření
Ač se to nezdá, při ochutnávání je možné nenápadně sníst menší porci oběda, a proto se raději spoléhejte na to, že recepty umíte najisto, případně poproste o ochutnávání někoho z rodiny.

3. Neuždibujte ve volných chvílích
Nenápadné ujídání po celý den člověka včas nevaruje, že už má dost. Snažte se mu včas předejít. Nevystavujte se pokušení tím, že rozmístíte jídlo po celém bytě.

4. Cukroví? Proč ne
Klidně si ho dopřejte, ale jen několik kousků, které si dáte na talířek a bez výčitek si je vychutnáte.

5. Pozor na alkohol
Hlídáte se v jídle, ale dopřáváte si v pití? Nemuselo by se vám to vyplatit, protože alkohol je bohatý na cukry a kalorie.

6. Nepolehávejte před televizí, naplánujte si program
Nejhorší na vzestup váhy je nicnedělání svádějící k polehávání před televizí s talířkem jídla. Raději si předem naplánujte, jak dny volna prožijete a co všechno podniknete.

7. Nakupte hodně ovoce
Zásobte se dopředu ovocem, dopřejte si třeba méně obvyklé druhy, jako například mango, litchi nebo kaki a těmi zahánějte chuť na jídlo, zejména na sladkosti.

8. Zapomeňte na zbytečné výčitky
Nemá smysl si kazit náladu tím, když se najíte víc, než jste původně plánovali. Jeden mírný prohřešek se na vaší váze neprojeví, jen si musíte dát pozor, abyste se nerozjedli, protože pak by byl návrat k původním stravovacím návykům o to obtížnější.

9. Nebojte se odmítnout
Klidně na návštěvě odmítněte nabízené jídlo a pití. Pokud nechcete přímo říci, že hubnete, vymluvte se třeba na zdravotní potíže, které vás nutí dodržovat dietní omezení. A už vůbec nedojídejte jídlo třeba po dětech.

10. Hýbejte se
I o Vánocích byste se měli hýbat. Není nutné hned jezdit na hory, ale své udělá i svižná procházka trvající hodinu nebo dvě. Ještě vydatnější je bruslení nebo plavání.

Autoři:




Nejčtenější

ilustrační snímek
Jak vybírat porodnici? Rozhoduje nabídka péče, zázemí i pocity rodičky

Pražské maminky to musí řešit relativně brzy a zapsat se do porodnice již v prvním trimestru, s výběrem porodnice si ovšem láme hlavu většina nastávajících...  celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Sport na čerstvém vzduchu a s přáteli je nejlepší způsob, jak si užít léto.
Léto v pohybu: Sportovní outfity a doplňky, kterým neodoláte

Krásné letní počasí přímo vybízí k venkovním sportovním aktivitám. Návštěvu fitness center proto odložte, až se ochladí, a prázdniny využijte ke sportům, které...  celý článek

Salma Hayeková (Londýn, 5. prosince 2016)
Ve svém věku už nemusím vypadat dokonale, je to výhoda, říká Hayeková

Herečka Salma Hayeková (50) nikdy nepodléhala hollywoodským trendům a nesnažila se mučit v posilovně jen proto, že to je zrovna v kurzu. Pro svou postavu toho...  celý článek

Světlé odstíny vlasů jsou pro léto nejvhodnější.
Pět tipů, jak si v létě udržet zářivou barvu, aniž by vaše vlasy trpěly

Sluníčko i chlór dává vlasům zabrat. Nezřídka dokonce mění jejich barvu. Vyplatí se proto dopřávat kadeřím pravidelnou péči pomocí speciální kosmetiky.   celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Rady, jak účinně a rychle zmírnit spálení od slunce

Letní pohoda u moře, bazénu nebo na zahradě přináší i riziko spálení kůže, které není radno podceňovat. Co dělat, když pokožka dostane od sluníčka pořádně...  celý článek

Ilustrační fotografie
EQ může za to, že se i ze čtyřkařů stávají šéfové

Ne, nepřehlédli jste se. Nejde o IQ, jde skutečně o EQ - neboli o emoční inteligenci. Skrývá se za ní schopnost sebeovládání, empatie a spolupráce s okolím....  celý článek

Ilustrační fotografie
Nedaří se vám otěhotnět? Šest tipů, které usnadní početí

Za neúspěšnou snahou otěhotnět může stát několik překvapivých faktorů. Stres, starší partner, ale i nadváha. Zjistěte, co všechno si hlídat a na co pamatovat,...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu
První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu

Zničehonic začínáte ztrácet svou jinak bohatou hřívu? Nepropadejte panice a podívejte se, jak vypadávání vlasů udělit stopku hned v začátcích.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.