Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Osvědčené tipy, jak zvládnout den po probdělé noci

aktualizováno 
Stane se to občas každému z nás, že se v noci nevyspal. A ať už je důvodem oslava nebo pláč vašeho potomka, určitě někdy ráno rozespale přemítáte v koupelně nad tím, jak těch mnoho hodin před sebou zvládnete. Máme pro vás několik osvědčených tipů, které vám tento den pomohou přežít.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Někdy může taková probdělá noc začít zcela nevinně, když se třeba rozhodnete shlédnout pár dílů seriálu. Nebo se nemůžete odtrhnout od nové knížky a najednou zjistíte, že svítá. Bezesná noc způsobí, že se ráno a nejspíš po celý následující den nebudete cítit ve své kůži.

Málokdo si však může dovolit zůstat celé dopoledne v posteli a dohnat, co v noci nestihl. Můžete však vyzkoušet následující rady, jak se s dopady probdělé noci poprat.

Odolejte nutkání si ještě chvíli zdřímnout

Zvuk budíku po hodině či dvou spánku je ještě nepříjemnější a více šokující než obvykle. První instinktivní reakcí spánkem zamlženého mozku je budík zamáčknout a spát dál. I kdyby to bylo jen několik dalších minut.

Co pomůže proti kocovině: sprcha a rajčatový džus

(Ilustrační foto)

Tím však jen oddalujete nevyhnutelné. Těch několik minut spánku vám dlouhodobě nijak nepomůže, naopak budete ještě více malátní a unavení. Raději hned vstaňte a proveďte následující krok.

Vpusťte slunce a vzduch dovnitř

Roztáhněte záclony a doufejte, že je venku jasno. Což bohužel může fungovat jen v letních měsících, kdy není v ranních hodinách ještě tma. Když se vystavíte slunečnímu záření, vaše tělo přestane produkovat melatonin (hormon spojený s ospalostí) a dostane signál, že je čas se probudit.

Pokud je venku ještě tma, otevřete alespoň okno, aby vás mohl trochu probrat čerstvý vzduch.

Osprchujte se chladnou vodou

Jistě to není úplně příjemná představa, sprchovat se ráno a ještě k tomu v zimě chladnou vodou. Dobrou zprávou je, že voda nemusí být úplně ledová.

Trik totiž spočívá ve střídavém sprchování chladnější a teplou vodou. Po obvyklém osprchování teplou vodou, otočte kohoutkem na studenou a vydržte alespoň 30 sekund. Pak se vraťte zase na 30 vteřin k teplé sprše a zakončete opět chladnou vodou. Tato metoda zvyšuje průtok krve a dokonale vás probudí.

Zacvičte si

Ať už pravidelně po ránu cvičíte nebo ne, zvažte výhody rychlého ranního tréninku zvláště ve dnech, kdy jste toho moc nenaspali. Cvičení podporuje krevní oběh a lepší prokrvení zlepšuje pozornost.

Domácí lékař

Svižný běh po ránu nebo alespoň procházka v rychlém tempu na čerstvém vzduchu vám před odchodem do práce rozhodně prospěje.

Pijte kávu, ale ne příliš

Ano, kofein vás nabudí a většina lidí na jeho sílu absolutně spoléhá. Jen dejte pozor, abyste to s kávou nepřehnali. Podle odborných výzkumů vás na maximum dovedou nabudit už dva šálky kávy.

Další hrnky s kávou už vás nijak více nepovzbudí, spíše můžete očekávat negativní účinky nadbytku kofeinu, jako jsou neklid, úzkost, podrážděnost, bolesti hlavy a abnormální srdeční rytmus. Po dvou kávách proto raději přejděte na minerální vodu.

Jezte moudře

Co je vhodné jíst pro dostatek energie po noci beze spánku a kterým potravinám se naopak vyhnout?

Přirozené je v takovém případě sáhnout po rychlých cukrech. Tedy bílém pečivu, nějaké sladkosti, zkrátka nás pohání podvědomá potřeba dodat tělu bleskově energii. Jenže rafinovaný bílý cukr, který je ve sladkostech přítomný, sice organismu krátkodobě energii dodá, ale ta velmi rychle vyprchá, tedy se vracíme tam, kde jsme byli. A tak někteří z nás opět sáhnou po potravinách s cukrem. Jsme tak v začarovaném kruhu, zbytečně přijímáme nadbytečné a tělu neprospěšné kalorie. Podobně to funguje i s kofeinovými nápoji.

„Mnohem lepší cestou je začít ráno konzumací sacharidů tělu prospěšných společně s kvalitními tuky a bílkovinami. Mezi prospěšné sacharidy patří ty, které udržují stabilní hladinu cukru v krvi. Nalezneme je například v celozrnném chlebu, ovesných vločkách, ovesné kaši či zelenině. Celozrnný chléb je pak vhodné doplnit ještě například vajíčkem na tvrdo a plátky z poloviny avokáda,“ doporučuje výživová poradkyně Monika Bartolomějová ze Světa zdraví.

Hydratujte

Dodržování dostatečného příjmu tekutin je velmi důležité pro celkové zdraví každý den a pokud jste unavení a nevyspalí, platí toto pravidlo dvojnásob.

Nejlepší je pít především čistou, neperlivou vodu nebo minerální vodu, do které můžete pro zvýšení bdělosti vhodit pár kostek ledu. Vhodné jsou také bylinkové čaje. Naopak se při únavě vyvarujte pití sladkých limonád a samozřejmě alkoholu.

Využijte sílu líčení

Ženy mají tu výhodu, že pomocí líčidel mohou zakrýt známky únavy z protančené noci. Pro boj s otoky a tmavými kruhy pod očima pomáhá oční krém s obsahem kofeinu.

Jak zamaskovat kruhy pod očima

(Ilustrační foto)

Dalším účinný trikem je bílá oční linka. Bílou tužkou na oči si linku namalujte na okraj spodního víčka těsně u oka, váš pohled se tak opticky rozjasní. Pokud jste na tom tak špatně, že vaše unavené oči dovedou skrýt jen tmavé brýle, sáhněte po výrazné rtěnce, která upozorní na vaše rty a odvede tak pozornost od unavených očí.

Jděte na procházku

Únava obvykle vrcholí v době mezi 13. až 15. hodinou a tehdy je také nejlepší čas vydat se na osvěžující rychlou procházku. Pokud je to jen trochu možné, opusťte na chvíli pracoviště a vydejte se svižnou chůzí nejlépe do parku nebo do lesa.

Čerstvý vzduch, rychlejší pohyb nohou a přirozené denní světlo vám vlijí novou dávku energie do žil a pomůže vám přežít zbytek dne.

Nekompenzujte spánek

Nejspíš se nemůžete dočkat, až den pro probdělé noci skončí a vy se budete moci svalit co nejdříve do postele. A pokud před sebou máte víkend, už si plánujete, že zítra nevstanete před jedenáctou. Nahnat ušlý spánek nadměrně dlouhou dobou strávenou v posteli ale není dobré řešení.

Naopak čím rychleji se dostanete zpět do svého normálního spánkového režimu, tím lépe se budete cítit.

Autor: pro iDNES.cz


Témata: Kocovina




Nejčtenější

Plácli si na úspěch. Ivana Trumpová, Karel Gott a Pavel Kolář převezmou titul...
Ivana Trumpová drží styl a ráda jí kachnu, prozradil návrhář Laffita

Jedním ze čtyř Ambasadorů České republiky, kteří ve středu získají toto ocenění za profesní úspěchy šířící věhlas rodné země, je Ivana Trumpová, bývalá...  celý článek

Panna cotta s jahodovo-malinovým přelivem
Máte chuť na sladké? Chybí vám bílkoviny, tvrdí výživová poradkyně

Ženám se mění chutě také podle hladiny hormonů v těle. „Poblázní“ se hlavně kvůli premenstruačnímu syndromu. „Asi nemá význam se jim příliš bránit, ale na...  celý článek

Ilustrační fotografie
Šest potravin, které ničí chuť na sex

Stres, únava, hádka s partnerem nebo zdravotní potíže patří mezi známe zabijáky sexuální touhy. Ale věděli jste, že libidu mohou škodit i některé potraviny a...  celý článek

Modelka Bella Hadidová na filmovém festivalu v Cannes (19. května 2016)
Cigarety jako trend. Dřív šlo o emancipaci, dnes o lajky na Instagramu

Zdravý životní styl je dnes pro většinu důležitější než rebelování s cigaretou v ústech. Dřív měla tato rekvizita přesah, spojovala se s emancipací, stylem i...  celý článek

Péče o nohy se v létě vyplatí.
Triky pro krásné a hebké nohy. Čistá žiletka nebo peeling chodidel

Letní horka přímo nabádají k tomu, abychom vystavovali naše nohy v sukních a kraťasech. Proto si zaslouží pečlivější péči než po zbytek roku. Ani sebelepší...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Mýty o štítné žláze: může za naši nadváhu a potíže odhalíte lehce

O tom, že ji v těle máme, mnoho lidí ani neví, dokud nepřestane fungovat, jak má. Štítná žláza, která reguluje metabolismus, nám může způsobit nepříjemné...  celý článek

VIPARÍTA ŠAVÁSANA Lehneme si na zem čelem ke zdi a zdvihneme nohy kolmo k zemi...
Jóga a meditace chrání naše geny. I proti rakovině, dokázali vědci

Jóga je čím dál oblíbenějším a rozšířenějším způsobem kompenzace stresu v našem uspěchaném životě. Nyní vědci přišli se zjištěním, že cvičení jógy a meditace...  celý článek

Doplňky stravy (ilustrační fotografie)
Farmaceut: Doplňky stravy jsou vhodné jen pro zdravé, nemocným mohou škodit

Z médií se na nás valí reklamy o prospěšnosti doplňků stravy na erekci, křečové žíly i hubnutí. Ale jak to ve skutečnosti je? „Pokud se jedná o kvalitní...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Nebuďte jak leopard! Jak nemít skvrny se samoopalovákem?
Nebuďte jak leopard! Jak nemít skvrny se samoopalovákem?

Místo opálené pokožky vám zůstaly jen tmavé fleky? Se samoopalovacím přípravkem se to musí umět. Abyste neměla skvrny jako leopard, potřebujete peeling, citrón ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.