Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Luxus téměř pro všechny. Z elitních parfémů se stává rozšířený trend

  2:30aktualizováno  2:30
Dražší nemusí vždy znamenat lepší, ale v případě exkluzivních parfémů, kterým se říká niche, to platí. Tvrdí to aspoň fanoušci odvětví, které se v posledních letech rychle rozmáhá. Malé a nezávislé značky se tak pomalu stávají součástí mainstreamu.

Hledáte něco extra? V módě jsou výrazné, osobité a netradiční vůně. | foto: Profimedia.cz

Už podle názvu je zřejmé, že niche parfémy jsou velmi specifické, netradiční až okrajové. Slovo niche totiž v angličtině i francouzštině znamená výklenek. S přezdívkou původně přišla americká neziskovka The Fragrance Foundation, aby oddělila malé, exkluzivní parfumérské firmy od velkých značek.

Fotogalerie

S těmi jste se zaručeně setkala a dost možná máte některý z jejich produktů doma. Většinou jsou spjaty s designéry nebo módními domy. Velkou tradici mají třeba vůně Dior nebo Chanel, mezi mladšími vynikají neotřelé toaletní a parfemované vody od Marca Jacobse. Značkové vůně prodávají běžné parfumerie i některé drogerie.

S niche vůněmi je to o něco složitější, k jejich exkluzivní image patří i to, že je nepořídíte na každém rohu. Vyrazit za nimi musíte do značkových butiků a specializovaných obchodů, jako je třeba pražský Ingredients, pařížský concept store Colette nebo salony na londýnské Oxford Street. Ve chvíli, kdy svůj obchod nebo značku najdete, vše teprve začne. Nastane čas vybírat.

Vzácná dřeva i vůně lepicí pásky

Kolik flakónů zdobí vaši poličku?

Recenze parfémů a mnoho dalších informací o vůních najdete na webu Arome.cz

Není to snadné, vůně "z výklenku" jsou totiž docela jiné než ty, kterým se říká mainstreamové. Charakterizuje je vysoká kvalita a koncentrace pečlivě vybraných ingrediencí. Obsahují minimum syntetických přísad, zato pro ty přírodní si tvůrci jezdí do všemožných koutů světa. Například úspěšný tvůrce Clive Christian v Indii pořizuje vzácné padesátileté santalové dřevo. Když zrovna není k dostání, pozastaví výrobu.

A nejsou to jen dřeva, květiny nebo bylinky. Ty nejlepší parfémy musí mít atmosféru. Proto značka Comme des Garcons v limitované edici použila aroma hnědé pásky, kterou se přelepují balíky, a kolektiv Imaginary Authors založil parfém The Soft Lawn na vůni tenisového míčku.

Už dávno ne jen pro znalce

Parfumér Ben Gorham, který stojí za značkou Byredo, zase pro parfemovanou vodu Accord Oud zvolil jednu z nejdražších přísad vůbec: vonný olej oud, který tvoří východoasijský strom aquilárie, když se brání parazitům. Litr oleje v přepočtu stojí více než sto tisíc korun a ve flakonu od Byreda ho najdete jen kapku. I tak za 100 ml zaplatíte asi čtyři tisíce.

Deset nejznámějších niche značek

  • Diptyque, Francie
  • Frederic Malle, Francie
  • CB I Hate Perfume, USA
  • Le Labo, USA
  • Arquiste, USA
  • Jo Malone, USA
  • Clive Christian, Velká Británie
  • Byredo, Švédsko
  • Comme des Garcons, Japonsko
  • Amouage, Saudská Arábie

Ceny vyšší, než je běžné, k niche parfémům patří. Platíte za složitý proces přípravy, vzácné ingredience i za to, že – řečeno s nadsázkou – nebudete vonět jako půlka tramvaje. Americký parfumér Christopher Brosius už v roce 1992 napsal: "Nenávidím parfémy. Příliš často jsou to jen náhražky za skutečné osobní kouzlo a styl. Lidé, kteří voní jako všichni ostatní, mě znechucují."

Tehdy šlo o názor úzkého klubu fajnšmekrů, ovšem nyní, o dvaadvacet let později, jsou niche parfémy na vrcholu a zažívají menší revoluci. Čím dál častěji se totiž objevují v nabídce e-shopů. Jedni tvrdí, že jim to ubírá na exkluzivitě, další těší, že se k nim snáze dostanou i laici. Každopádně je velmi pravděpodobné, že během následujících let opustí výklenky a zaplní daleko větší prostory.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Riwaa Nerona se kromě výroby korzetů věnuje i šití spodního prádla a večerních...
Všechno, co jste chtěli vědět o korzetech, ale báli jste se zeptat

Bez korzetu si ženy v minulosti nedokázaly svůj život vůbec představit. Tento dříve nepostradatelný kousek spodního prádla své kouzlo neztrácí ani dnes. Dokáže...  celý článek

ilustrační snímek
Rodinná poradna: Syn při hraní on-line hry chatuje s cizími lidmi

Nevím, jak ochránit svého desetiletého syna, když je on-line. Snažila jsem se s ním o všech zásadách bezpečnosti mockrát mluvit, ale stále mu to nedochází....  celý článek

Gabourey Sidibe (New York, 15. února 2015)
Sidibe: Když jsem měla anorexii, už jsem měla naplánované, jak se zabít

Cesta boubelaté herečky Gabourey Sidibe (34) ke štěstí byla velmi trnitá. V mládí měla problémy s poruchou příjmu potravy a v pozdějším věku pak pracovala na...  celý článek

Baňkování a čínská medicína
Baňkování uvolní svaly a pomůže při nachlazení. Pár dní však máte modřiny

Možná to vypadá neuvěřitelně, ale staletími prověřená metoda baňkování vám může pomoci od bolesti zad, nachlazení, ale třeba i proti celulitidě. Počítejte však...  celý článek

Máte občas pocit, že se vizážisté zbláznili? Pokud ano, nejste v tom sami....
Hvězdičky na obličeji, mokré vlasy a další podivné kosmetické trendy

V záplavě všemožných kosmetických vychytávek je nadlidské se orientovat. Některé mohou být inspirativní, nad jinými člověk kroutí hlavou. Vybrali jsme pro vás...  celý článek

Další z rubriky

Dívka trpící nemocí alopecia, dodává kuráž ostatním lidem, svými fotografiemi
Nemocná modelka natočila video, aby dodala odvahu lidem bez vlasů

Mladičká Corinne Labbé z Kanady trpí autoimunitní poruchou, kvůli které přišla o vlasy. Jako zázrakem jí začaly růst znovu a ona se rozhodla, že bude vyprávět...  celý článek

Nezvykle upravené obočí podle finské vizážistky Stelly Sironenové
Nový trend: obočí rozcuchané jako vrabčí hnízdo a pěšinka uprostřed

Hezké a symetricky upravené obočí už začíná nudit. Je proto třeba z něho udělat záměrně neupravenou část obličeje, alespoň podle beauty blogerek. Doporučují...  celý článek

Blogerka Morgan Mikenasová podporuje ženy v tom, aby milovaly každou část svého...
Krása naruby. Ženy, které se neholí, propagují přirozenou krásu

Hladká kůže bez jediného chloupku. To je dnes považováno za jeden z hlavních ukazatelů ženské krásy. Jenže existuje mnoho žen, které si chloupky schválně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.