Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nevěřte žízni, předcházejte jí!

  14:29aktualizováno  14:29
Myslíte si, že když nemáte žízeň, nepotřebujete pít? Omyl. Říká-li si tělo o vodu suchem v ústech a často i bolením hlavy, je na tom už zle. Stejně jako u požáru, i u žízně je lepší jí předcházet, než pak hasit. Krytí potřeby tekutin má být přiměřené práci, věku a prostředí člověka.

Je proto hloupost, zakazovat dětem pití malých dávek tekutin mezi jídlem. Máme-li žízeň, pak mírné napití podporuje vyměšování žaludečních šťáv i vyměšování slin, bez něhož nemůžeme ani s chutí pojíst, ani přijatou potravu v organizmu řádně zužitkovat.

Nejzdravějšímm nápojem je nezávadná pitná voda. Rozpouští přijaté živiny nebo jejich štěpné produkty po trávení, usnadňuje rozvod přijatých potravin v organismu a působí na vylučování zbytků strávené potravy z těla. Mimo vodu mají podobný účinek minerální stolní vody, sodovka, ovocné šťávy ředěné vodou nebo sodovkou, ovocné mošty, slabý čaj (šípkový, bylinkový apod.)

Pijeme-li studené nápoje, mají být v letních měsících jen o 10° chladnější než vzduch. V zásadě bychom neměli vůbec pít nápoje chladnější než 10°. Pijeme-li je však, máme je pít jen v malém množství, pokud možno se slámkou, a nikdy ne k zahnání žízně. Žízeň stejně nejlépe zažene voda nebo studený čaj.

Celkový obsah vody v těle u zdravého dospělého člověka je 50 - 60 % tělesné váhy. Obsah vody je ovlivněn věkem, pohlavím a obsahem tuku v těle, přičemž u žen je menší než u mužů. Za normálních okolností se z organizmu denně vyloučí 1,5 - 2 litry vody. Největší část ledvinami, dále plícemi, kůží a stolicí.

Nespoléhejte se tedy pouze na pocit žízně. Ten může být nedostatečný. Při každém dlouhodobém výkonu, zejména pokud je spojen s výrazným pocením, regulujte příjem tekutin vědomě. Nejdůležitější je prostá voda.

Nedostatkem tekutin dochází k dehydrataci. Důsledky nedostatku tekutin se zpočátku projevují poklesem fyzické i duševní výkonnosti, pak se zhoršuje činnost oběhu a ledvin. Z aktuální dehydratace se může vyvinout dehydratace chronická, která může vést k poškození zdraví.

Ve sportovní praxi jsou používány různé druhy nápojů. Jejich složení se liší podle výrobců. V zásadě je však lze dělit dle obsahu (minerály, vitaminy, cukry, aminokyseliny) na tři druhy:

1.  Nápoje hypotonické - řidší než krevní plazma. Rychle se vstřebávají. Podáváme je hlavně jako zdroj vody a některých minerálních látek v průběhu vytrvalostního výkonu v teplém prostředí. Čím větší teplo, tím méně koncentrovaný nápoj.

2.  Nápoje izotonické - mají stejnou hustotu jako krevní plazma. Po vypití neovlivňují výrazně rozdělení tekutin v těle. Lze je používat v chladnějším prostředí a při kratších výkonech. Při vytrvalostních činnostech je můžeme střídat s nápoji hypotonickými.

3.  Nápoje hypertonické - mají více osmotických částic než krevní plazma, a proto nasávají tekutinu do žaludku. Můžeme je podat před krátkým výkonem (cca 30 minut) nebo při velkých ztrátách minerálů, později po výkonu.

P O Z O R  ! ! !

V období posledních 60 minut před zahájením výkonu lze vypít 1/2 litru tekutiny. Ne však celé množství najednou.

Čím delší výkon a teplejší prostředí, tím dříve začněte s pitím nápojů. Během 60 minutového výkonu se doporučuje vypít asi 0,8 litru tekutin v několika porcích, s odstupem 5 - 20 minut. Jedna porce by neměla přesáhnout 0,2 litru. Znamená to postupné upíjení.

Autoři:




Nejčtenější

MOJE ROZMARNÉ LÉTO
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

ilustrační snímek
I po císařském řezu můžete porodit přirozeně

Většina žen po prodělání císařského řezu předpokládá, že i další děti budou muset přijít na svět s pomocí skalpelu. Lékaři však dnes dokážou velmi dobře...  celý článek

Neuroložka prof. MUDr. Marcela Lippertová-Grünerová, ph. D. působila celou řadu...
Neuroložka: Mozkové buňky umí spáchat sebevraždu, ale to my nechceme

„Mozkové buňky mohou spáchat sebevraždu. Mají jakýsi,červený knoflík’, který buď stisknou, nebo ne. My se je snažíme přesvědčit, aby ho nemačkaly, protože je...  celý článek

Tajemství dlouhých vlasů: burákové máslo
Američanka má dlouhé vlasy až ke kotníkům. Díky arašídovému máslu

Na obdivné pohledy na ulicích je už zvyklá. Má totiž dlouhé vlasy téměř až na zem. Lidé ji přirovnávají k pohádkové postavě z Disneyho filmů. Američanka tvrdí,...  celý článek

Chrissy Teigenová (Beverly Hills, 26. února 2017)
Chrissy Teigenová: Kvůli dalšímu umělému oplodnění končím s alkoholem

Modelka Chrissy Teigenová (31) prozradila, že se dostala do stádia, kdy byla závislá na pravidelné konzumaci vína. Denně si dopřávala několik skleniček a...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

Ilustrační fotografie
Aktovka musí sedět přesně, těm na kolečkách se vyhněte, řekla odbornice

Nemoci pohybového aparátu v posledních letech trápí stále více školáků. Důvodem je i špatný výběr školní brašny. "Správná taška by měla na dětských zádech...  celý článek

(Ilustrační foto)
Sedm potravin, které mohou hrát roli v prevenci rakoviny

Je to tenký led, na který se vědci pouštějí neradi. Žádné jídlo samozřejmě nedokáže zcela předejít rakovině a už vůbec ne všem typům a žádné také samo o sobě...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu
První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu

Zničehonic začínáte ztrácet svou jinak bohatou hřívu? Nepropadejte panice a podívejte se, jak vypadávání vlasů udělit st... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.