V době sociálních sítí zazáří spíš osobnosti než ti, co se vejdou do předem daných škatulek. Uniformní vzhled je nuda a progresivní značky i modelingové agentury tak dávají přednost neokoukaným tvářím, které mají příběh a „cool faktor“. Výsledkem je o něco pestřejší a poutavější směsice.
Rebelové na mole
O jemnější, ale v konzervativním světě velkých týdnů módy přece jen nápadnou rebelii se většinou starají účastníci londýnského fashion weeku. Letos to byl belgický dům Maison Martin Margiela: na jeho přehlídce vedle modelek a modelů předváděly i výrazné tváře místní umělecké scény, jako je designér Matty Bovan nebo DJ John Quinton. Ashley Williamsová zase obsadila umělkyni Grace Neutral, která sama sebe označuje za mimozemšťanku.
Podobně to vypadalo i na fashion weeku v New Yorku. Marc Jacobs na molo poslal zpěvačku Beth Ditto a nenápadně tak ukázal, že umí i plus size módu; mladá značka Eckhaus Latta na své prezentaci namíchala profesionální modelky a modely s lokálními celebritami. Třeba s hiphopovým producentem Devem Hynesem nebo s herečkou a aktivistkou Grace Dunhamovou, která na přehlídce ukázala jak odhalená prsa, tak neoholené nohy.
Znevýhodněné, ale krásné
V práci aspirujícím modelkám čím dál méně brání i vrozené handicapy. Na týdnu módy v Kyjevě dostala letos poprvé šanci dívka na vozíčku – jedenadvacetiletá Alexandra Kutasová prý věří, že tato příležitost pomůže nakopnout její kariéru. „Mým snem je předvádět na týdnu módy v New Yorku a jednou to dokážu,“ říká odhodlaně.
Alexandra Kutasová
Podařit by se jí to mohlo přinejmenším v rámci projektu FTL Moda, který na newyorských molech představuje luxusní módu v netradičním pojetí. A nově taky s netradičními modelkami, jako je Rebekah Marine, která má místo jedné ruky bionickou protézu, nebo Madeline Stuartová, která se narodila s Downovým syndromem. Pro ně i pro jejich další handicapované kolegyně to byla šance ukázat, že jsou stejně schopné jako zdravé modelky.
Ke stejné debatě chce přispět i Newyorčanka Jillian Mercado, která se stala vlivnou módní blogerkou bez ohledu na to, že trpí svalovou dystrofií a je upoutaná na vozík. Poté, co se stala jednou z tváří loňské kampaně Diesel zaměřené na „skutečné lidi“, jí místo nabídla mezinárodní agentura IMG Models. „Když jsem vyrůstala, nebyl v časopisech nikdo jako já. Teď chci pomoci odstranit předsudek, že lidé, kteří vypadají odlišně, nemůžou být součástí módního průmyslu,“ vysvětluje.
Jillian Mercado
Podívejte se, jak handicapované modelky předváděly módu v New Yorku:
15. září 2015 |