Maminka s dcerou v kavárně

Maminka s dcerou v kavárně | foto: Profimedia.cz

Němky nesedí s dětmi doma, ale chodí do kaváren

  • 140
Zatímco v Praze si může maminka s dětmi v klidu posedět a popovídat s kamarádkou jen málokde, v Německu se ujaly kavárny pro děti. Letos v zimě jsou v Berlíně plné, píše agentura AFP.

Pětatřicetiletá Cindy Zinserová rozhodně nechce doma se čtyřletou dcerkou trpělivě čekat, až se její manžel vrátí z práce. Chodí sem, aby se trochu uvolnila, vychutnala si kávu a strávila tak část zimy, zatímco Lilli si hraje v labyrintu nafukovacích hradů zřízeném v zadní místnosti za elegantní kavárnou ve stylu retro.

U sousedního stolu se čtyřiatřicetiletá Antje Meyerová pustila do čtení časopisu. "Nechci dávat svého dvouapůlletého synka do jeslí. Tady si může hrát s ostatními dětmi. Navíc tu mají biologické produkty," vysvětluje věrná zákaznice, která si tyká s majitelkou kavárny rozkládající se na ploše 140 metrů čtverečních.

"V zimě je to alternativa pro hřiště a hlavně děti nedělají takový binec jako doma, protože jsou tady vždy ve skupině," podotýká Julia Woltersová.

Papaladen s vůní mužství

Adriana Menesesová ukazuje prstem na své patnáctiměsíční dítko a zdůrazňuje: "Rozhodně s ním nemohu jít do jiné kavárny, protože obtěžuje jiné zákazníky a shazuje hrníčky a sklenice ze stolu." V celé metropoli je nyní přes tucet Kindercafé, z toho polovina jen ve čtvrti Prenzlauer Berg, ale je tu také první kavárna pro novopečené tatínky Papaladen. A je tu cítit vůni mužství: mají tu dětský fotbal, autodráhu i šipky.

Papaladen, který byl loni oceněn německým průmyslem a vládou za inovační charakter, nabízí kromě kavárny kurzy, poradenství a exkurze pro tatínky s dětmi.

"Náš podnik by nemohl prosperovat bez toho, že byla zavedena placená rodičovská dovolená pro otce od počátku roku 2007," uvádí jeho spoluředitel Marc Schulte.

"Pohled veřejnosti na otce se za poslední tři roky značně změnil, kavárnu týdně navštíví 70 až 100 zákazníků," tvrdí Schulte.

Ve třetím čtvrtletí loňského roku se pro rodičovskou dovolenou, která je placena až 1800 eury (47.000 Kč) měsíčně, v německé metropoli rozhodlo 24,7 procenta otců a v Mnichově 26,2 procenta. I v bavorské metropoli jsou stejně jako ve většině německých velkoměst Kindercafé.

Na štíru s rentabilitou

Bedny plné hraček, knihovničky v útulném koutku, přebalovací stolky, nočníky, nealkoholické nápoje a samozřejmě zákaz kouření: všechna Kindercafé jsou vybavena na to, aby mohla uvítat malé prince a princezničky. Každé má své kouzlo, ale všechny mají problém s rentabilitou.

"Je rozdíl v tom, jestli máte jen takovou kavárnu, nebo jestli nabízíte i jiné, výnosnější aktivity," vysvětluje Jan Blaschke, majitel Freund Blase v Berlíně. Většina zákazníků, většinou ženy na mateřské dovolené, totiž sedí v kavárně několik hodin a objedná si jen jednu kávu.

Nabídka Kindercafé se ale neustále rozšiřuje: nabízejí masáže pro děti, loutkové divadlo, prodej obnošeného ošacení, hudební výchovu pro děti.

"Tenhle nápad by se měl rozšířit i u nás," říká pětatřicetiletá Olwen Fowlerová z Velké Británie, když se svými dvěma synky vkročila do Milchbartu.

"Je to tak trošku maloměšťácké, ale tady si aspoň trochu vydechneme, děti se tu zabaví lépe než doma," zdůrazňuje francouzská maminka Isabelle Liberová žijící v Berlíně.

,