Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nejhorší zkušenosti pacientů: nepříjemní lékaři a špinavé sprchy

  • 45
Špatný stav sprch a záchodů, ale také fakt, že neznají svého lékaře. Ministerstvo zdravotnictví si nechalo provést velký průzkum nemocnic, který ukázal, co dnes nejvíc trápí pacienty.

"Ani nevím, kdo byl můj ošetřující lékař. U mého lůžka se jich vystřídalo několik a nepředstavili se mi."

"Doposud jsem se nesetkal s tím, aby přednosta kliniky, profesor, podal pacientovi ruku na vizitě, jak při příchodu, tak odchodu. Děkuju všem od přednosty až po uklízečku, všichni byli skvělí."

Oba výroky pocházejí z průzkumu kvality nemocnic, ten první je z ústavu, který skončil ve spodní části tabulky, ten druhý naopak napsal pacient léčící se v Hradci Králové, tedy fakultní nemocnici s nejlepším výsledkem.

Výroky pacientů ukazují jednu z mezer našich nemocnic. Zatímco sestřičky jsou většinou ochotné rozptýlit strach před náročnou operací, s lékaři je to horší. Je těžké vybudovat si k nim důvěru, protože pacienti mnohdy ani nevědí, kdo je vlastně léčí.

Infografika

Kde najdete nejhorší a nejlepší oddělení

Vztah k lékaři kladně hodnotilo jen 66 procent pacientů, ale to je málo, protože například komunikace mezi lékaři a rodinou pacienta je zjevně v pořádku, spokojeno je s ní devadesát procent dotazovaných.

Úroveň komunikace sester a lékařů je přitom pro celkový obrázek, jaký si pacienti o nemocnici udělají, velmi důležitá. Nejvíc bodů nasbírala zpravidla ta oddělení, na kterých si pacienti pochvalovali milé sestřičky a přístupné lékaře.

Brzké buzení se nemění

Na co si pacienti ještě stěžují? Bídné je to v mnoha nemocnicích s čistotou sprch a toalet, jejich stav nevyhovuje třetině pacientů. Hořekují také nad nedostatečným počtem záchodů v poměru k množství hospitalizovaných.

infografika

Jaká je vaše nemocnice?

Protestovali i proti brzkému rannímu budíčku - od loňského roku se stav téměř nezměnil, ačkoli některé nemocnice proklamovaly, že se nad buzením pacientů v pět ráno zamyslí. Průzkum s názvem Kvalita očima pacientů si zadalo ministerstvo zdravotnictví, aby zjistilo, jak pacienti hodnotí nemocnice a ústavy, které pod ně spadají.

Dotazníky vyplnilo v jedenácti fakultních nemocnicích a čtyřech dalších ústavech víc než 22 tisíc lidí, což je reprezentativní vzorek. V listopadu 2009, kdy dotazování probíhalo, se v nemocnicích léčilo zhruba 35 tisíc pacientů.

Nejlépe hodnocenou nemocnicí je Masarykův onkologický ústav, kde se léčí nemocní s rakovinou. Z všeobecných fakultních nemocnic nejvíce zabodoval Hradec Králové. Uspěla také loni nejlepší fakultní nemocnice Ostrava, na třetím místě je Plzeň.

Výrazně si polepšily pražské nemocnice, a to Motol, Bulovka i Vinohrady. Naopak Thomayerovu nemocnici a Všeobecnou fakultní nemocnici pacienti hodnotili hůře.

Ačkoli procentuální rozdíly mezi nemocnicemi se nemusí zdát veliké, autor průzkumu Tomáš Raiter upozorňuje, že za každým procentem se skrývá spousta bodů, jimiž se jedna od druhé liší. Rozdíly mezi vítěznou královéhradeckou nemocnicí, která získala 82,7 procenta, a Fakultní nemocnicí v Brně na poslední příčce s 75,8 procenta, jsou velmi výrazné, Brno je horší ve všech sledovaných kritériích.