Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nedostatek spánku může přinést vážné problémy

  1:00aktualizováno  1:00
Lidé se už dávno neřídí slunečním cyklem - vstávají za tmy a do noci pracují. Takový způsob života s sebou přináší duševní vyčerpání a vyšší výskyt nemocí. Pravidelný a dostatečný spánek totiž chrání nervový systém a je obranným mechanismem těla.
Nespavost - (c) profimedia.cz/corbis

Nespavost - (c) profimedia.cz/corbis - Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Každý potřebuje jinou délku odpočinku, navíc cyklus usínání a vstávání v ideálním případě navazuje na střídání světla a tmy.

Bohužel většina lidí nerespektuje své biologické hodiny a posouvá práci i zábavu do pozdních večerních a nočních hodin.

Jen málokdo však vydrží dlouhodobé nevyspání bez následků, poruchy spánku alespoň občas postihují až čtyřicet procent obyvatel. A to potíže se spaním nemusí být jediným následkem ponocování. Trpí také třeba imunita.

Co čeká toho, kdo nespí
"Lidé jsou při dlouhodobém nevyspání ohroženi pozvolným úbytkem intelektových funkcí, vytrácí se u nich schopnost soustředění. Více také trpí depresemi," vysvětluje neurolog Pavel Dohnal z českobudějovické laboratoře pro poruchy spánku a bdění.

Některé poruchy navíc přímo nesouvisí s tím, že by člověk spal málo, příkladem budiž syndrom spánkové apnoe neboli opakované zástavy dechu, která může být ve svých důsledcích i smrtelná.

Docent Karel Šonka z Neurologické kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze doplňuje: "Nevyspání snižuje odolnost vůči stresu, ale snižuje i celkovou obranyschopnost organismu."

Proč nemohu spát?
Příčin potíží se spánkem je několik, nejprve by se nespavci měli zamyslet nad životním stylem. Někdy postačí dodržovat několik pravidel spánkové hygieny a kvalita spánku se zlepší. Složitější situace je v případě nepravidelných pracovních směn.

Lékař Dohnal těmto lidem doporučuje, aby si při denním spánku vytvořili iluzi, že je večer. Karel Šonka dodává: "Lidé by měli takové zaměstnání dobře zvážit, někteří se pro ně zkrátka nehodí."

Nekvalitní spánek může být jedním z příznaků nejrůznějších onemocnění. Například při zvýšené funkci štítné žlázy pacient nemůže usnout, naopak při snížené funkci tohoto orgánu spí dlouho, ale špatně. I nemoci srdce a plic ruší spánek, některé druhy astmatu se projevují jen v noci.

"Také některé degenerativní poruchy jako Parkinsonova nemoc vedou k závažným poruchám spánku. Jenže v popředí péče jsou spíše jiné zdravotní problémy," doplňuje Karel Šonka.

Nemělo by se rovněž zapomínat, že problémy s usínáním a předčasným probouzením jsou často příznakem duševních chorob, nejčastěji deprese a úzkosti.

CO DĚLAT, ABY SE VÁM DOBŘE SPALO

Dodržujte pravidelný režim
Několik dní si pište spánkový deník, pomůže vám a vašemu lékaři nalézt příčinu nespavosti. Zahrňte do něj i připomínky spolunocležníka. Snažte se chodit spát a vstávat ve stejnou dobu.

• Pomoci může cvičení
Sport zlepšuje spánek, ale ne těsně před spaním. Tělo se při cvičení zaktivizuje a potřebuje několik hodin, aby se uklidnilo do té míry, že můžete usnout. Sportování se věnujte spíš odpoledne.

 Rituály jsou důležité
Najděte si činnost, kterou si zafixujete jako uspávací rituál, ať už je to četba, poslech klidné hudby nebo teplá (ne horká!) koupel.

• Dávejte si pozor, co a kdy jíte
Jezte maximálně dvě hodiny před spaním, stejně jako byste neměli večer pít alkohol - sice vám pomůže usnout, ale narušíte si jím strukturu spánku. Také se snažte večer omezit kouření.

• Prostředí hraje roli
V ložnici by neměla být ani zima, ani horko. Další chybou je, že lidé v ložnici, nebo dokonce přímo v posteli pracují.

• Úporná snaha spaní nepomáhá
Neusnete-li do půl hodiny po ulehnutí, vstaňte a jděte si číst nebo poslouchejte hudbu. Křečovitá snaha usnout za každou cenu vám ke spánku nepomůže.

• Polední siesta může vadit
Nesnažte se nahradit chybějící nebo nekvalitní noční spánek zdřímnutím přes den, dodržujte spánkový plán s jasně danými hodinami vstávání a uléhání.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Muži své emoce ignorují, ženy se v nich ztrácejí, tvrdí odborníci

Vztahy stojí na emocích. Neschopnost je projevovat znamená problém navázat i udržet vztah. Kdo by v přítomnosti ledové kostky roztál? Někdo vztahy sice...  celý článek

Bridget Malcolmová
Lidé očekávají, že modelka bude hloupá mrcha, říká Bridget Malcolmová

Pětadvacetiletý andílek Victoria’s Secret Bridget Malcolmová má prý dost zažitých stereotypů, které se týkají modelek. Irituje ji, že si o modelkách lidé...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Jana: Setkání s první láskou po dvaceti letech mi změnilo život

Vždy u mě rozum vítězil nad srdcem. Tvrdě jsem na sobě pracoval, abych se dostal tam, kde jsem teď. Zakolísal jsem jen jednou, je to už 20 let, ale ustál jsem...  celý článek

(Ilustrační snímek)
UKÁZKA Z KNIHY: Ženy by teď měly muže podržet, tvrdí psycholog Zimbardo

„Na rozdíl od žen a jejich emancipačních hnutí se muži nikdy nezformovali, aby zaktualizovali svou roli ve společnosti,“ píše psycholog Philip Zimbardo ve své...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Plíseň začíná nejčastěji u palce. Zbavit se jí bývá těžké

Přemýšlíte, proč se vám neustále vrací plíseň nehtů? Příčin může být mnoho. Od pocení přes nákazu kvůli chození bos až po diabetes. Jak s ní úspěšně bojovat?  celý článek

záda bolest zad
Bolesti zad mají mnoho příčin. Pozor na stres i časté sezení

Bolí mě záda! S touto stížností přichází do ordinací lékařů až třetina pacientů. Mnoho lidí však jen tiše trpí, protože bolest prostě vnímají jako nutné zlo,...  celý článek

Ivan Fales, vedoucí oddělení buněčné terapie ÚHKT.
Ředitel banky: Boom s využitím transplantace pupečníkové krve je pryč

Když chtěla jedna maminka kvůli uložení pupečníkové krve pro své dítě zrušit stavební spoření, rozmluvil jí to. Pupečníková krev ztrácí na významu. „Zbytečné...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Zvýšení odolnosti makeupu a jiná pozitiva: Jak vybrat podkladovou bázi?
Zvýšení odolnosti makeupu a jiná pozitiva: Jak vybrat podkladovou bázi?

Řešíte ucpané póry a “tekoucí” makup nebo příliš lesklou pleť? Několik kosmetických produktů budete moci vyměnit za jeden, který jste možná doteď považovala za ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.