Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nechte si poradit

  20:06aktualizováno  20:06
Občas neuškodí nechat si poradit od těch, co už to zkusili. A těch, kteří se pokusili zeštíhlet, je dost a dost. Tady jsou tipy těch, kteří uspěli. Nejedná se o žádné pochybné triky, ale osvědčené úspěchy a neúspěchy potvrzené rady.

* Pro zamezení pocitu hladu při snížené energetické hodnotě stravy podáváme ve větším množství zeleninu a málo sladké ovoce, které pro vysoký obsah vlákniny vyvolávají pocit zdánlivého nasycení.

* Zeleninu podáváme nejméně jednou denně, nejlépe v syrovém stavu.

* Ze zeleniny a ovoce vybíráme přednostně druhy s vysokým obsahem vitamínu C - papriku, kedlubny, zelí červené, bílé, kysané i čínské, rajčata, ředkvičky, kapustu, květák.
Z ovoce kromě ovocných plodů černý a červený rybíz, jahody, angrešt, maliny. Jejich další předností je nízká energetická hodnota, velký objem a skutečnost, že přispívají zároveň ke zpestření jídelníčku.

* Silně omezíme potraviny s vyšší energetickou hodnotou jako rýži, těstoviny, houskové i bramborové knedlíky, bílé pečivo pro obsah cholesterolu i vejce (v pokrmech podáváme jen jedno, a to jen občas).

* Z jídelníčku vyloučíme cukr, všechny sladké pokrmy, med, čokoládu, cukrovinky, džemy, marmelády, tučná masa a drůbež, majonézu, smetanu, sýry a uzeniny s vysokým obsahem tuku, plnotučné mléko, ořechy, mandle, pokrmy připravené s vyšší dávkou tuku (smažené, opékané na tuku), sladké nápoje, pivo, víno, lihoviny, mošty i džusy.

* Dáváme přednost druhům chleba s vyšším obsahem vlákniny, které mají i vyšší biologickou hodnotu než chléb bílý.

* Zeleninu podáváme většinou jako salát, pro obměnu střídáme různé zálivky.

* Zeleniny různě kombinujeme i s ovocem.

* Moučníky nepodáváme, připravujeme jen ovocné dezerty - saláty, pyré, kysely, rosoly, pečená jablka - s použitím minimálního množství cukru.

* Frekvence podávání stravy není libovolná. Opakovaně bylo prokázáno, že při stravě podávané v malých dávkách a častěji není přírůstek hmotnosti tak velký jako při tomtéž množství potravy konzumovaném ve dvou nebo třech dávkách za den. Pro redukční účely se doporučuje rozdělit pokrmy během dne do šesti dávek:

snídaně  20%
přesnídávka 10%
oběd   35%
svačina  10%
1. večeře 20%
2. večeře  5% denní energetické dávky.


* Doporučuje se jíst pomalu, při jídle často odkládat příbor, protože takto se při stejném množství jídla zasytíme více, než kdybychom jedli rychle.

* Posílíme tradiční české chudé snídaně.

* Večeře je málo vydatná, podaná nejpozději 2 - 3 hodiny před spaním.

* K přesnídávkám postačí ovoce s malým kouskem chleba, k odpolední svačině mléko nebo neslazený mléčný výrobek s malým krajíčkem chleba. Ke druhé večeři můžeme podat jen zeleninový salát nebo ovoce.

* Občas můžeme zařadit i tzv. „odlehčovací den“, kdy podáváme během dne pouze zeleninu a ovoce a neslazené nealkoholické nápoje.

osobní váha

Autoři:




Nejčtenější

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Zakladatel společnosti Scio Ondřej Šteffl
Ondřej Šteffl: Svět bude potřebovat lidi, kteří se umějí a chtějí učit

Umět se učit, kritické myšlení, kreativita, flexibilita, ale i empatie a laskavost – to jsou klíčové dovednosti ideálního pracovníka příštích let. Alespoň to...  celý článek

Světlé odstíny vlasů jsou pro léto nejvhodnější.
Pět tipů, jak si v létě udržet zářivou barvu, aniž by vaše vlasy trpěly

Sluníčko i chlór dává vlasům zabrat. Nezřídka dokonce mění jejich barvu. Vyplatí se proto dopřávat kadeřím pravidelnou péči pomocí speciální kosmetiky.   celý článek

Sport na čerstvém vzduchu a s přáteli je nejlepší způsob, jak si užít léto.
Léto v pohybu: Sportovní outfity a doplňky, kterým neodoláte

Krásné letní počasí přímo vybízí k venkovním sportovním aktivitám. Návštěvu fitness center proto odložte, až se ochladí, a prázdniny využijte ke sportům, které...  celý článek

Houbové rizoto
Rostou? Tak honem do lesa! Tyhle recepty užijete nejen na chalupě

Uklidňující procházka lesem mnohdy vyústí ve sběračskou výpravu – zejména, když máte svoje tajná místečka a vezmete si s sebou košík. Co ale s houbovou úrodou?...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Nedaří se vám otěhotnět? Šest tipů, které usnadní početí

Za neúspěšnou snahou otěhotnět může stát několik překvapivých faktorů. Stres, starší partner, ale i nadváha. Zjistěte, co všechno si hlídat a na co pamatovat,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sedm příznaků zánětu močových cest, které byste neměli podceňovat

Infekce močových cest je velmi časté onemocnění a podle statistik potká každou ženu nejméně jednou za život. Symptomy se mohou pohybovat od velmi jemných a...  celý článek

Ilustrační fotografie
Rady, jak účinně a rychle zmírnit spálení od slunce

Letní pohoda u moře, bazénu nebo na zahradě přináší i riziko spálení kůže, které není radno podceňovat. Co dělat, když pokožka dostane od sluníčka pořádně...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

5 nejkontroverznějších parfémů: Opium i vůně pohřebního domu
5 nejkontroverznějších parfémů: Opium i vůně pohřebního domu

Jedni je milují, druzí se jim vyhýbají obloukem. Jsou parfémy, které vyvolaly tak ostrou reakci, že si jiné přízvisko než "kontroverzní" nezaslouží. A to ať už... celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.