Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nebezpečné krystaly

  15:05aktualizováno  15:05
V roce 1862 se ve vesničce nedaleko Jablonce nad Nisou narodil do rodiny skláře hoch jménem Daniel. Když povyrostl, pustil se dráhou zpracovávání křišťálu a v roce 1892 se mu podařilo sestrojit revoluční řezací přístroj, díky kterému byl rozvoj tohoto odvětví přímo raketový.

Yamina Benguigui se šperky od firmy Swarovski | foto: Swarovski

O několik let později založil Daniel za podpory finančních investorů společnost se sídlem v rakouském městečku Wattens, a tak začala historie jednoho z nejslavnějších jmen na poli výroby šperků.

Daniel Swarovski se ukázal být skutečně pokrokovým mistrem a neúnavným experimentováním objevil, například speciální (dnes již patentovaný) řez, který dává efektně vyniknout kráse kamenu.

Společnost používá také několik zajímavých chemických procesů, kterými získává opracovaný křišťál žádoucích barev a opalizace: Nanášením vrstviček kovů se mění vyzařování krystalků a některé se stávají olejově a duhově zářivými, jiné nabudou vysoký lesk. Původní logo kytky – plesnivce bylo v roce 1988 změněno na dnešní notoricky známou "Swarovski labuť" a spatříte-li její vyobrazení na tmavomodré krabičce dárku, máte se na co těšit.

Swarovski dnes nabízí pod svou značkou a typickým logem labutě různé sošky, bytové dekorace, lustry a samozřejmě šperky. Možná se divíte, odkud tedy pochází lednice, kšiltovky, dětské hračky a kávovary, blyštící se desítkami krystalů.

Toaleta posázená křišťály od Swarovského

Toaleta posázená křišťály od Swarovského

Princip volně prodejných Swarovského krystalů je stejně prostý, jako geniální: Společnost nemá v zájmu malicherně se držet duševního vlastnictví svých šperků a malé kamínky si může zakoupit kdokoli a jakkoli je také použít. Proto není problém pořídit si třeba různé domácí spotřebiče, nábytek, včetně gaučů, psí obojky, elektroniku, samozřejmě boty, kabelky a jiné doplňky, iPod, hrací desku na Scrabble nebo také loňskou vychytávku: Macbook Air, pokrytý rovnou 12 000 krystalky.

Před časem se vedení Swarovski rozhodlo ještě posunout hranice svých možností a kromě dizajnérů si dnes může vlastní šperk vytvořit i klient sám a nepotřebuje kvůli tomu navštěvovat večerní hodiny zlatnictví.

V jednom ze čtyř (čerstvě otevřených) obchodů (New York, London, Šanghaj a Wattens) Crystallized na vás čekají krabičky, ve kterých najdete nejrůznější krystaly, perličky a korálky všech tvarů, barev i cenových kategorií. Za nízký poplatek si přikoupíte vlastní nářadíčko a jednoduše sestrojíte šperk, po jakém toužíte.

Jestli se na (prý opravdu jednoduchou) výrobu bižuterie přece jenom necítíte, vaše tvořivost může končit momentem výběru stylu a barvy kamínků a o zbytek se pro vás postará profesionální šperkařský tým. Hodně odvážný a zdánlivě riskantní koncept, který však nezklamal. Protože vkus ohledně šperků je velmi citlivý a do preferencí blízkých se dá jen velmi těžko strefit, rukodělná seance u Swarovského je dokonalým dárkem pro milovanou bytost. Raději než riskovat nevhodný dáreček, necháme oslavence, ať si zhotoví náhrdelník sám!

Zhang Ziyi

Mohlo by to vypadat, že Swarovski je pořád na závratném vzestupu – jméno společnosti se skví na desítkách megalomanských akcí, uměleckých spoluprací, firma se podílí na charitativních projektech a neustále vyzývá ke kooperaci další a další dizajnéry. Finanční krize však neobešla ani podnik s krystaly a letošní rok se nesl ve znamení snižování stavů v mateřské rakouské centrále. Stovky zaměstnanců byli propuštěni. I horečná snaha dát o sobě vědět haldami nových projektů je signálem, že společnost se pokouší udržet se na výsluní i v časech, kdy jsou luxusní krystalky považovány za nevhodnou rozmařilost.

Zatím to však naštěstí vypadá, že značka neztrácí mnoho ze své přitažlivosti a pořád symbolizuje přepych a exkluzivitu, která má žádoucí hodnotu. Jednou z největších předností firmy je totiž schopnost vypořádat se s měnícími se časy i choutkami zákazníků, a to je jediný důvod, proč je i po sto letech jedním z nejznámějších dodavatelů luxusu na světě. S přizpůsobivostí sobě vlastní se Swarovski v posledních sezonách přesměroval z oblasti klenotů na pole módy, kde je i v těžkých časech potenciál příjemných zisků. Módní návrháři se předhánějí ve snaze spojit své jméno se slavným klenotnickým domem, protože je jasné, že kdekoliv se objeví Swarovski, média se slétnou, jako vosy na med.

Odpůrci se samozřejmě pohoršují nad "laciným rozdáváním" krystalů a ostře kritizují fakt, že si za pár dolarů můžete olepit i ten nejpříšernější kýč - čímž se prý prestiž brandu Swarovski nevyhnutelně snižuje. Skutečnost je ale taková, že každý nepřejícník při pohledu na kousky křišťálu z dílny Swarovského najednou ztichne. Jsou to krystalky opravdu nebezpečné – i já, odjakživa odpůrce instituce svazku manželského, jsem při brouzdání vyblýskanou prodejnou vášnivě zatoužila po něčem pěkném na prsteník…

Svůj vlastní šperk si můžete sestavit a objednat na oficiálním webu Swarovski Crystallized. Chytrá stránka nabízí kromě ukázek dostupné barevné škály i neodolatelné 3-D pohledy na krystaly.

http://store.swarovski-crystallized.com/

Autor:




Nejčtenější

Salma Hayeková (Londýn, 5. prosince 2016)
Ve svém věku už nemusím vypadat dokonale, je to výhoda, říká Hayeková

Herečka Salma Hayeková (50) nikdy nepodléhala hollywoodským trendům a nesnažila se mučit v posilovně jen proto, že to je zrovna v kurzu. Pro svou postavu toho...  celý článek

Zakladatel společnosti Scio Ondřej Šteffl
Ondřej Šteffl: Svět bude potřebovat lidi, kteří se umějí a chtějí učit

Umět se učit, kritické myšlení, kreativita, flexibilita, ale i empatie a laskavost – to jsou klíčové dovednosti ideálního pracovníka příštích let. Alespoň to...  celý článek

Billie Piperová
Piperová: Ve třiceti po mně nemůžete chtít, abych vypadala na dvacet

Britské herečky Billie Piperová (34) se dotklo, že se do ní opřeli někteří novináři kvůli vráskám. Po třicítce očekávala, že se podobným článkům vyhne. Jak...  celý článek

Světlé odstíny vlasů jsou pro léto nejvhodnější.
Pět tipů, jak si v létě udržet zářivou barvu, aniž by vaše vlasy trpěly

Sluníčko i chlór dává vlasům zabrat. Nezřídka dokonce mění jejich barvu. Vyplatí se proto dopřávat kadeřím pravidelnou péči pomocí speciální kosmetiky.   celý článek

ilustrační snímek
Jak vybírat porodnici? Rozhoduje nabídka péče, zázemí i pocity rodičky

Pražské maminky to musí řešit relativně brzy a zapsat se do porodnice již v prvním trimestru, s výběrem porodnice si ovšem láme hlavu většina nastávajících...  celý článek

Další z rubriky

Boty na léto
Ideální obuv na léto? Baleríny ani žabky to nejsou. Mohou naopak škodit

Léto je čas, který trávíme převážně venku. V balerínách, sandálkách, ale i žabkách nebo teniskách. Všechny se nám mohou hodit. Jak si ale vybrat ty správné,...  celý článek

V Primarku se můžete od hlavy až k patě obléci jako Harry Potter.
Vzhůru do Bradavic. Řetězec nabízí kolekci inspirovanou Harry Potterem

Fanoušci malého čaroděje slaví. Svého hrdinu mohou konečně mít doma prostřednictvím nové kolekce oblečení, papírenských a bytových doplňků, kterou nabízí...  celý článek

Praha 10. 8. 2017 Manolo Blahnik - výstava v Preciosa
Česká stopa Manolo Blahnika: křišťály, krajka a Formanovy filmy

Obuvnický mág Manolo Blahnik dorazil do Čech zahájit svoji retrospektivní výstavu The Art of Shoes a také uvést nový model střevíčků z české krajky. V budoucnu...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky
Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky

Líčení nabízí spoustu návodů, rafinovaných tipů a triků, díky kterým můžete zásadně změnit rysy v obličeji a jednou z takových vychytávek je konturování. Pomocí... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.