Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Naučte školáka snídat, jinak bude celý den bez energie

  0:32aktualizováno  0:32
Vylákat dítě, zvlášť po prázdninách, ráno z postele je často velký problém. A dostat do něj snídani bývá ještě horší. Jenže snídaně je důležitá, bez ní bude dítě ve škole bojovat s nedostatkem energie. Nejlepší zkrátka je naučit školáka snídat.

Dostat do školáka snídani bývá problém. | foto: Isifa

Stará pravda "snídej sám, o oběd se poděl s přítelem a večeři dej svému nepříteli" platí. Ráno bychom do sebe měli nasoukat 20 až 25 % z celkového denního příjmu kalorií. "I když se děti v noci nehýbou, jejich tělo i ve spánku spotřebovává energii. A tu ráno musíme dodat, jinak mu během dopoledne bude chybět," říká odborník na výživu z pražského IKEMu Pavel Suchánek. Teď si uvědomte, že většina dětí se k dalšímu jídlu dostane až o velké přestávce kolem desáté hodiny a občas se v zápalu her dítě zapomene i nasvačit a vyhládlé tělo nasytí až u oběda.

Sílu jako Spiderman

"Což o to, dcera ráno snídá, ale bohužel jen koblihy nebo sušenky," svěřuje se Iva Kunešová. Vcelku častý obrázek – hodně dětí by ráno preferovalo dobroty typu buchty s mákem, pizza nebo párek.

"Rozhodně není správné dětem nabízet cokoliv, co dítě pravděpodobně sní, jako třeba sladkosti, chipsy nebo čokoládu, ať už jako náhradu plnohodnotné snídaně nebo jako úplatek. Tím docílíte jedině toho, že dítě bude své oblíbené pochutiny vyžadovat i jindy," říká nutriční terapeutka Jitka Tomešová z poradenského centra Výživa dětí.

Jak by tedy měla vypadat správná snídaně? Rozhodně by nemělo chybět ovoce nebo zelenina, to ale samotné nestačí. Takže přidejte třeba pečivo namazané rostlinným tukem, plátek sýra nebo kvalitní šunky. Pečivo by minimálně do šesti let, někteří odborníci radí až do deseti let, nemělo být celozrnné. To obsahuje velké množství vlákniny, na jaké jejich organismus ještě není zralý. Takže bohulibý úmysl by mohl skončit zažívacími problémy, jako je zácpa nebo průjem. Dobrým řešením jsou i různé pomazánky, např. tvarohové se zeleninou, bílý jogurt s ovocem a vločkami nebo neslazenými cereáliemi. Pokud ani vy, ani dítě nemáte problémy se zvýšenou hladinou cholesterolu v krvi, pak můžete s klidným svědomím používat i máslo.

"Jednou za čas není chybou ani sladká snídaně, zvlášť jedná-li se o doma připravený koláč nebo třeba chléb s medem či marmeládou," vysvětluje Jitka Tomešová. Naopak zapomeňte na paštiky, trvanlivé salámy, párky, koblihy nebo smažená vejce se slaninou.

Zvláštní kapitolu tvoří slazené, proto mezi dětmi tolik oblíbené cereálie, a to nejlépe s čokoládovou příchutí. Nejenže dětem chutnají, ale ještě svým obalem v potomcích vzbuzují představu, že po jejich konzumaci budou mít sílu jako Spiderman.

"Než aby dítě nesnídalo vůbec, je vhodnější, když sní, byť i sladké, ale celozrnné cereálie," konstatuje Pavel Suchánek. Výzkumy navíc ukázaly, že děti, které nesnídají vůbec, mají větší sklon k nadváze než ty, které snídají právě zapovězené slazené obiloviny. Je to zřejmě tím, že děti, které dopoledne nejedí, mají tendenci dohánět to odpoledne a večer a takové kalorie si tělo raději uloží do svých tukových zásob. Pokud vaše dítě po "úžasných" cereáliích v barevné krabičce prahne, přistupte k tomu šalamounsky – smíchejte je s obyčejnými vločkami nebo nedoslazovanými cornflakes, přidejte nakrájené čerstvé ovoce a bílý jogurt. Dietní prohřešek tak minimalizujete, spokojená bude školákova duše i tělo a vy budete mít jistotu, že nezemře hladem během hodiny matematiky. Pokud má ale vaše dítko sklony k nadváze, pak nezbývá než být tvrdý a nepovolit.

Dotankovat, prosím

Nezbytnou součástí každodenní snídaně musí být pití. Nejenže tělo potřebuje po noční šichtě "dotankovat" tekutiny, ale děti se navíc často během vyučování zapomínají napít a další možností tak bývá až čaj nebo šťáva ve školní jídelně.

Nedostatek tekutin se přes den může projevit únavou, bolestmi hlavy či nepozorností. Optimálním nápojem pro školáka je ovocný čaj, voda nebo vodou naředěný 100% džus. Pozor – pokud voda, ať už čistá nebo v džusu, pak v pokojové teplotě.

Pokud si svou snídani nedovedete představit bez kávy nebo černého čaje, rozhodně totéž nenabízejte dětem. Oboje totiž obsahuje pro děti nevhodný kofein, který může způsobovat podráždění žaludku, a navíc se silný černý čaj ani káva nezapočítávají do pitného režimu, protože organismus odvodňují. Stejně tak platí, že pokud si vaše dítě k snídani zvolí úžasný kefír, musíte mu k němu stejně přidat sklenici vody.

Chronický nesnídač

"Do svého syna ráno nedostanu vůbec nic. Upřímně, já taky doma nesnídám," svěřuje se Iva Svobodová, matka čtrnáctiletého Ondřeje.

"Dítě si nejlépe osvojí stravovací návyky v předškolním věku. Učí se pozorováním a napodobováním vlastních rodičů a nejbližšího okolí," vysvětluje Jitka Tomešová. Těžko tedy vysvětlíte svému školákovi, že zatímco vy snídat "nemůžete", on musí. Dobré příklady prostě táhnou.

Když už jste definitivně přesvědčená, že vaše dítě patří mezi chronické nesnídače, zvětšete svačinu.

Co je a co není vhodná snídaně:

ANO:
* Chléb s rostlinným tukem, plátkem tvrdého sýra a rajčetem
* Ovocná rýže
* Dalamánek s máslem, šunkou a kedlubnou
* Jogurt s ovocem a medem
* Knäckebrot s ředkvičkovou pomazánkou
* Šlehaný tvaroh s nakrájeným ovocem nebo marmeládou
* Zakysaný nápoj a pečivo
* Domácí müsli se sušeným ovocem a s mlékem
* Sendvič s rostlinným tukem, vajíčkem na tvrdo a pažitkou
* Domácí ovocný koláč (jenom občas)
* Vločková kaše s čerstvým ovocem
* Knäckebrot s máslem a medem
* Ovocný salát s jogurtem a cornflakes
* Domácí müsli s medem
* Toasty z tmavého chleba s bylinkovým máslem

NE:
* Sázená vejce se slaninou
* Koblihy s marmeládou
* Rohlík s máslem a trvanlivým salámem
* Kakao a piškoty
* Chléb s paštikou
* Čokoládový pudink se šlehačkou
* Párek v rohlíku
* Sušenky
* Pizza
* Croissant s nutellou
* Marmeládová plundra
* Trvanlivá bábovka
* Kynuté buchty
* Tabulka čokolády
* Míchaná vajíčka na slanině

Autoři: ,




Nejčtenější

MOJE ROZMARNÉ LÉTO - Straňanská lávka, Strán
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

Ilustrační fotografie
Uroložka: Koupání v řece ani bazénu zánět močových cest nezpůsobuje

Každá druhá žena aspoň jednou za život prodělala zánět močových cest, i proto lékaři doporučují věnovat péči hlavně prevenci. "Koupání v řece ani bazénu...  celý článek

Nicole Kidmanová (Beverly Hills, 6. února 2017)
Nechci tajit svůj věk, jsem na něj pyšná, říká padesátnice Kidmanová

Herečka Nicole Kidmanová letos oslavila padesátku. Za svůj věk se nestydí a na rozdíl od jiných hereček na rovinu říká, kolik je jí doopravdy let. Je prý...  celý článek

Zpěvačka s spisovatelka Natálie Kocábová při rozhovoru pro OnaDnes.cz
Natálie Kocábová: Asi už nebudu chlapům tak věřit

Protekční dcera, tak se na ni léta pohlíželo. Aby ne, když ji otec v patnácti vtáhl do showbyznysu. Ale jako by se z toho vymanila. Natálie Kocábová už sama za...  celý článek

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

Další z rubriky

Magnetická rezonance dvojčat ve 32. týdnu těhotenství
Proč se rodí některé děti i jedno z dvojčat menší? Může za to placenta

Vědci měli doposud několik teorií o tom, co ovlivňuje velikost plodu v děloze a následnou porodní váhu. Nová studie na jednovaječných dvojčatech provedená...  celý článek

ilustrační snímek
Výchova po česku: studentka porovnala názory rodičů s radami odborníků

Rodiči se stáváme bez školení a poučení o výchově. Výzkumům na toto téma se věnují odborníci, výsledky jejich zkoumání se ale často k rodičům nedostanou. Jak...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Sestra to přehání s mateřskou ochranou a péčí o svého syna

Svou sestru i její rodinu mám moc ráda a hodně mi na nich záleží. Bohužel mám sílící pocit, že některé věci v sestřině výchově mému synovci spíš škodí, než...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu
První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu

Zničehonic začínáte ztrácet svou jinak bohatou hřívu? Nepropadejte panice a podívejte se, jak vypadávání vlasů udělit stopku hned v začátcích.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.