Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nákupy včera a dnes. Regály v obchodních domech střídá virtuální košík

  1:00aktualizováno  1:00
Že do kamenných obchodů zavítá jen starší generace a mladí naopak řeší všechno přes internet, je mýtus. On-line nákupům totiž překvapivě propadli i někteří senioři a nejmladší zákazníci se naopak vrací mezi opravdové regály.

Nakupování se mění. Z kamenných obchodů se přesunulo na internet. | foto: Profimedia.cz

Kdysi jsem oběhla snad celou Prahu, když jsem sháněla do tanečních boty v čísle 42. Nakonec jsem to v tichém zoufalství vyřešila tak, že jsem si o model, který se mi v „normálních holčičích velikostech“ zalíbil, napsala dopisem přímo výrobci. Dneska by to spravilo pár počítačových kliknutí. A ještě bych nejspíš dostala slevu. Doby, kdy se nakupovalo bez internetu, mi připadají jako dávná historie.

Nákupy OnaDnes

Pohodlný nákup on-line nebo brouzdání po kamenných obchodech a zkoušení v kabinkách? Ať už dáváte přednost jednomu či druhému, nyní máte šanci využít řady slev. Nakoupit za zvýhodněné ceny můžete díky magazínu OnaDnes celý tento týden. Od pondělí 15. do neděle 21. května získáte zajímavé slevy u 110 obchodníků. Slevovou knížku najdete v pondělí 15. 5. a ve čtvrtek 18. 5. jako přílohu magazínů deníku MF DNES.

Jenomže dnešním mladým nějaké klikání tak úplně nestačí. Takzvaní mileniálové (ti kdo vyrůstali na přelomu tisíciletí), jsou prý první generací, o které lze prohlásit, že je plně digitální. Bez chytrého mobilu nedají ani ránu a ani nakupování si bez něho neumí představit. Rychle vyhledat zboží, klik, porovnat ceny, klik, zaplatit, klik, klik. V kamenném obchodě v okamžiku vyfotí tři páry bot, ze kterých si nemohou vybrat, na Facebooku uspořádají mezi kamarádkami bleskovou anketu a podle jejího výsledku nakoupí.

Nakupování budoucnosti

A pak jsou tu ještě mladší zákazníci. Marketingoví odborníci jim říkají „generace Z“ a jsou to ti, kdo se na přelomu století narodili a dnes jim není víc než dvacet. Tahle generace o výpočetní technice nepochybuje. Vůbec totiž nezažila dobu bez mobilů a počítačů. A její představy o nakupování mohou připadat nám starším jako naprosté UFO.

Půjdete třeba jako zákazník v supermarketu kolem regálu a najednou vám mobil pípne s upozorněním „tohle zboží doma chybí“. Nebo ukážete na zboží a na displeji nad regálem se o něm objeví podrobnosti, takže nebude nutné luštit minipísmenka přímo na výrobku. A pokladna? Tu nemusíte řešit, protože zboží dávané do košíku se automaticky načítá a při východu z obchodu se celková částka prostě odečte z vašeho konta.

Prototypy takových obchodů už ve světě existují. Třeba i v českých Globusech se můžete vyhnout frontě u pokladny se systémem Scan&Go, ani k tomu nepotřebujete chytrý telefon. V obchodě jsou k dispozici speciální scanery, ke kterým přiložíte svou zákaznickou kartu (je tedy třeba se předem zaregistrovat) a pak už jen načítáte čárové kódy vybraného zboží a to ukládáte do košíku. Průběžně vidíte součet a na závěr potvrdíte platbu.

Od mladých lidí by člověk očekával, že nebudou vůbec chtít chodit do obchodů. Podle průzkumu společnosti Accenture skutečně nejmladší zákazníci chtějí při nakupování využívat sociální sítě, požadují objednávání ovládané hlasem a ocenili by, kdyby je obchodník znal tak, aby jim jako bonus nabídl to, co skutečně potřebují (a ne to, co mu zbývá na skladě). Na druhou stranu, 60 procent příslušníků generace Z preferuje nákupy v kamenném obchodě (v USA dokonce 77 procent) a téměř polovina mladých se jde na zboží raději podívat, než nakoupí online.

Technika není jen pro mladé

Starší generace měla nějakou dobu k nakupování (ale hlavně k placení) přes internet jistou nedůvěru. Jenomže rozvoj e-shopů je nezastavitelný. Za posledních pět let se jejich tržby téměř zdvojnásobily, a to nemůže být jen zásluhou sotva dospělých zákazníků. Dokonce i má pětaosmdesátiletá maminka se naučila využívat výhody internetových obchodů. Do tajů výpočetní techniky sice nikdy nepronikla, ale umí moc pěkně zatelefonovat, popsat mi, co by chtěla, já to najdu za dobrou cenu a objednám. Pak jen mamku informuji, že za dveřmi čeká pán z PPL, aby mu bez obav otevřela.

Fotogalerie

Ani nakupování potravin přes internet není už dnes ničím výjimečným: 55 procent žen a 45 procent mužů tak alespoň občas doplňuje zásoby v domácí spíži či lednici. Často jde o lidi z velkých měst, kteří ačkoli mají dost nákupních příležitostí v okolí, šetří čas: nákup si naklikají na mobilu v autobuse, když jedou do práce. Cestou domů pak nemusí vláčet tašky ani zajíždět k marketu – v dohodnutou hodinu jim prostě nákup doveze rozvážková služba.

Zahlédnout však rozvozové auto Teska na vesnici (jiný řetězec zatím službu mimo velká města běžně neposkytuje) už ale také není nic výjimečného. „Dlouho jsem se k objednání potravin přes internet nemohla odhodlat, je to neosobní a také mi to u nás na vsi přišlo takové... snobské, “ popisuje šedesátiletá Kateřina. K nákupu podle ní patří i to, že vidí přímo v obchodě akční zboží, na místě posoudí čerstvost nebo unavenost zeleniny, křupavost rohlíků... „Jenže pak jsem musela na operaci a objednání přes internet se ukázalo jako pohodlnější řešení, než složitě popisovat manželovi, jak vyřešit zapeklitou situaci, když v supermarketu mají tři druhy zeleného tvarohu,“ popisuje Kateřina. Navíc si pochvaluje, že ti hoši, co nákupy vozí, jsou moc příjemní a tašky donesou skutečně až do kuchyně.

Jak platíme za pohodlí? Soukromím

Ono je vždy něco za něco. O našich nákupech existuje spousta informací. Mají je obchodníci, mají je banky, mají je i poskytovatelé internetových služeb. Kupovala jsem třeba nedávno papiňák. Zabrousila jsem na stránky několika obchodů, porovnala několik typů hrnců, vybrala a objednala. Chytrý Google si mého počínání všiml a tam, kde nemám zablokované reklamy, mi hned začal nabízet další papiňáky. Inu zase tak chytrý není, když mu nedošlo, že mi stačí jeden. Když se vedle tlakových hrnců začaly v reklamní liště objevovat další kuchyňské potřeby, došlo mi, že mne reklama a technika doběhla. Během měsíce jsem totiž ještě nutně potřebovala mlýnek na maso a šunkovar.

Až jednou někdo efektivně zpracuje všechna data z věrnostních kartiček, platebních terminálů a internetových prohlížečů, máme se jako zákazníci na co těšit. Nabídky, které budeme dostávat, budou totiž opravdu individuálně výhodné. Slevu tak dostaneme třeba na víno, které jsme v uplynulém roce kupovali nejčastěji. Na druhou stranu se jako zákazníci budeme muset naučit říkat ne. Nikoli obchodníkovi, ale sami sobě. Pokušení nakoupit věci, které nepotřebujeme, ale jenom chceme, bude totiž u takových osobních nabídek mnohem silnější.





Nejčtenější

Lenka s Rosťou na závěrečném setkání obou párů
Lenka není flákač, ale je to moje žena a milenka, zaznělo ve Výměně

Nebýt vtipného Rosti, byla by středeční premiérová Výměna manželek celkem nuda. Nikdo se nepopral ani nehádal, jak jsou diváci zvyklí, a slzy tekly jen...  celý článek

Zuzana Kečkéšová, bioložka z Ústavu organické chemie a biologie
Strach z rakoviny může být inspirací, tvrdí bioložka Zuzana Kečkéšová

Podívala se na rakovinu z opačné strany než všichni před ní - do míst v těle, kde rakovina nebývá. A položila si základní vědeckou otázku: Proč? Proč...  celý článek

Gabourey Sidibe (New York, 15. února 2015)
Sidibe: Když jsem měla anorexii, už jsem měla naplánované, jak se zabít

Cesta boubelaté herečky Gabourey Sidibe (34) ke štěstí byla velmi trnitá. V mládí měla problémy s poruchou příjmu potravy a v pozdějším věku pak pracovala na...  celý článek

Tak Luis vypadá, když se vydá třeba jen na procházku.
Muž se díky plastikám mění v elfa, protože miluje fantasy příběhy

Luis Padron (25) z Argentiny miluje příběhy fantasy a nejvíc je zamilovaný do postav elfů. Už od malička snil o tom, že bude jednou stejný jako oni. A nyní si...  celý článek

Máte občas pocit, že se vizážisté zbláznili? Pokud ano, nejste v tom sami....
Hvězdičky na obličeji, mokré vlasy a další podivné kosmetické trendy

V záplavě všemožných kosmetických vychytávek je nadlidské se orientovat. Některé mohou být inspirativní, nad jinými člověk kroutí hlavou. Vybrali jsme pro vás...  celý článek

Další z rubriky

Riwaa Nerona se kromě výroby korzetů věnuje i šití spodního prádla a večerních...
Všechno, co jste chtěli vědět o korzetech, ale báli jste se zeptat

Bez korzetu si ženy v minulosti nedokázaly svůj život vůbec představit. Tento dříve nepostradatelný kousek spodního prádla své kouzlo neztrácí ani dnes. Dokáže...  celý článek

Nakupování se mění. Z kamenných obchodů se přesunulo na internet.
Nákupy včera a dnes. Regály v obchodních domech střídá virtuální košík

Že do kamenných obchodů zavítá jen starší generace a mladí naopak řeší všechno přes internet, je mýtus. On-line nákupům totiž překvapivě propadli i někteří...  celý článek

Podprsenku, která odhalí rakovinu, vynalezl teprve 18letý student.
Mexičan vymyslel podprsenku, která pomůže odhalit rakovinu prsu

Na první pohled obyčejná sportovní podprsenka. Jenže tento kousek spodního prádla dokáže upozornit na počáteční stadium rakoviny. Vynález pochází od Juliana...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.