Ona
Už půlroční miminko dokáže zhodnotit sociální chování druhých lidí.

Už půlroční miminko dokáže zhodnotit sociální chování druhých lidí. | foto: Jan Strouhal, MF DNES

Mimina jsou mnohem chytřejší, než se domníváme

  • 51
Možná si myslíte, že půlroční dítě se stěží naučí sedět a samostatně se plazit. To je ale omyl. Nový výzkum ukázal, že už zcela malé děti dokážou posuzovat ostatní a hodnotit jejich chování.

Výzkum amerických vědců prokázal, že už šestiměsíční dítě dokáže pozorovat chování lidí kolem sebe a podle něj se rozhodnout, jestli je to spíš přítel, nebo nepřítel. Děti tedy získávají schopnost sociálního oceňování už během několika prvních měsíců života, uvedl server BBC.

Přítel, nebo nepřítel?
"Tato schopnost potom tvoří základ pro vytvoření morálního cítění a jednání v pozdějších letech," píší autoři výzkumu v magazínu Nature. "V šesti měsících se už děti dokážou naučit mnohé a navíc tyto věci dokážou i zvnitřnit," říká Kiley Hamlinová, vedoucí výzkumu. "Zatím ještě nelze říci, zde je tato schopnost vrozená a existuje i u novorozenců. Nicméně s jistotou můžeme říci, že sociální hodnocení se vyvíjí například dříve než řeč."

"Nechceme samozřejmě tvrdit, že děti v tomto věku už mají vyvinutou morálku. Nicméně zdá se, že rozhodně mají její základy. Jsou totiž schopné zhodnotit osoby podle jejich činů, rozhodnout se, jestli jde o kladné nebo záporné chování a tomu přizpůsobit své emoce. To je nepostradatelný základ pro pozdější morální hodnocení a systém."

Coby sociální bytosti jsou lidé schopní rychle posoudit ostatní na základě toho, jak se chovají v mezilidských kontaktech.

Pokus s hodnými a zlými hračkami
Pokus, který udělala Kiley Hamlinová a její kolegové z univerzity Yale, měl objasnit, zda jsou děti od šesti do deseti měsíců schopné posoudit chování ostatních. Vědci při něm použili dřevěné hračky rozdílných tvarů a barev navržené tak, aby děti zaujaly.

Děti seděly na klíně rodičů a dívaly se na scénku zahranou právě s těmito hračkami. Jedna z hraček se snažila vyšplhat do kopce. V tom jí buď bránila "negativní hračka" (odlišného tvaru a barvy), která ji neustále srážela dolů, nebo jí naopak pomáhala jiná "pozitivní hračka" (opět odlišného tvaru a barvy), která jí pomáhala na kopec vyšplhat.

Scénka byla před dětmi několikrát zopakována. Poté si děti měly vybrat bez pomoci tu hračku, která je "hodná." Všechny roční děti a čtrnáct z šestnácti půlročních dětí vybralo správně.

Pokus bude však nutno ještě opakovat na větším vzorku dětí, aby se vyloučila chybná interpretace výsledků. "Naše závěry ukazují, že u dětí se schopnost sociálního posuzování objevuje mnohem dříve, než se původně předpokládalo. Navíc se potvrdilo, že schopnost posuzovat ostatní podle jejich sociálního chování je univerzální a nenaučená," píší autoři výzkumu v Nature.

Dítě, tvor sociální
Profesor Oliver Braddick z univerzity v Oxfordu se závěry výzkumu souhlasí: "Ukazuje se, že děti jsou už ve velmi nízkém věku připravené učit se základní sociální interakce," říká.

Nicméně zároveň dodává, že zatím není zcela jasné, jestli se výsledky výzkumu vztahují ke skutečnému porozumění sociálním interakcím.

"Děti v pokusu rozpoznaly charakter interakce mezi jednotlivými postavami, které pozorovaly. Tato schopnost může představovat základy sociálního porozumění, ale zatím není jisté, zda skutečně odráží sociální porozumění v tom smyslu, v jakém ho známe u dospělých nebo starších dětí."

Předchozí výzkumy zaměřené na schopnosti velmi malých dětí například také ukázaly, že děti v prvních šesti měsících dokážou rozlišovat tváře a preferují ty atraktivnější.

, , pro iDNES.cz