Mají vědci zbraň na obezitu?

S tím, jak se šíří celosvětová epidemie obezity, stoupá i snaha vědců najít na ni lék. S možnou pomocí do budoucna nyní přišli američtí a brazilští vědci, kteří společně dokončili studii na toto téma. Zveřejnilo ji červnové číslo časopisu Nature Medicine.

Češi už patří k nejtlustším v Evropě - čtěte ZDE

Vědci vyšli z toho, že všechny lidské tkáně potřebují kyslík a další živiny, které se k nim dostávají krevními cévami. A tuková tkáň nepředstavuje žádnou výjimku.

Jinými slovy, tukovým vrstvám se daří jen tehdy, jsou-li dostatečně zásobeny cévami, které se kvůli tomu musí rozvětvit. Právě od této úvahy dospěli vědci k hypotéze, že kdyby se podařilo vhodným způsobem zabránit těmto cévám v růstu, mohlo by se omezit zvětšování právě zmíněné tukové tkáně.

Teorii vědci ověřovali na myších, které krmili vysoce kalorickou dietou - přitom studiem zjistili, že cévy zásobující tukovou tkáň mají společný jeden znak, látku zvanou prohibitin.

Vytvořili proto enzym podobný peptidu, který se na prohibitin navázal a způsobil zánik buněk. Lidský prohibitin se podobá myšímu, a tak je možné, že se v budoucnosti dočkáme nového přístupu v léčbě obezity.

Češi patří mezi nejobéznější národy v Evropě a na rozdíl třeba od podobně obézních Řeků trpí více i civilizačními chorobami, což je důsledek méně zdravého jídelníčku.

Pomáháme vám s hubnutím a zdravým životním stylem

Jste obézní? Změřte si to! Pomocí jednoduché tabulky si vypočítejte index BMI.

• Pokud máte problém s nadváhou a chcete zhubnout, poradí vám dr. Iva Málková.

• Chcete-li zdravě žít a sportovat, ptejte se Vaška Krejčíka.