Většina žen se chce líbit, ale zároveň musíme bojovat s vlastním rozpočtem. Některé v tomto boji spíš prohrávají, třeba jako postava Carrie ze seriálu Sex ve městě. Ale proč ženy kupují kabelky a boty, jejichž ceny vám prozradí až v obchodě, aby šetrná dáma neomdlela přímo u výkladní skříně?
Vědci z Minnesotské univerzity si proto pozvali do laboratoře 649 žen a pustili se do zkoumání. Výsledek je překvapil. "Žena chlubící se značkovými produkty vysílá signál k dalším ženám - ruce pryč od mého muže," shrnuje profesor Vladas Griskevicius.
Muži chtějí ohromit ženy, ženy zase milenky
To je v rozporu s tím, proč drahé produkty kupují muži. V předchozím výzkumu totiž profesor potvrdil, že muži si kupují třeba drahá auta proto, aby ohromili opačné pohlaví.
A jak konkrétně studie probíhala? Nejprve chtěli zkoumající vědět, jak vidí ženy vlastnictví luxusních produktů u jiných. Podle nich ženy předpokládají, že žena v módním oblečením a s drahými doplňky má loajálnějšího partnera. Automaticky si totiž myslí, že muž má s nákupem luxusního zboží něco společného, a tedy že mu na obdarované ženě záleží. Vůbec nevadí, že si louboutinky koupila ze svého.
V dalším pokusu vědci simulovali situaci, kdy cizí dívka flirtuje s partnerem tázané ženy. Následně dostala žena za úkol zdánlivě nesouvisející úkol - namalovat logo luxusní značky na kabelku. Ženy pociťující žárlivost kvůli předchozím událostem malovaly dvakrát větší logo než za jiných podmínek.
Luxus jako štít i známka statutu
"Když žena cítí, že je její vztah ohrožen, automaticky to v ní spouští touhu dávat na odiv Gucci, Chanel nebo Fendi kabelku," vysvětlila doktorandka Yajin Wangová v článku pro Scienceblog.com. "Jako kdyby designová kabelka nebo drahé boty fungovaly jako štít," dodává.
Ale proč výše zmiňovaná Carrie utrácela jmění i ve chvíli, kdy partnera neměla? "Mnoho single žen samozřejmě touží po luxusních produktech. Říkají tím dalším ženám: Ruce pryč od mého budoucího partnera," objasňuje doktorandka. Okázalá spotřeba tak prý má vliv na postavení ženy ve skupině dalších žen, které ale ovlivňuje i spousta dalších faktorů.