FOTOGALERIE LOLITKOVSKÝCH OBLEČKŮ
Když se řekne lolita, možná začnete myslet na Nabokova nebo na holčičky, co si berou cukrátka od starších pánů. Pro mnoho dívek ale tenhle styl nemá s malými dračicemi nic společného. Mašličky a podvazky jsou jeho součástí, laciná provokativnost už ne. Tahle móda pochází z Japonska, v posledních letech se však rychle šíří na západ.
"Nejde o nic perverzního," vysvětluje majitel butiku Tomio Okamura. "Jedná se o populární módní styl, který ovlivňuje současné trendy a má své místo na trhu. Na lolitky můžete narazit v Londýně, v New Yorku i v Paříži."
Všechno ovšem vzniklo v tokijské čtvrti Haradžuku. Tam se už od 60. let schází mladí lidé, kteří milují extravaganci v oblékání i třeba v hudbě. Jsou jich desetitisíce a každý pracuje na svém originálním vzhledu, i když často v rámci konkrétního stylu.
"Jedním z nejoblíbenějších je právě lolita," říká Okamura. "I ten má ale mnoho druhů, jako je gothic, punk, classic nebo sweet lolita. Japonci nejsou zvyklí na konvence a škatulky a rádi kombinují různé styly. Pro moderní japonské umění, architekturu i oblékání je typická originalita a chuť experimentovat."
Lolitkovský styl se tak inspiruje dětským oblečením i historickou módou, nechybí ani obligátní školní uniformy. Ovlivňují ho i japonské komiksy manga a seriály anime. Fanoušci mangy se oblékají jako jejich oblíbení hrdinové, mluví jako oni, dokonce si kupují stejné jídlo a pití.
I mnoho českých dívek se v japonském stylu zhlédlo. Nakupují, šijí, dolaďují svoje outfity, scházejí se a vystupují na akcích, kterým se říká cosplay. Jako majitel prosperujícího obchodu s japonským jídlem si Tomio Okamura začal této komunity všímat. "Naše prodejna v Dejvicích se stala pravidelnou zastávkou pro dívky, které tu nasávaly atmosféru Japonska."
Okamura zjistil, že dívkám, které se chtěly oblékat v lolita stylu, chyběly možnosti, jak se dostat k vysněným kostýmům. "Něco si ušily, něco si objednaly z japonských e-shopů. Ale výběr byl špatný a poštovné drahé. I na Facebooku spousta z nich volala po dostupnější módě."
Podnikatel se časem rozhodl, že se začne věnovat i butiku s módou pro lolitky. "Nic takového v Česku ještě nebylo. Klademe důraz na kvalitu a prodáváme jen originální japonské značky, jako jsou kultovní Putumayo, 6% Dokidoki nebo Algonquins."
Ceny se výrazně neliší od běžných obchodů s konfekcí, cílovou skupinou jsou studentky středních a vysokých škol. "Některé zákaznice tvrdí, že by tu chtěly být od rána do večera," usmívá se Okamura. "Důležitá je pro nás totiž i atmosféra. Na dvaceti metrech čtverečních se snažíme napodobit styl velkých japonských butiků, od retro skříní po přehledné regály."
Tuzemské lolitky tu nakoupí podle posledních tokijských trendů – a určitě budou nepřehlédnutelné. "Když chce taková dívka vyjít do českých ulic, musí překonat stud a připravit se na nepříjemné pohledy i komentáře. Výhoda výstřední módy je ale právě v tom, že zaujme a každý si na ni udělá názor. Jen to, co vzbuzuje emoce, co je zajímavé, může být taky úspěšné," shrnuje Okamura. "Což je nakonec i případ mého butiku."