Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Loga se vracejí. Budou značky opět důležitější než styl?

  0:30aktualizováno  0:30
Už jen málokdo dnes uznává hesla typu: čím víc proužků, tím víc Adidas. Málokdo spoléhá na to, že navlečený do výrazných sloganů a názvů drahých značek bude působit dojmem lepšího člověka. Styl je jinde, shodují se experti. Jenže to všechno se může brzy změnit. Připravte se, přichází logománie.

Bez loga ani ránu: na jaře se budou objevovat v nejrůznějších variantách, nejčastěji ale v černobílé kombinaci. | foto: Profimedia.cz

Všechno začalo u Briana Lichtenberga. Je to něco málo přes rok, co se losangeleský designér pustil do navrhování triček s osobitým potiskem: parodoval na nich loga luxusních módních značek. Francouzský Hermés nahradilo Homiés ("kámoši"), Céline zase Féline ("kočkovitá šelma"). Symbol britské Burberry návrhář přetransformoval v Burrrr! So Icey ("brrrr, tak studená").

Následovaly mikiny, kšiltovky, zimní čepice. Trend byl na světě. Časem ovšem začalo vycházet najevo, že jde o víc než pouhý vtip pro zasvěcené. Pro někoho šlo o kritiku současného světa a jeho posedlosti značkami; pro jiné o sofistikovanou narážku na problém, kterému dnes luxusní domy čelí nejčastěji, totiž masovou výrobu imitací.

Mikina s logem fiktivní značky Homiés - jedna z prvních módních parodií z dílny...
Následovala variace na logo Céline - Féline, tedy kočkovitá šelma, navíc s...

A Brian Lichtenberg zašel ještě dál. Pro značku Kitson vytvořil mikiny ve sportovním stylu s názvy psychofarmak: nechyběl Xanax, Adderall ani Vicodin. Kontroverze byla na světě, farmaceutické firmy přicházely s žalobami, rodičovská sdružení obvinila tvůrce z toho, že navádí mládež k zneužívání legálních drog.

Fotogalerie

Lichtenberg se bránil. "Moje trička jsou pouze komentářem k tomu, co se ve společnosti děje," napsal v oficiálním vyjádření. "Říkejte tomu, jak chcete, ale všechny formy umění čerpají z populární kultury a sociální situace," pokračoval a naznačil tak, že i pro něj znamenají trička s nápisy víc než jen módní hříčku.

Podrývání zajetých autorit – ať už jsou to farmaceutické společností, luxusní módní domy nebo třeba úspěšné korporace –  k současné módě patří. Vždy je ale otázkou času, kdy se z alternativy stane hlavní proud.

V Lichtenbergově případě už tenhle přerod nastal: v jeho kousku se během posledního půl roku musel ukázat každý, kdo v módním světě něco znamenal. Na Twitteru a Instagramu mu neplacenou reklamu dělaly celebrity, jako je modelka Cara Delevingne nebo zpěvačky Rihanna, Fergie a Miley Cyrusová.

Zpěvačka Fergie v kšiltovce - parodii na Hermés.
Z Instagramu zpěvačky Miley Cyrusové (vpravo): s kamarádkou se vyfotila v...

Další na řadě bude možná indicko-britský návrhář Ashish Gupta. I ten si v aktuální kolekci pohrál s logy: v jeho případě šlo o masové značky Tesco a Coca-Cola. Doplnil je flitry, kabelkami na způsob klasických igelitek i arabskými nápisy typu "děkujeme za návštěvu". Inspiroval ho multikulturní Londýn, ve kterém žije, a nákupy u místních prodejců, kteří často pocházejí z Indie, Afriky nebo právě arabských států, píše server Style.com.

Může se hodit

Další módní inspiraci a nejširší nabídku značkového oblečení naleznete na Modissimo.cz.

Optimistické vyznění a barevná vize současného světa, ve kterém vedle sebe dokážou žít zcela odlišné kultury, jsou jedna věc. Až se ale trička s nápisem Coca-Cola začnou objevovat v řetězcích a až bez nich do ulic nevyrazí žádná celebrita ani světaznalá blogerka, dost možná se původní význam rozplyne spolu s dalším pomíjivým trendem.

Ashish, kolekce jaro-léto 2014
Ashish, kolekce jaro-léto 2014

Mezi další návrháře, kteří na stávající logománii zareagovali, patří Donna Karanová. Newyorčanka na to šla zpříma: v jarní kolekci se vyřádila a přehlídkové molo zaplavila nepřehlédnutelnými potisky své značky DKNY.

Její kolega Alexander Wang byl jemnější, modelkám navlékl rukavice s nápisem WANG. Otázkou ovšem zůstává, zda se loga bez hlubšího významu stanou novým základem našich šatníků, nebo jestli po nich za pár měsíců ani nevzdechneme...

DKNY, kolekce jaro-léto 2014
Alexander Wang, kolekce jaro-léto 2014
Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Kris Jennerová a její dcera Kim Kardashianová
Kardashianové možná porodí třetí dítě vlastní jednašedesátiletá matka

Profesionální celebrita Kim Kardashianová (36) stále řeší problém s třetím dítětem. Ráda by s manželem měla ještě dalšího potomka, ale její zdravotní stav jí...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sedm překvapivých známek inteligence: chaos, vulgarity a černý humor

Jadrný slovník, nezvyklý smysl pro humor nebo nepořádek na psacím stole – návyky, které by si jen málokdo spojil se zvýšenou inteligencí. Přesto vědci...  celý článek

Lenka s Rosťou na závěrečném setkání obou párů
Lenka není flákač, ale je to moje žena a milenka, zaznělo ve Výměně

Nebýt vtipného Rosti, byla by středeční premiérová Výměna manželek celkem nuda. Nikdo se nepopral ani nehádal, jak jsou diváci zvyklí, a slzy tekly jen...  celý článek

Ve science parku iQlandia najdou děti stropem probořenou dinosauří nohu, která...
Dinosauři jsou u dětí fenomén. Učí je zvládat hněv, přírodopis i smrt

Snad každé dítě by ve svém pokojíčku nalezlo aspoň jednu postavičku pravěkého tvora. Proč jsou dinosauři pro děti takovým lákadlem? Důvodů je hned několik....  celý článek

Ilustrační fotografie
Čtyřicítka je zlomový věk. Právě teď se svému tělu věnujte víc než dřív

Zatímco o zdraví dětí a seniorů se mluví na každém kroku, takzvaný střední věk tolik pozornosti nepřitahuje. Jako by se rozumělo samo sebou, že se dospělý...  celý článek

Další z rubriky

Berenika Čecháková předvádí šaty Van Graaf, 10 099 Kč, obuv, Hasbeens, 5 390...
Barevné léto v šatech. Pořiďte si ten pravý kousek při Nákupech OnaDnes

Nastal pravý čas vybrat nové, stylové kousky, ve kterých se budete nejkrásnější měsíce v roce cítit skvěle. Nebojte se sáhnout po výrazných barvách a...  celý článek

Nakupování se mění. Z kamenných obchodů se přesunulo na internet.
Nákupy včera a dnes. Regály v obchodních domech střídá virtuální košík

Že do kamenných obchodů zavítá jen starší generace a mladí naopak řeší všechno přes internet, je mýtus. On-line nákupům totiž překvapivě propadli i někteří...  celý článek

Pohádkové svatební šaty poseté drobnými perličkami.
Pohádkové svatební šaty indonéské nevěsty dobyly Instagram

Snad každá nevěsta by chtěla ve svůj svatební den vypadat jako princezna a mít ty nejkrásnější šaty. Indonéské nevěstě Intan Azzahra se to skutečně podařilo....  celý článek

Ing. Jaroslav Míček - Jaroslav Míček
Zahradničtí dělníci

Ing. Jaroslav Míček - Jaroslav Míček
Zlínský kraj
nabízený plat: 19 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.