Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Loga se vracejí. Budou značky opět důležitější než styl?

  0:30aktualizováno  0:30
Už jen málokdo dnes uznává hesla typu: čím víc proužků, tím víc Adidas. Málokdo spoléhá na to, že navlečený do výrazných sloganů a názvů drahých značek bude působit dojmem lepšího člověka. Styl je jinde, shodují se experti. Jenže to všechno se může brzy změnit. Připravte se, přichází logománie.

Bez loga ani ránu: na jaře se budou objevovat v nejrůznějších variantách, nejčastěji ale v černobílé kombinaci. | foto: Profimedia.cz

Všechno začalo u Briana Lichtenberga. Je to něco málo přes rok, co se losangeleský designér pustil do navrhování triček s osobitým potiskem: parodoval na nich loga luxusních módních značek. Francouzský Hermés nahradilo Homiés ("kámoši"), Céline zase Féline ("kočkovitá šelma"). Symbol britské Burberry návrhář přetransformoval v Burrrr! So Icey ("brrrr, tak studená").

Následovaly mikiny, kšiltovky, zimní čepice. Trend byl na světě. Časem ovšem začalo vycházet najevo, že jde o víc než pouhý vtip pro zasvěcené. Pro někoho šlo o kritiku současného světa a jeho posedlosti značkami; pro jiné o sofistikovanou narážku na problém, kterému dnes luxusní domy čelí nejčastěji, totiž masovou výrobu imitací.

Mikina s logem fiktivní značky Homiés - jedna z prvních módních parodií z dílny...
Následovala variace na logo Céline - Féline, tedy kočkovitá šelma, navíc s...

A Brian Lichtenberg zašel ještě dál. Pro značku Kitson vytvořil mikiny ve sportovním stylu s názvy psychofarmak: nechyběl Xanax, Adderall ani Vicodin. Kontroverze byla na světě, farmaceutické firmy přicházely s žalobami, rodičovská sdružení obvinila tvůrce z toho, že navádí mládež k zneužívání legálních drog.

Fotogalerie

Lichtenberg se bránil. "Moje trička jsou pouze komentářem k tomu, co se ve společnosti děje," napsal v oficiálním vyjádření. "Říkejte tomu, jak chcete, ale všechny formy umění čerpají z populární kultury a sociální situace," pokračoval a naznačil tak, že i pro něj znamenají trička s nápisy víc než jen módní hříčku.

Podrývání zajetých autorit – ať už jsou to farmaceutické společností, luxusní módní domy nebo třeba úspěšné korporace –  k současné módě patří. Vždy je ale otázkou času, kdy se z alternativy stane hlavní proud.

V Lichtenbergově případě už tenhle přerod nastal: v jeho kousku se během posledního půl roku musel ukázat každý, kdo v módním světě něco znamenal. Na Twitteru a Instagramu mu neplacenou reklamu dělaly celebrity, jako je modelka Cara Delevingne nebo zpěvačky Rihanna, Fergie a Miley Cyrusová.

Zpěvačka Fergie v kšiltovce - parodii na Hermés.
Z Instagramu zpěvačky Miley Cyrusové (vpravo): s kamarádkou se vyfotila v...

Další na řadě bude možná indicko-britský návrhář Ashish Gupta. I ten si v aktuální kolekci pohrál s logy: v jeho případě šlo o masové značky Tesco a Coca-Cola. Doplnil je flitry, kabelkami na způsob klasických igelitek i arabskými nápisy typu "děkujeme za návštěvu". Inspiroval ho multikulturní Londýn, ve kterém žije, a nákupy u místních prodejců, kteří často pocházejí z Indie, Afriky nebo právě arabských států, píše server Style.com.

Může se hodit

Další módní inspiraci a nejširší nabídku značkového oblečení naleznete na Modissimo.cz.

Optimistické vyznění a barevná vize současného světa, ve kterém vedle sebe dokážou žít zcela odlišné kultury, jsou jedna věc. Až se ale trička s nápisem Coca-Cola začnou objevovat v řetězcích a až bez nich do ulic nevyrazí žádná celebrita ani světaznalá blogerka, dost možná se původní význam rozplyne spolu s dalším pomíjivým trendem.

Ashish, kolekce jaro-léto 2014
Ashish, kolekce jaro-léto 2014

Mezi další návrháře, kteří na stávající logománii zareagovali, patří Donna Karanová. Newyorčanka na to šla zpříma: v jarní kolekci se vyřádila a přehlídkové molo zaplavila nepřehlédnutelnými potisky své značky DKNY.

Její kolega Alexander Wang byl jemnější, modelkám navlékl rukavice s nápisem WANG. Otázkou ovšem zůstává, zda se loga bez hlubšího významu stanou novým základem našich šatníků, nebo jestli po nich za pár měsíců ani nevzdechneme...

DKNY, kolekce jaro-léto 2014
Alexander Wang, kolekce jaro-léto 2014






Hlavní zprávy

Cuketovo čokoládový chlebíček
Cuketovo čokoládový chlebíček

Potěšte rodinu rychlou dobrotou.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.