Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Plánujete miminko? Nezapomeňte na kyselinu listovou

  0:53aktualizováno  0:53
Chystáte se v dohledné době otěhotnět? Jste těhotná a řešíte, jaké vitaminy jsou pro správný vývoj a růst vašeho plodu ty nejdůležitější? Pak zařaďte do svého jídelníčku potraviny bohaté na kyselinu listovou.
V těhotenství nezapomeňte zařadit do jídelníčku kyselinu listovou. (Ilustrační snímek)

V těhotenství nezapomeňte zařadit do jídelníčku kyselinu listovou. (Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Co je to vlastně kyselina listová?

Tento na oxidaci citlivý a ve vodě rozpustný vitamin patří do skupiny B-komplexu. Kyselině listové se říká také foláty, folacin, vitamín B9 nebo acidum folicium. Jejím úkolem je napomáhat dělení buněk, čímž podporuje růst plodu a tvorbu červených krvinek. Je nezbytná pro syntézu nukleových kyselin, jež tvoří základ pro DNA a RNA. Nízký příjem kyseliny listové je spojován i s rostoucí hladinou homocysteinu, výskytem rakoviny tlustého střeva a Alzheimerovou chorobou.

Když je kyseliny listové málo

E-book pro ženy zdarma

Kompletní průvodce otěhotněním stáhnete zdarma na eMimino.cz.

Co to znamená pro plod, když žena před a během těhotenství nepřijímá dostatečné množství kyseliny listové? Hrozí zde riziko neplodnosti, samovolného nebo předčasného potratu, abrupce (odtržení) placenty, placentární infarkty a v nejhorším případě i těžké vývojové vady centrálního nervového systému dítěte. Do nejvíce rizikové skupiny patří mladé ženy, ženy s nižším vzděláním a kuřačky.

Kdy je ten správný čas na kyselinu listovou?

Zvýšit příjem kyseliny listové by měla žena nejpozději jeden měsíc, ideálně však tři měsíce před plánovaným otěhotněním. Doporučené množství se pohybuje okolo 0,4 mg kyseliny listové denně s tím, že je třeba v prvním trimestru těhotenství zvýšit její až na 0,8 mg denně. Tím lze předejít samovolnému potratu a dát ten správný základ pro vývoj plodu v období mezi 22. a 28. dnem těhotenství, kdy se vyvíjí mozek, mícha a uzavírá se páteřní kanál.

Nejčastější zdroje kyseliny listové

Jak zvýšit příjem kyseliny listové

  • Pravidelným zařazením surovin bohatých na kyselinu listovou do jídelníčku.
  • Konzumací takzvaných funkčních potravin obohacených o kyselinu listovou.
  • Nasazením přípravků s obsahem syntetické kyseliny listové na doporučení lékaře.

Kyselina listová se ve větším množství nachází ve vnitřnostech, především v játrech a ledvinkách a v listové zelenině, jako je špenát, dále pak v chřestu, petrželi, brokolici nebo růžičkové kapustě. Pozor: játra by měla těhotná žena jíst jen v omezeném množství, protože kromě kyseliny listové a železa, mohou obsahovat také vysokou dávku retinolu, jenž může být škodlivý pro vývoj plodu.

Foláty obsahují i vajíčka, fazole, čočka, vlašské ořechy, ovesné vločky, treska, kvasnice a některé druhy ovoce. Tepelnou přípravou se však kyselina listová výrazně ničí, proto si dopřejte především čerstvé zeleninové saláty obohacené o luštěniny. Denní potřebu tohoto vitamínu může pokrýt 200 gramů syrové brokolice či špenátu anebo 400 gramů zelí. Kyselina listová se přidává i do některých druhů pečiva a snídaňových cereálií.

Druh potraviny (ve 100 g) Kyselina listová (μg)Druh potraviny (ve 100 g)Kyselina listová (μg)
chřest100 - 155housky36
kapusta50 - 85žitný chléb16
kapusta růžičková30 - 182žitná mouka15
špenát80 -145droždí čerstvé1250
salát hlávkový20 - 75meruňky3,0 - 3,6
řepa červená20 - 110třešně6 - 75
paprika60jahody5 - 65
hrášek20 - 159maliny5 - 30
fazolky42 - 70rybíz červený11
rajčata5 - 44,5rybíz černý16
brambory6 - 20angrešt19
mrkev10 - 55avokádo30
celer76datle sušené21 - 25
květák30 - 125grapefruit3 - 11
brokolice111hroznové víno6 - 43
čínské zelí79ananas4
pórek103mango36
zelí20 - 35pomeranč5 - 42
okurka6 - 27banán10 - 17
dýně4 - 36fíky sušené14 - 30
fazole187žampiony25
hrách151citron6,30 - 7
čočka168lískové oříšky71
sója54 - 240vlašské ořechy66 - 77
sójové mléko1arašídy34
tofu15kokosový ořech30
pšeničné klíčky331 - 520jogurt12
chléb bílý15hovězí maso3 - 10
knackebrot88ledviny hovězí75 - 170
rýže16 - 29maso vepřové2,5
müsli140ledviny vepřové93
ovesné vločky60 - 87vejce8 - 67
mouka pšeničná16 - 50mléko4,65 - 6,7

Zdroj: Státní zdravotní ústav

Autoři:




Nejčtenější

Neuroložka prof. MUDr. Marcela Lippertová-Grünerová, ph. D. působila celou řadu...
Neuroložka: Mozkové buňky umí spáchat sebevraždu, ale to my nechceme

„Mozkové buňky mohou spáchat sebevraždu. Mají jakýsi,červený knoflík’, který buď stisknou, nebo ne. My se je snažíme přesvědčit, aby ho nemačkaly, protože je...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jedni rodiče byli chudí, druzí zločinci. Ujali jsme se jejich dětí

Každé dítě si zaslouží lásku a potřebuje vyrůstat v bezpečném rodinném prostředí. A pokud biologická rodina selže, je skvělé, že jsou tu lidé s velkým srdcem,...  celý článek

ilustrační snímek
I po císařském řezu můžete porodit přirozeně

Většina žen po prodělání císařského řezu předpokládá, že i další děti budou muset přijít na svět s pomocí skalpelu. Lékaři však dnes dokážou velmi dobře...  celý článek

Ilustrační fotografie
Aktovka musí sedět přesně, těm na kolečkách se vyhněte, řekla odbornice

Nemoci pohybového aparátu v posledních letech trápí stále více školáků. Důvodem je i špatný výběr školní brašny. "Správná taška by měla na dětských zádech...  celý článek

Herečka Emma Stone na zahajovacím ceremoniálu MFF v Benátkách
Emma Stone: Jsem známá a můj hlas má sílu, nesmím se bát vyjádřit názor

Herečka Emma Stone (28) cítí potřebu nahlas říkat, co si myslí, protože může díky své popularitě ovlivnit víc lidí než běžný člověk. Zatímco ještě nedávno měla...  celý článek

Další z rubriky

ilustrační snímek
Poradna: Sestra to přehání s mateřskou ochranou a péčí o svého syna

Svou sestru i její rodinu mám moc ráda a hodně mi na nich záleží. Bohužel mám sílící pocit, že některé věci v sestřině výchově mému synovci spíš škodí, než...  celý článek

ilustrační snímek
S míčovými hrami začněte už ve dvou letech. Trenér poradí, jak na to

Nechcete léto s dětmi trávit jenom lelkováním? Můžete se vrhnout třeba na míčové hry. Nenechte se odradit tím, že máte doma teprve předškoláka. Právě to je...  celý článek

ilustrační snímek
Rodinná poradna: Syn neustále zapomíná, stejně jako jeho otec

Chtěla bych se poradit s problémem častého zapomínání u svého skoro desetiletého syna. Jsem 3 roky šťastně rozvedená, děti máme ve střídavé péči, která probíhá...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Zase přepudrovat? S těmito make-upy se mastná pleť neleskne
Zase přepudrovat? S těmito make-upy se mastná pleť neleskne

Těším se na léto. Na rozdíl od mojí pleti. Co s tím, abych se nestyděla za prázdninové fotky, kde se lesknu jako prasátk... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.