Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Krásná může být každá žena, chce to jen zdatného grafika!

  0:04aktualizováno  0:04
Také při pohledu na titulní stránky časopisů a nejrůznější reklamy závidíte modelkám jejich štíhlá těla, krásné vlasy a bezchybnou pleť? Nezoufejte. To, co vidíte, nemusí být nutně skutečnost.

Počítačová proměna krok za krokem | foto: Unilever


Jak ukázaly nejrůznější průzkumy, spousta žen na celém světě si připadá ošklivá, nepřitažlivá a má nízké sebevědomí. Jak by také ne, když na ně dennodenně z časopisů "útočí" krásné štíhlé modelky s nádhernými vlasy, bezchybnou pletí a zářivě bílými zuby.

My, obyčejné ženy se pak snažíme alespoň co nejvíce přiblížit tomuto ideálu. Ale často jsme zklamané, že stejně nevypadáme právě tak, jako ony. Vypadat tak, jako krasavice z obálek, je ovšem většinou nereálné.

Typickým příkladem "řízené totální proměny" je podle bývalého šéfredaktora českého Playboye Petra Pravdy americká verze tohoto slavného pánského časopisu. Fotoseriály nahých žen se pravidleně upravují tak, že se dívkám "žehlí" každá piha, fald, či takřka každý chloupek na těle. "To se týká i dokonalé a důkladné "úpravy" nejintimnějších míst," říká Pravda. Klíny děvčat v americké verzi musí být podle něj téměř holé. Naopak brazilští muži vyžadují, aby dívky v brazilské verzi Playboye působily velmi přirozeně. Pihy a faldy jsou samozřejmostí a klín děvčete musí vypadat přírodně. "Vkus českých mužů je někde mezi tím," dodává bývalý šéf české verze Playboye.

ZA VŠÍM HLEDEJ POČÍTAČ

"Naši muži prostě nemají rádi umělé barbíny." Téměř nadpozemsky krásné ženy, které jsou zobrazovány v médiích, jsou totiž často pouhou iluzí. Akné, vrásky nebo celulitidu (tu prý má přes 80 % všech žen) mají i modelky. Před přehlídkami na nich ale "dělají" týmy lidí několik hodin. Stejně tak i před focením, kde navíc na závěr sedne k počítači šikovný grafik, někde ubere, jinde přidá, něco zaretušuje a přibarví. A sexy anděl je na světě…

Jednou z nejznámějších upravených fotek je fotografie herečky Kate Winsletové na obálce Cosmopolitanu. Známé Angličance, která se pyšní spíše kypřejšími tvary a je na ně patřičně hrdá, na obrázku grafik zeštíhlil a prodloužil nohy. Kate se ale proti fotkám ohradila a prohlásila, že nohy na fotografii nevypadají jako její. Kéž by takových žen bylo více.

"Mám raději přirozenou krásu, ale někdy se tomu prostě pomoct musí," prozradil mimo jiné v on-line diskusi se čtenářkami ONY vizážista Zdeněk Fencl. Na dotaz jedné čtenářky, jestli opravdu dívky z obálek časopisů vypadají takto i ve skutečnosti a jestli nejsou fotky retušované, odpověděl: "To je taky jak u koho. Obálky časopisů samozřejmě retušované jsou, protože vždy je lepší dívat se na lidi pohledné než nepohledné."

Jakuba Ludvíka, který mimo jiné proslul úžasnými fotografiemi manželky bývalého premiéra Zuzany Paroubkové, se lidé také ptali, zda jsou fotografie dodatečně upravené, protože na nich nemá žádné vrásky a barva vlasů je jiná než ve skutečnosti. "Tyto fotky mají pouze dvě retuše - dva kruhy pod očima, které se retušují i patnáctiletým slečnám. A barva vlasů paní Paroubkové byla stejná, je to jen otázka svícení," odpověděl Ludvík.

Sama Zuzana Paroubková však nemá tušení ani o těch dvou miniretuších. Podobně na tom může být mnoho modelek z dámských i pánských časopisů. Myslí si, že za svůj super vzhled vděčí jen vizážistům a fotografovi. Počítačoví grafici však ví své.

"V podstatě jde udělat z člověka někoho úplně jiného k nepoznání. Prostě stačí u toho sedět a klikat dostatečně dlouho. Není snad nic, co by se na fotce nedalo změnit. Jde také o záměr, takže pokud chceme, aby zůstalo něco z původní podoby, měly by tam být stejné jasné rysy, které dávají výraz obličeje oči, obočí, ústa." říká počítačový grafik Michal Barák.

Na fotkách se nejčastěji upravuje barva nebo odstín pokožky, bělí se zuby, barva oční duhovky (buď se zvýrazňuje, aby se dosáhlo "hloubky" pohledu, nebo se dá úplně změnit), zvýrazňuje se oční bělmo a zakrývají na něm červené žilky a upravuje se i plnost rtů. Samozřejmě grafici zakrývají také nedokonalosti pokožky, jako jsou třeba vrásky, pupínky, pihy, mateřská znaménka nebo jizvy. "V podstatě jde o překrývání těchto nedostatků pixely z míst, kde tyto nedostatky nejsou. Existují také přímo filtry na objektivy fotoaparátů, které tohle všechno maskují také velmi dobře," vysvětluje Barák.

To, jestli je fotografie nějak dodatečně upravovaná, se v podstatě běžným laickým pohledem nedá. "Bez srovnávací fotky je to těžké. Ale když člověk počítá s tím, že se to běžně dělá, je podezřívavý a těžko uvěří že modelka na fotce je ve skutečnosti tak dokonalá," dodává Michal Barák.

BOJ PROTI "KRÁSE"

Proti neustálému nastolování ideálu dokonalé krásy brojí nejen zmíněná Kate Winslet. Nedávno se zapojila také firma Dove. Pamatujete na reklamu na kosmetiku od této firmy, ve které účinkovaly nikoli dokonalé a štíhlé modelky, ale přirozeně hezké ženy, ovšem s několika kily navíc? Nyní Dove přichází s Kampaní za skutečnou krásu, ve které právě pomocí počítače změnili běžné ženy v "časopisové".

Možná si teď říkáte, kéž by mě také někdo "upravil". Ne vždy ovšem výsledek stojí za to. Taková upravená fotografie dokáže zcela potlačit osobnost a snaží se pouze co nejvíce přiblížit všeobecnému jednotvárnému ideálu krásy. Ukázalo se, že například aktérky Kampaně za skutečnou krásu se na upravených fotografiích samy sobě nelíbily.

Jaký názor mají "poupravené" dámy na svou proměnu a co tomu říká vizážista Zdeněk Fencl?

"Svoje pihy ani zrzavé vlasy bych za nic neměnila. Je to legrace zkusit si jiné vlasy a make-up, ale jen v počítači. Abych se ale objevila na plakátech jako dokonalá žena a okolí pak bylo zklamané, že taková vlastně nejsem, to ne." Nina

"Práci grafika bych okomentovala asi tak, že se pěkně vyřádil a udělal ze mě úplně jinou osobu. To nejsem já. Ztratila se přirozenost i všechno to, co mě dělá jinou. Příliš velká dokonalost se mi zdá umělá. Chybí zde výraz a osobní kouzlo. Nejsem proti drobným a nepatrným úpravám, které přirozenou krásu trochu podtrhnou. Nesmí jí ale ubrat." Radka

"Je to zajímavé vidět se upravená coby pravá modelka a dokonalá žena, ale já se svými lety nemám problém, takže se bez problému ukážu světu tak, jak jsem. Myslím si, že zralá žena by se neměla stydět za své vrásky a nějaké to kilo navíc.
Vždyť je to příroda." Věra

"Je fajn vidět, jak bych mohla vypadat, kdybych byla štíhlejší. Ale já jsem ve skutečnosti s tím, jak vypadám, spokojená a nemám pocit, že bych měla něco takhle radikálně měnit. Jestli se mi to podaří přirozenou cestou (pohyb, sport), bude to pro mě jen plus a budu moci říct, že jsem to dokázala sama, ale nebudu se trápit a mít nervy z diet. Nemíním svůj život podřídit uměle vytvořenému ideálu krásy." Zuzka

"Kampaň je super. Líbí se mi, že se dává příležitost i nedokonalosti, která vypadá úžasně. Když je něco hodně vyumělkované, neznamená to, že je to nejlepší," řekl ke Kampani za skutečnou krásu vizážista Zdeněk Fencl .

Autoři:




Nejčtenější

Sport na čerstvém vzduchu a s přáteli je nejlepší způsob, jak si užít léto.
Léto v pohybu: Sportovní outfity a doplňky, kterým neodoláte

Krásné letní počasí přímo vybízí k venkovním sportovním aktivitám. Návštěvu fitness center proto odložte, až se ochladí, a prázdniny využijte ke sportům, které...  celý článek

Salma Hayeková (Londýn, 5. prosince 2016)
Ve svém věku už nemusím vypadat dokonale, je to výhoda, říká Hayeková

Herečka Salma Hayeková (50) nikdy nepodléhala hollywoodským trendům a nesnažila se mučit v posilovně jen proto, že to je zrovna v kurzu. Pro svou postavu toho...  celý článek

Zakladatel společnosti Scio Ondřej Šteffl
Ondřej Šteffl: Svět bude potřebovat lidi, kteří se umějí a chtějí učit

Umět se učit, kritické myšlení, kreativita, flexibilita, ale i empatie a laskavost – to jsou klíčové dovednosti ideálního pracovníka příštích let. Alespoň to...  celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Billie Piperová
Piperová: Ve třiceti po mně nemůžete chtít, abych vypadala na dvacet

Britské herečky Billie Piperová (34) se dotklo, že se do ní opřeli někteří novináři kvůli vráskám. Po třicítce očekávala, že se podobným článkům vyhne. Jak...  celý článek

Další z rubriky

Na nadměrné pocení můžeme vyzrát prostřednictvím kosmetiky, chirurgických...
Zbraně proti pocení? Antiperspiranty, botox, ale i odvar z dubové kůry

S nadměrným pocením v letních měsících bojuje většina z nás. Někdo se sprchuje i dvakrát denně, jiný používá dlouhotrvající antiperspirant. Pomoci od...  celý článek

Make-up ve stylu Disneyho snímku Zloba – Královna černé magie.
Vizážistka kreslí na obličej pohádkové bytosti z Disneyho filmů

Lví král, Kráska a zvíře nebo Královna Zloba, to jsou tváře, které si dokáže namalovat umělkyně z Irska. S make-up umí doslova zázraky.   celý článek

Spreje ve formě jemné mlhy bez přehnané parfemace jsou na léto nejlepší volbou.
Osvěžující vody ve spreji zchladí a hydratují, ale nevydrží moc dlouho

Hydratační mlha je malý zázrak, který je účinnou vzpruhou pro sluncem unavenou pokožku. Na trhu je celá řada přípravků, které slibují, že pleť zklidní, Jak...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Na unavenou pleť i zvýraznění tváře. Rozjasňovač umí zázraky
Na unavenou pleť i zvýraznění tváře. Rozjasňovač umí zázraky

Pořídit je můžete v pudru, tubě i v peru a pokud víte, jak je správně nanášet, dokáží vaši tvář opravdu zkrásnět. Přesto rozjasňovače stále nepatří do standardn... celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.