Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kombinujte sporty tak, abyste zatěžovali celé tělo, radí odborníci

aktualizováno 
Přes týden sedíte u počítače a o víkendu na kole? Není to úplně ideální. Abyste zaměstnali všechny svaly a předešli problémům s páteří, měli byste přidat další sporty.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Jen jezdit na kole nestačí, to byste svému zdraví moc neprospěli. Jako většina sportů je i cyklistika spíš jednostranný sport. To znamená, že zatěžuje pouze určité partie, kdežto ostatní svaly odpočívají a ochabují.

Při šlapání na kole zapojujete spodní polovinu těla - víte sami moc dobře, že po cyklovýletě nejvíc bolí hýždě, stehna a lýtka. "Naopak horní polovina těla bývá při jízdě na kole zanedbávána, málokdo jezdí se zpevněným břichem a fixovaným trupem," říká trenérka z pražského fitcentra Holmes Place Petra Jandová.

Pokud jednu skupinu svalů zaměstnáváte na úkor jiných, na vašem těle se to projeví. Odborníci takovému stavu říkají svalová nerovnováha. Zvláště když zapomínáte posilovat břišní svaly, koledujete si o problémy s páteří. Tyto svaly spolu se svalstvem v jejím okolí pomáhají páteř udržet v přirozeném zakřivení a nedovolí, aby se bolestivě vychýlila.

"Aby se zdravotním problémům zabránilo, je třeba tyto svaly zpevnit. Povolené je mají zejména lidé sedící celé dny u počítače. I kdyby každý letní víkend jezdili na kole, nepomohou si," říká Petra Jandová.

Náběh na problémy s páteří se pozná velmi snadno podle postavení těla. Lidé s ochablými břišními svaly břicho vystrkují dopředu, mají svěšená ramena a vystrčenou bradu. Že je to problém cyklistů, potvrzuje i nejlepší česká bikerka Tereza Huříková, které její fyzioterapeut při každém setkání rovná ramena do zdravé polohy.

Zkuste posilovnu

Svaly nejlépe zapojíte při tréninku v posilovně. Pro zpevnění břišních a zádových svalů mnohdy nejsou ani zapotřebí přístroje, které mohou začátečníky děsit. Trenéři vás naučí správně cvičit i bez nich, například za pomoci balančních míčů. Při první návštěvě posilovny je proto dobré se obrátit na zkušeného trenéra. Ten vám poradí, jaké cvičení je vhodné pro váš věk a hmotnost, a pokud to neumíte, naučí vás správně při cvičení dýchat. Doma můžete cvičit klasické a ověřené sedy-lehy nebo zkracovačky.

"Jako další možnost bych navrhla cvičení na vibračním stroji Power Plate, který lze využít na zpevnění, případně relaxaci konkrétních svalových partií," dodává Petra Jandová. Výhodou tohoto přístroje je, že přenáší vibrace do svalů, takže ty se pak namáhají více než při běžném cvičení. Můžete navíc přesně zvolit, které konkrétní části těla chcete procvičit, trenéři ho chválí i proto, že nezatěžuje klouby.

Při plavání pozor na krční páteř

Jestliže se chcete vyhnout posilovně, zkuste plavání. I to patří mezi skvělé doplňkové sporty k cyklistice. Výhodou opět je, že nezatěžuje klouby: voda nadnáší a vy se nemusíte tolik namáhat. Do plavání se zapojují všechny svaly, nestačí však plavat dvacet minut, ideální doba, kterou byste měli strávit v bazénu, je čtyřicet minut.

Abyste si spíše neuškodili, musíte dávat pozor na svůj plavecký styl. Máte-li potíže se zády, není ideální plavat prsa. Zejména ženy dělají chybu, že vystrkují hlavu vysoko nad hladinu v marné snaze namočit si vlasy co nejméně. Tento "styl" velmi namáhá hlavně krční část páteře, ale může vést i k bolestem v bederní oblasti. Mnohem užitečnější je v tomto směru plavání naznak nebo náročnější styl kraul. Co se týká práce nohou, při plavání je není třeba příliš roztahovat, stačí úspornější pohyby.

Při potížích nejdřív k lékaři

Chcete-li sportovat, ale máte zdravotní potíže či velkou nadváhu, měli byste předtím, než začnete s cyklistikou a dalšími sporty, navštívit lékaře. Ten vám nejlépe poradí, zda je kolo ta správná volba, a dozvíte se od něj také, při jaké tepové frekvenci byste měli jezdit, aby to vašemu organismu prospívalo.

Seznam lékařů, kteří vám udělají testy a zjistí, jakou zátěž zvládnete a jakou potřebujete, najdete na internetových stránkách www.cstl.cz (Česká společnost tělovýchovného lékařství).

Jaké svaly se namáhají

Kolo
Při cyklistice namáháte spíše svaly dolní poloviny těla - tedy stehna, lýtka a hýždě. Břicho a záda jsou nezpevněné, ruce a krk zůstávají stále ve strnulé poloze.

Plavání
Při plavání zapojujete jak hýždě a nohy, tak i paže, záda a hrudník. Pozor musíte dávat na krční páteř.

Posilování
V posilovně můžete zaměstnat všechny svaly. Jak to udělat efektivně vám poradí trenér. Pokud jezdíte na kole, soustřeďte se v posilovně na břišní a zádové svaly.

Autor:




Nejčtenější

ilustrační snímek
Když domek vyhořel, děti musely do ústavu. Pomozme jim k návratu domů

Děti, které vyrůstaly v rodinném prostředí, mají mnohem větší šanci na úspěch v životě a na vlastní spokojenou rodinu než ty, které vyrostly v ústavu. Pomozte...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Jít se koupat znamenalo vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se...
OBRAZEM: Koupání před 50 lety: s nubianem, kostkovanou dekou a matračkou

Jít se koupat znamenalo ještě před půl stoletím vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se srolovanou kostkovanou dekou v podpaží a taškou přes rameno. V ní...  celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Sport na čerstvém vzduchu a s přáteli je nejlepší způsob, jak si užít léto.
Léto v pohybu: Sportovní outfity a doplňky, kterým neodoláte

Krásné letní počasí přímo vybízí k venkovním sportovním aktivitám. Návštěvu fitness center proto odložte, až se ochladí, a prázdniny využijte ke sportům, které...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Uroložka: Koupání v řece ani bazénu zánět močových cest nezpůsobuje

Každá druhá žena aspoň jednou za život prodělala zánět močových cest, i proto lékaři doporučují věnovat péči hlavně prevenci. "Koupání v řece ani bazénu...  celý článek

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Konec sejrům: 7 tipů, jak se rychle opálit
Konec sejrům: 7 tipů, jak se rychle opálit

Vaše kůže připomíná eidam, pocení na ostrém slunci vás nebaví nebo na něj nemáte čas? Zapomeňte na babské rady. Olivový olej a sádlo jsou fajn, když chcete ve č... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.