Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Kolo, zázračný prostředek ke štíhlé linii

  6:00aktualizováno  6:00
S teplými dny přichází na každého, kdo si chce upravit postavu, zhubnout a být v kondici, chuť sportovat a možná i vyrazit do přírody. Nejpříhodnějším, nejjednodušším a nejefektivnějším prostředkem může být právě kolo.

Při hodině spinningu spálíte až desetkrát víc kalorií než u jiných aerobních činností. | foto: www.spinfit.cz

Kolo v přírodě a doma
Nelze ovšem jednoduše říci, že kolo je všelékem na dokonalou postavu. Je nutno rozlišovat mezi pojmy spinning a cycling na jedné straně a mezi kolem jako dopravním prostředkem na straně druhé. Hlavní rozdíl je v tom, že pojmenování spinning je chráněno jako ochranná známka a právně chráněna jsou i kola a způsob jízdy. U obou se ale jedná o podobnou disciplínu – jízdu na stacionárních kolech při organizovaných společných hodinách. Takže máte na výběr: buď v hale, nebo v přírodě. Anebo doma na rotopedu.

Proč právě kolo?
Kolo je nejlepším pomocníkem při shazování kil a hubnutí, protože při svižné hodince spálíte zhruba desetkrát více energie než při jiné aerobní činnosti (jedná se zhruba o 500 kilokalorií), a to bez toho, abyste příliš zatěžovali klouby. Je to dostupný nástroj k dokonalé a vysportované postavě, správné činnosti srdce, pevným hýždím a nohám a dobrému pocitu. Potěší i absence nudy, protože na kole se dá vystřídat 5 stylů jízdy (variace na polohu v sedle a nad sedlem), pozorovat krajina nebo poslouchat hudba a posunovat práh výdrže a tepové frekvence.

Hubnutí na cestě
Jízda na kole v přírodě má své výhody. A obzvláště v teplých měsících. Můžete také strávit čas ve společnosti rodiny či přátel, poznat zajímavou krajinu (speciální cyklistické mapy budou jistě dobrým pomocníkem), nadýchat se čerstvého vzduchu a u toho ještě tvarovat postavu a shazovat kila. Jedinou nevýhodou je jen nutnost dodržování silničních pravidel a fakt, že na spálení stejného množství kalorií jako při spinningu nebo cyclingu potřebujete buď stejně svižnou techniku jízdy a obdobně pestrý terén, nebo zhruba dvojnásobný čas.

Pitný režim
Stejně jako při jiných sportech i při jízdě na kole je třeba zachovávat určitá pravidla, abychom si neublížili a co možná nejvíce minimalizovali úrazy, vyčerpání a úbytek energie. Jízda na kole má totiž energii dobíjet. Vždy je třeba se na začátku rozehřát a rozjet. Tím rozhýbeme svaly a klouby a připravíme tělo na výkon, který od něj posléze budeme vyžadovat. A stejně tak na konci je třeba se vždy protáhnout. Je neméně důležité si kolo správně nastavit a dodržovat samozřejmě pitný režim. Pozvolna a po malých doušcích. Mám na mysli nealkoholické (nejlépe neslazené) tekutiny. Alkoholické nápoje (zejména pivo) jsou jistě pro cyklisty lákadlem (při klasické cyklistice v přírodě) a motivací, nicméně je nutno zdůraznit, že jejich konzumaci před jízdou i během jízdy zakazují pravidla silničního provozu. Ostatně konzumace alkoholu se neslučuje ani s cílem spalovat kalorie a s dietním režimem. Pokud vám jde opravdu o snížení váhy, pak zůstaňte raději u vody.

Kolektiv táhne
Trenéři a instruktoři spinningu a cyclingu se jednoznačně neshodují v tom, zda je lepší a zdravější jízda v přírodě, nebo ve skupině pod střechou.

Někteří vychvalují kolektivní cyklistiku v místnosti, protože odpadá řada faktorů jako nevhodný terén, přílišná zátěž, nesprávné držení těla, odpor větru, nepřízeň počasí, všichni jsou navíc pod kontrolou zkušeného a školeného instruktora. Motivující je také kolektiv lidí kolem a muzika, která hraje při takových hodinách velkou roli.

Jiní chválili terapii čerstvého vzduchu a slunce v kombinaci s pohybem. Shodli se ale na jednom. Cyklistika je úžasný, jednoduchý a zdravý sport, který formuje vytrvalost, kondici a postavu v problémových partiích velice spolehlivě a efektivně. Zkusíte-li zařadit vyjížďky do svého programu pravidelně, výsledky (a celková psychická pohoda) na sebe nenechají dlouho čekat.

Autoři:




Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

Zakladatel společnosti Scio Ondřej Šteffl
Ondřej Šteffl: Svět bude potřebovat lidi, kteří se umějí a chtějí učit

Umět se učit, kritické myšlení, kreativita, flexibilita, ale i empatie a laskavost – to jsou klíčové dovednosti ideálního pracovníka příštích let. Alespoň to...  celý článek

Sport na čerstvém vzduchu a s přáteli je nejlepší způsob, jak si užít léto.
Léto v pohybu: Sportovní outfity a doplňky, kterým neodoláte

Krásné letní počasí přímo vybízí k venkovním sportovním aktivitám. Návštěvu fitness center proto odložte, až se ochladí, a prázdniny využijte ke sportům, které...  celý článek

Světlé odstíny vlasů jsou pro léto nejvhodnější.
Pět tipů, jak si v létě udržet zářivou barvu, aniž by vaše vlasy trpěly

Sluníčko i chlór dává vlasům zabrat. Nezřídka dokonce mění jejich barvu. Vyplatí se proto dopřávat kadeřím pravidelnou péči pomocí speciální kosmetiky.   celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Pubertální dcera se chová, jako by se jí netýkala menstruace

Moje dcera se chová, jako by neměla žádnou menstruaci a vůbec se jí to netýkalo. Když se snažím zavést na to hovor, otočí hlavu a ignoruje mě. Čtenářka Ina...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Tělocvik děti nezachrání. Většina se už obezity nezbaví, varuje Havlíček

Nenechte se zmást. Pár hodin školního tělocviku a jednou týdně pohybový kroužek pro zdravý vývoj dětí rozhodně nestačí. Experti doporučují tři typy aktivit,...  celý článek

(Ilustrační foto)
Nejzdravější jídelníčky světa. Po boku Japonska najdete Dánsko i Francii

Řecko, Itálie nebo Japonsko jsou svými jídelníčky známé, národy severní Evropy a západní Afriky už méně. Všechny si ale zaslouží přední příčky na seznamu zemí,...  celý článek

VIPARÍTA ŠAVÁSANA Lehneme si na zem čelem ke zdi a zdvihneme nohy kolmo k zemi...
Jóga a meditace chrání naše geny. I proti rakovině, dokázali vědci

Jóga je čím dál oblíbenějším a rozšířenějším způsobem kompenzace stresu v našem uspěchaném životě. Nyní vědci přišli se zjištěním, že cvičení jógy a meditace...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu
První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu

Zničehonic začínáte ztrácet svou jinak bohatou hřívu? Nepropadejte panice a podívejte se, jak vypadávání vlasů udělit stopku hned v začátcích.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.