Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jsme vaše matky i sestry, nejen sexuální objekty, říkají ženy v kampani

  15:58aktualizováno  15:58
Ženská emancipace se nám občas zdá završená. Ženy vídáme jako úspěšné prezidentky, ministryně, manažerky a na dalších významných postech. Pouze v reklamním byznysu se nějak „zasekly“ v minulém století. Žena v reklamě často slouží jako lákadlo pro oči nebo pouhá sexuální hračka, bez ohledu na to, co se inzeruje.

„Jsme vaše matky, sestry, dcery, kolegyně i šéfky,“ vzkazuje zahraniční kampaň #WomenNotObjects zaměřená na sexistické reklamy. Dámy v nich pózují ve vyzývavých nebo submisivních pózách s inzerovaným objektem, ať už je to hamburger, vodka nebo parfém. Ženy a nezletilé dívky v takových reklamách nemívají souvislost s inzerovaným produktem, často nemají ani obličej (natož nějakou myšlenku nebo názor), stačí kousek jejich nahého těla podobně jako kus masa.

Neustálá přítomnost podobných obrázků na billboardech, na webech i sociálních sítích se pro nás stává denním chlebem a někdo ji považuje za normální. Zároveň jsou to ale symboly, které vidí každý den děti a dospívající, kteří si svůj názor na pohlaví a jejich role v životě teprve utvářejí.

Fotogalerie

Opravdu si přejete, aby se chlapci chovali k vaší sestře nebo dceři tak, jak to navrhují oplzlé reklamy na pivo nebo stavební materiál? Podobnou námitku muži často smetou ze stolu s tím, že na ně přece nemá reklama žádný vliv. Pak ovšem zůstává otázka, jestli jsou opravdu firmy tak hloupé, aby investovaly ročně milióny do neefektivní reklamy, anebo pouze obelháváme sami sebe. Odpověď je nasnadě a zná ji každý zaměstnanec reklamní agentury. Ten by možná ještě poznamenal, že podle známé poučky sex prodává. Kampaň #WomenNotObjects proto navrhuje značky zobrazující ženy podobným způsobem bojkotovat. Mnoho z nich totiž asi zapomnělo, že velkou část jejich zákazníků tvoří právě ženy.

Sexistické prasátečko

U nás na roli ženy v reklamě každoročně upozorňuje Sexistické prasátečko, které si bere na paškál trapné dvojsmyslné reklamy s hesly jako „přeřízneme všechno“ nebo „pracuje ve všech polohách“ a s fotografiemi lascivně vyhlížejících dam.

Loňský ročník Sexistického prasátečka vyhrála reklama na noční podnik poskytující erotické služby, kde se nahé ženské tělo tak nějak očekává, ostatně právě o ženských tělech poskytované služby jsou. Ovšem vystřižení ženského přirození a jeho umístění do pisoárů na pánské záchodky překračuje snad všechny myslitelné hranice vkusu. Obrázek, jaký byl dřív vyhrazen pouze pro pornografické časopisy, tak dneska můžete vidět při cestě na toaletu v hospodě.

Sexistická reklama ženy (ale i muže) zobrazuje jako pouhé erotické objekty, které mají přitáhnout pozornost a vylepšit svou krásou a sexappealem reklamu, u které jejím tvůrcům došly nápady.

Opravdu naláká striptérka ženy na pozici řidičky autobusu?

Opravdu naláká striptérka ženy na pozici řidičky autobusu?

Vulgární reklama plná polonahých dam ve vyzývavých pozicích a neustálé narážky na sex jde často ruku v ruce s amatérským zpracováním menšími firmami. Ale bohužel na ni narazíme dokonce u seriózních podniků jako jsou banky a pojišťovny (ČSOB, KB, Kooperativa, Allianz), vysoké školy (VUT, VŠB), politické strany (ODS, ČSSD, TOP 09, Mladá Plzeň) a dokonce i dopravní podniky (Plzeň a Hradec Králové). Hradecký dopravní podnik doplnil sdělení, že řidič autobusu není práce jenom pro chlapy, fotografií striptérky oblečené jako policistka.

Minimálně u jmenovaných vysokých škol, politických stran zastoupených v parlamentu a dopravních podniků tedy peníze z našich daní putují na to, aby byly ženy ve veřejném prostoru ponižovány, obnažovány a sexualizovány.

Studenti VUT si hráli na Vlka z Wallstreetu, ale ulovili Sexistické prasátečko:

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Zuzana Hejnová
Na první dítě nechci čekat do čtyřiceti, říká Zuzana Hejnová

Ve svých třiceti letech má před sebou srpnové mistrovství světa v Londýně, příští rok by ještě chtěla zkusit mistrovství Evropy, dál už se ve své kariéře moc...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

Exotické smoothie s mangem a marakujou
Takhle chutná léto nejlépe. Ve sklenici a třeba s troškou alkoholu

V tuto roční dobu si ovoce užívá i ten nejzapálenější fanoušek pečínky. Je všude kolem, někdy – třeba na zahradě – stačí jen natáhnout ruku a hodovat. Občas...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Muži své emoce ignorují, ženy se v nich ztrácejí, tvrdí odborníci

Vztahy stojí na emocích. Neschopnost je projevovat znamená problém navázat i udržet vztah. Kdo by v přítomnosti ledové kostky roztál? Někdo vztahy sice...  celý článek

(Ilustrační snímek)
UKÁZKA Z KNIHY: Ženy by teď měly muže podržet, tvrdí psycholog Zimbardo

„Na rozdíl od žen a jejich emancipačních hnutí se muži nikdy nezformovali, aby zaktualizovali svou roli ve společnosti,“ píše psycholog Philip Zimbardo ve své...  celý článek

Další z rubriky

Kelly Clarksonová (Londýn, 6. června 2015)
Kelly Clarksonová setřela fanouška, který se do ní pustil kvůli tloušťce

Zpěvačka Kelly Clarksonová (35) se pustila do všech rýpalů, kteří se naváželi do její postavy. Jednoduše odpověděla nevybíravému „fanouškovi“ na jeho nevhodnou...  celý článek

Zuzana Hejnová
Na první dítě nechci čekat do čtyřiceti, říká Zuzana Hejnová

Ve svých třiceti letech má před sebou srpnové mistrovství světa v Londýně, příští rok by ještě chtěla zkusit mistrovství Evropy, dál už se ve své kariéře moc...  celý článek

Heidi Klumová na charitativním galavečeru Nadace na podporu výzkumu AIDS...
Moje děti mají zákaz ukazovat se na sociálních sítích, říká Klumová

Modelka Heidi Klumová (44) má strach o své děti. Bojí se, že by je mohl někdo unést nebo nějak zneužít. Proto jim zakazuje fotit se na sociální sítě, aby tak...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Nejsem přirozená blondýna a nestydím se za to
Nejsem přirozená blondýna a nestydím se za to

Blonďaté vlasy symbolizují jemný ženský půvab a smyslnost zároveň. Pokud nejste blondýna od přírody, i tak můžete získat plavý odstín vlasů. Jen na to jděte spr... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.