Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Vyhněte se jo-jo efektu a zhubněte natrvalo

  4:37aktualizováno  4:37
Každý druhý člověk v Česku váží více, než by měl. Mnozí z nich se sice snaží zhubnout, ale volí špatné způsoby, takže se jejich život vlivem "černobílého myšlení" skládá z období diet a přejídání. Dvě kila shodí a tři naberou. Poradíme vám, jak se vyhnout takzvanému jo-jo efektu.
Základem úspěšného zhubnutí je reálný cíl. Ilustrační snímek

Základem úspěšného zhubnutí je reálný cíl. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nejeden člověk, který se snaží zhubnout, se točí v začarovaném kruhu. Od Nového roku, od začátku měsíce, od pondělí nebo třeba od měsíčního úplňku odstartuje přísnou dietu, během níž si zakáže tučné nebo sladké pokrmy. Shodí pár kilo, ale pak se vrátí do starých kolejí, přejídá se a hmotnost je znovu nahoře, nebo dokonce ještě výš než původně.

S jo-jo efektem bojovala i paní Naďa Jeřábková. Nakonec se jí v 69 letech podařilo zhubnout 23 kilogramů. Celý příběh čtěte ZDE.

"Jako jakýkoli pokus o životní změnu provází i hubnutí neúspěchy. Chroničtí dietáři prožijí život ve jménu černobílého myšlení, kdy střídají období diet a přejídání. Zhubnou dva kilogramy a další tři přiberou. Výsledkem je tedy starý známý jo-jo efekt," řekla iDNES.cz Jana Divoká ze sdružení Stop obezitě (STOB).

Dejte si reálný cíl

Chcete-li jo-jo efektu předejít, má Jana Divoká první zásadní radu: nedávejte si nereálné cíle, ale postupnými kroky se snažte o trvalou změnu svého životního stylu.

Jak si udržet nižší hmotnost

- Způsob, jakým jste zhubli, by vás měl přivést k návykům, které vám nebudou nepříjemné. Naopak by vám měly zvýšit kvalitu života.

- Buďte pozitivní. Pokud si nevěříte a už předem se smiřujete s tím, že se vám váha zase vrátí, často se tak i stane.

- Musíte počítat s tím, že změna stravovacích návyků a životního stylu potrvá dlouho.

- Po redukci váhy zvyšujte množství jídla jen pomalu a postupně. Nejlépe jednou týdně si kontrolujte hmotnost. Pokud se dopustíte "jídelních orgií", vraťte se okamžitě ke správným jídelním návykům.

- Obecně se doporučuje zvýšit energetický příjem po skončení hubnutí o 400 kJ. Pokud i po 14 dnech bude váha dál klesat, můžete přidat dalších 400 kJ.

- Nezapomínejte na sport a aktivní pohyb. Každý den byste pohybem měli vydat asi 1000 kJ.

- Tepová frekvence při sportování by měla být okolo hodnoty "180 minus váš věk".

- Předem se připravte na situace, které by mohly vést ke zvyšování hmotnosti, jako je například těhotenství, ukončení aktivní sportovní kariéry, ale třeba i Vánoce, rodinná dovolená nebo zimní měsíce.

- Zbavte se ošacení, které jste měli před zhubnutím. Pokud začnete tloustnout, nové oblečení vás bude tlačit a "varovat".

"Nedržte nesmyslné diety, ale dejte si za cíl, že se pokusíte ve svém jídelníčku například omezit živočišné tuky, sacharidy s vysokým glykemickým indexem, tím i energetickou hodnotu. A naopak obohatit jídelníček o zeleninu, zařazení pravidelné pohybové aktivity," doporučuje Divoká.

"Zároveň se za chyby neobviňujte, hledejte ve svém konání spíše pozitivní aspekty. Je totiž více než žádoucí, abyste se na cestě za změnou netrápili, ale aby to byla změna přinejmenším přijatelná, v nejlepším případě příjemná," dodává.

Výčitky a čokoláda

Pro většinu hubnoucích je totiž život rozdělen na dvě etapy. V prvním období si dají nereálné cíle, většinou si naordinují přísnou dietu, při níž trpí na těle i na mysli. Zcela zákonitě ji po nějaké době poruší.

"A místo toho, aby se pochválili, jak jsou dobří, že vydrželi týden či dva, naskočí jim negativní automatické myšlenky, že jsou k ničemu, že nemají vůli," upozorňuje Jana Divoká.

Negativní myšlenky pak ovlivní emoce, hubnoucí člověk se dostává do deprese, a když už si vzal jeden čtvereček čokolády, dojí tabulku celou. A přitom by stačilo se na začátku hubnutí vyhnout závazku "nikdy si nedám sladké" a místo toho si dát předsevzetí ve smyslu "obvykle" nebo "většinou" si nedám sladké.

Pak pro hubnoucího začíná druhá etapa: ještě přísnější dieta, která začne od nějakého významného data.

"V této druhé etapě dochází k největším váhovým přírůstkům. Hubnoucí si jídlo nevychutnají, protože mají v tomto období silné pocity viny. A tak se stále trápí, život jim utíká ve jménu hubnutí a váha jde paradoxně často nahoru, protože po zhubnutí dvou kil přiberou další tři," říká Divoká.

Zapojte hlavu

Při správném hubnutí je proto zapotřebí mnohem víc zapojit místo žaludku mozek. Fyziologickým signálem pro konzumaci jídla by se měl stát především pocit hladu.

"Žijeme však v takovém "toxickém" prostředí, které nám poskytuje řadu podnětů pro to, abychom nejedli z hladu nebo v momentě, kdy je na jídlo čas, ale ve chvíli, kdy nás ovlivní právě nějaký jiný podnět," připomíná Jana Divoká ze sdružení STOB.

Hubněte s odborníky

Chcete i vy zkusit zhubnout natrvalo? Společnost Stop obezitě připravila tříměsíční program, kam se může každý přihlásit, a dokonce vyhrát i zajímavé ceny.

Pomáhat vám budou nejen lidé, kteří již zhubli, ale také odborníci z řad nejlepších českých lékařů a terapeutů.

Více informací a registrace na: www.stobklub.cz

"A tak, stejně jako to pan Pavlov naučil své pokusné psy, i my se naučíme, že naše tělo přijme jako výzvu ke konzumaci jídla různá "světýlka a zvonečky" v podobě podnětů. Ty mohou stejně jako u Pavlovových psů přicházet zvenčí, například televize, počítač či jídlo samotné, nebo se jimi stanou naše vlastní myšlenky či emoce."

Zhubnout a nepřibrat

Stravovacím návykům se všichni učíme odmala. Pokud se naučíme návykům správným, pak je vše v pořádku. Pokud se však naučíme zlozvykům, které jsou po desítky let součástí života, je posléze velmi náročné se jich zbavit, stejně jako kouření nebo alkoholismu.

Je nutné si uvědomit, že hubnutí a udržení dosaženého úbytku hmotnosti jsou dva zcela odlišné procesy. Pokud jste úspěšní při hubnutí, neznamená to ještě, že budete automaticky úspěšní i při udržení zredukované hmotnosti.

Většina programů se soustředí na redukci hmotnosti, ale ne už na udržení. Přitom udržet hmotnost se musíme učit zrovna tak, jako ji redukovat. Podstata problému tkví v tom, že když se po skončení "hubnutí" vrátíte k původním nevhodným stravovacím a pohybovým návykům, znamená to i návrat k původní, nebo ještě vyšší hmotnosti.





Nejčtenější

MOJE ROZMARNÉ LÉTO
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

Neuroložka prof. MUDr. Marcela Lippertová-Grünerová, ph. D. působila celou řadu...
Neuroložka: Mozkové buňky umí spáchat sebevraždu, ale to my nechceme

„Mozkové buňky mohou spáchat sebevraždu. Mají jakýsi,červený knoflík’, který buď stisknou, nebo ne. My se je snažíme přesvědčit, aby ho nemačkaly, protože je...  celý článek

Lake Bellová
Lake Bellová: Děti vychovávám tak, aby si vážily starých lidí

Herečka Lake Bellová (38) denně naráží na to, že si dnešní mládež neváží starších lidí. Své děti tak vede k tomu, aby ke starším lidem měly úctu. A hlavně po...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

ilustrační snímek
Když domek vyhořel, děti musely do ústavu. Pomozme jim k návratu domů

Děti, které vyrůstaly v rodinném prostředí, mají mnohem větší šanci na úspěch v životě a na vlastní spokojenou rodinu než ty, které vyrostly v ústavu. Pomozte...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

Ilustrační fotografie
Může nás lenost zabít? Vědci říkají, že ano

Zdravé je sportovat několikrát týdně, říkají experti, a přesto se dvě třetiny Čechů nehýbou skoro vůbec. Jak je možné, že jejich těla fungují a nerozpadají se?  celý článek

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu
První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu

Zničehonic začínáte ztrácet svou jinak bohatou hřívu? Nepropadejte panice a podívejte se, jak vypadávání vlasů udělit st... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.