Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jídlo, díky kterému odoláte únavě. Dopřejte si ryby i ořechy

aktualizováno 
V zimě se můžeme i na několik dní ocitnout bez svitu slunce, což nejednomu z nás dokáže pořádně zkazit náladu. Káva, energy drinky a sladkosti se pak stávají osvědčeným lékem na špatnou náladu. Jde to i bez nich - a mnohem účinněji.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Lidský mozek je citlivý na to, co jíme a pijeme. Zdravá strava je vhodná nejen jako prevence civilizačních chorob, ale také podporuje správné fungování naší psychiky. Co nás v zimě vzpruží a dodá sílu i do těch nejúnavnějších dnů?

Snažte se i v zimních měsících pokračovat ve vyváženém jídelníčku. Zařaďte raději více bílkovin z kvalitního masa a mléčných výrobků, listovou zeleninu a také potraviny s vysokým obsahem vlákniny a antioxidantů.

Možná nemáte takovou chuť na ovoce a zeleninu, ale neměly by ve vašem každodenním jídelníčku chybět. Vsaďte na sezónní plodiny, jako tuříny, sladké brambory a dýně, z ovoce jsou výbornou volbou fíky, jablka a hrušky.

Ryby ano, rýži méně

Naopak si hlídejte příjem sacharidů. Nedostatek slunečního záření zapříčiňuje úbytek serotoninu v organismu, můžeme proto pociťovat zvýšenou chuť na sacharidové potraviny jako těstoviny, brambory či rýži. Nesmíme však zapomenout, že jejich nadměrnou konzumací lze velmi rychle přibrat na váze.

Potraviny, které vás nastartují

* Skořice, zázvor, chilli: Vnitřně vás zahřejí, popoženou metabolismus a nastartují i zpomalené trávení.

* Ovoce: I v zimě potřebujeme vitaminy a osvěžení. Vsaďte na citrusy plné vitaminu C.

* Voda s citronem: ideálně hned po ránu pořádnou sklenici. Rozproudí metabolismus, vitamin C vám navíc pomůže s posilováním imunity.

* Vitamin D: Pokud ho nemáme dostatek ze slunce, zvyšte v jídelníčku příjem ryb.

* Vitamin B: Jeho zdrojem jsou mléčné výrobky, slunečnicová semínka, ořechy, kukuřice, pivovarské kvasnice.

* Vitamín A: Najdete ho najdete v mrkvi, rajčatech, zelené listové zelenině, mléčných výrobcích, vaječném žloutku nebo rybách.

* Železo: K potravinám, které ho mají vysoký obsah, patří maso, játra, luštěniny, obiloviny, ořechy, slunečnicová semínka, hrozinky, sušené meruňky, pivní kvasnice či mořské řasy.

* Omega 3 mastné kyseliny: Ořechy, tučnější ryby či rybí olej vzpruží vaši mysli a zaženou chmury i lenost k aktivitám.

* L-tryptofan: Esenciální aminokyselina, která se nezanedbatelně podílí na udržení dobré nálady. Najdete ji v červeném a tučném mase.

Nedílnou součástí zimního jídelníčku by se měly stát potraviny s vysokým obsahem omega 3 mastných kyselin, jejichž konzumací lze bojovat proti úzkosti, pocitu smutku, depresi či sebevražedným myšlenkám, ale i sníženému sexuálnímu apetitu. Dopřejte si proto dostatek vlašských ořechů, lněných semínek a tučných ryb, jako je losos a tuňák, nebo lžičku rybího oleje.

Nepřitěžujte si

Z hlediska psychiky nám naopak nejvíce škodí zejména dlouhodobě zvýšená konzumace cukru, alkoholu a kofeinu a nasycené mastné kyseliny i trans mastné kyseliny.

Pozor si ale dávejte i na přísné diety a hladovění, které tělo vyčerpává.

„Hladovění a striktní omezování určitých základních živin se na našem zdraví negativně podepíší. Stejně jako dlouhé pauzy mezi jídly, nepravidelnost stravování a nejrůznější diety. Takové extrémy ve zdravém životním stylu nemají co dělat,“ vysvětluje výživová poradkyně a psycholožka Zuzana Douchová, odborný garant iniciativy Vím, co jím a piju.

Ani opačný extrém není dobrý. Přejídání do úmoru zatěžuje trávicí trakt a zpomaluje celý organismus. Místo velkých porcí jezte raději pravidelně, ale střídmě.

Osvědčený životabudič

Dokonalým životabudičem a zároveň i posilou pro imunitní systém je vitamin C. Zvýšenou potřebu tělo vykazuje v době infekčních onemocnění, ale i při psychické či fyzické zátěži a stresu. Vitamin C je důležitý i pro normální průběh biochemických reakcí, např. podporuje detoxikaci jater, tvorbu kolagenu, vstřebávání železa a metabolizmus tuků. Posiluje psychickou koncentraci a celkově probouzí organizmus k životu.

Pokud máte oslabenou imunitu a získat dostatek „céčka“ ze stravy vám dělá problém, můžete vsadit na vitamin v tabletkách nebo infuzní terapii.

Autoři:




Nejčtenější

Kris Jennerová a její dcera Kim Kardashianová
Kardashianové možná porodí třetí dítě vlastní jednašedesátiletá matka

Profesionální celebrita Kim Kardashianová (36) stále řeší problém s třetím dítětem. Ráda by s manželem měla ještě dalšího potomka, ale její zdravotní stav jí...  celý článek

ilustrační snímek
Virtuální sex změní i ten reálný, předpovídají odborníci

Virtuální realita nabízí zcela nový rozměr pornografie. Zákazníci se z role pozorovatele dostávají do role aktivního účastníka sexuálních hrátek podle svých...  celý článek

Lenka s Rosťou na závěrečném setkání obou párů
Lenka není flákač, ale je to moje žena a milenka, zaznělo ve Výměně

Nebýt vtipného Rosti, byla by středeční premiérová Výměna manželek celkem nuda. Nikdo se nepopral ani nehádal, jak jsou diváci zvyklí, a slzy tekly jen...  celý článek

ilustrační snímek
Pět pochval denně zlepší chování malých dětí, tvrdí britští psychologové

Mnoho rodičů si láme hlavu tím, jak zlepšit chování svých dětí. Podle britských psychologů by mohlo pomoci pravidelné chválení. Důležité je ovšem vhodně volit...  celý článek

Proměna maminky nevěsty či ženicha
Svatební proměna: Kostýmek i pouzdrové šaty pro matku nevěsty Martinu

Svatební sezona se pomalu rozjíždí a s ní kromě radosti přichází i zásadní problém. Jaké oblečení zvolit, abyste svatebčanům nezpůsobili ostudu? Pečlivý výběr...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.