Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jídlo, díky kterému odoláte únavě. Dopřejte si ryby i ořechy

aktualizováno 
V zimě se můžeme i na několik dní ocitnout bez svitu slunce, což nejednomu z nás dokáže pořádně zkazit náladu. Káva, energy drinky a sladkosti se pak stávají osvědčeným lékem na špatnou náladu. Jde to i bez nich - a mnohem účinněji.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Lidský mozek je citlivý na to, co jíme a pijeme. Zdravá strava je vhodná nejen jako prevence civilizačních chorob, ale také podporuje správné fungování naší psychiky. Co nás v zimě vzpruží a dodá sílu i do těch nejúnavnějších dnů?

Snažte se i v zimních měsících pokračovat ve vyváženém jídelníčku. Zařaďte raději více bílkovin z kvalitního masa a mléčných výrobků, listovou zeleninu a také potraviny s vysokým obsahem vlákniny a antioxidantů.

Možná nemáte takovou chuť na ovoce a zeleninu, ale neměly by ve vašem každodenním jídelníčku chybět. Vsaďte na sezónní plodiny, jako tuříny, sladké brambory a dýně, z ovoce jsou výbornou volbou fíky, jablka a hrušky.

Ryby ano, rýži méně

Naopak si hlídejte příjem sacharidů. Nedostatek slunečního záření zapříčiňuje úbytek serotoninu v organismu, můžeme proto pociťovat zvýšenou chuť na sacharidové potraviny jako těstoviny, brambory či rýži. Nesmíme však zapomenout, že jejich nadměrnou konzumací lze velmi rychle přibrat na váze.

Potraviny, které vás nastartují

* Skořice, zázvor, chilli: Vnitřně vás zahřejí, popoženou metabolismus a nastartují i zpomalené trávení.

* Ovoce: I v zimě potřebujeme vitaminy a osvěžení. Vsaďte na citrusy plné vitaminu C.

* Voda s citronem: ideálně hned po ránu pořádnou sklenici. Rozproudí metabolismus, vitamin C vám navíc pomůže s posilováním imunity.

* Vitamin D: Pokud ho nemáme dostatek ze slunce, zvyšte v jídelníčku příjem ryb.

* Vitamin B: Jeho zdrojem jsou mléčné výrobky, slunečnicová semínka, ořechy, kukuřice, pivovarské kvasnice.

* Vitamín A: Najdete ho najdete v mrkvi, rajčatech, zelené listové zelenině, mléčných výrobcích, vaječném žloutku nebo rybách.

* Železo: K potravinám, které ho mají vysoký obsah, patří maso, játra, luštěniny, obiloviny, ořechy, slunečnicová semínka, hrozinky, sušené meruňky, pivní kvasnice či mořské řasy.

* Omega 3 mastné kyseliny: Ořechy, tučnější ryby či rybí olej vzpruží vaši mysli a zaženou chmury i lenost k aktivitám.

* L-tryptofan: Esenciální aminokyselina, která se nezanedbatelně podílí na udržení dobré nálady. Najdete ji v červeném a tučném mase.

Nedílnou součástí zimního jídelníčku by se měly stát potraviny s vysokým obsahem omega 3 mastných kyselin, jejichž konzumací lze bojovat proti úzkosti, pocitu smutku, depresi či sebevražedným myšlenkám, ale i sníženému sexuálnímu apetitu. Dopřejte si proto dostatek vlašských ořechů, lněných semínek a tučných ryb, jako je losos a tuňák, nebo lžičku rybího oleje.

Nepřitěžujte si

Z hlediska psychiky nám naopak nejvíce škodí zejména dlouhodobě zvýšená konzumace cukru, alkoholu a kofeinu a nasycené mastné kyseliny i trans mastné kyseliny.

Pozor si ale dávejte i na přísné diety a hladovění, které tělo vyčerpává.

„Hladovění a striktní omezování určitých základních živin se na našem zdraví negativně podepíší. Stejně jako dlouhé pauzy mezi jídly, nepravidelnost stravování a nejrůznější diety. Takové extrémy ve zdravém životním stylu nemají co dělat,“ vysvětluje výživová poradkyně a psycholožka Zuzana Douchová, odborný garant iniciativy Vím, co jím a piju.

Ani opačný extrém není dobrý. Přejídání do úmoru zatěžuje trávicí trakt a zpomaluje celý organismus. Místo velkých porcí jezte raději pravidelně, ale střídmě.

Osvědčený životabudič

Dokonalým životabudičem a zároveň i posilou pro imunitní systém je vitamin C. Zvýšenou potřebu tělo vykazuje v době infekčních onemocnění, ale i při psychické či fyzické zátěži a stresu. Vitamin C je důležitý i pro normální průběh biochemických reakcí, např. podporuje detoxikaci jater, tvorbu kolagenu, vstřebávání železa a metabolizmus tuků. Posiluje psychickou koncentraci a celkově probouzí organizmus k životu.

Pokud máte oslabenou imunitu a získat dostatek „céčka“ ze stravy vám dělá problém, můžete vsadit na vitamin v tabletkách nebo infuzní terapii.

Autoři:




Nejčtenější

Crop topy jsou hitem léta.
Tři tipy jak nosit crop top. Trendy letního kousku se nemusíte bát

Odhalená kůže k létu prostě patří. A to i v případě, že postrádáte míry modelky. Zkrácená délka topu tak může být příjemným zpestřením vašeho outfitu. Zkusit...  celý článek

Nicole Kidmanová (Beverly Hills, 6. února 2017)
Nechci tajit svůj věk, jsem na něj pyšná, říká padesátnice Kidmanová

Herečka Nicole Kidmanová letos oslavila padesátku. Za svůj věk se nestydí a na rozdíl od jiných hereček na rovinu říká, kolik je jí doopravdy let. Je prý...  celý článek

Zakladatel společnosti Scio Ondřej Šteffl
Ondřej Šteffl: Svět bude potřebovat lidi, kteří se umějí a chtějí učit

Umět se učit, kritické myšlení, kreativita, flexibilita, ale i empatie a laskavost – to jsou klíčové dovednosti ideálního pracovníka příštích let. Alespoň to...  celý článek

Broskvová marmeláda
Zavařte chuť léta do skleniček, v zimě jako když ho najdete

Prázdniny vstupují do poslední čtvrtiny a to také znamená, že se ovocné stromy i rajčatové keříky prohýbají pod bohatou úrodou. Většinou nemáme šanci všechno...  celý článek

Cara Delevingne (Los Angeles, 17. července 2017)
Delevingne: V pubertě jsem nedávala najevo emoce a byla jsem osamělá

Herečka a modelka Cara Dlelevingne (25) si postěžovala na období svého dospívání. Protože nechtěla odhalovat svou sexuální orientaci, bývala hodně uzavřená a...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Nedaří se vám otěhotnět? Šest tipů, které usnadní početí

Za neúspěšnou snahou otěhotnět může stát několik překvapivých faktorů. Stres, starší partner, ale i nadváha. Zjistěte, co všechno si hlídat a na co pamatovat,...  celý článek

(Ilustrační foto)
Jídlem k produktivitě. Pomůže banán, losos i brokolice

Rychle povzbudit myšlení, lépe se soustředit na učení nebo zvýšit produktivitu v práci – všechno jde i bez léků a syntetických doplňků stravy. Zkuste do...  celý článek

Ilustrační fotografie
Už rok bojuji s endometriózou i zdravotním systémem, hrozí mi vývod

Za pár dní mi bude 31 let a už rok bojuji s endometriózou, ale i se zdravotním systémem v Anglii, kde nyní žiji. Čtenářka Táňa napsala další díl našeho seriálu...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu
První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu

Zničehonic začínáte ztrácet svou jinak bohatou hřívu? Nepropadejte panice a podívejte se, jak vypadávání vlasů udělit stopku hned v začátcích.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.