Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jaké jídlo pleti škodí a co jí naopak prospívá

  1:09aktualizováno  1:09
Jak kvalitní je vaše pleť, záleží také na tom, co jíte. Na vrásky si naordinujte do jídelníčku brusinky a rajčata, na kruhy pod očima fungují citrusy.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Stockfood.cz

Toužíte-li po hladké pleti bez vrásek, "zakousněte" se do vitaminů, minerálů a esenciálních mastných kyselin. Najdete je v zelenině, ovoci, semínkách, bylinách a rybách. Smažené řízky, připálené grilované maso (i zelenina) a dozlatova opečené kuře jsou pohromou pro pevnou pleť. Vyhněte se proto prudkému pečení a především nekombinujte cukr a bílkoviny (třeba kachna na medu). Karamelizace způsobuje po delší době tuhnutí a lámání kolagenových a elastinových vláken v kůži.

Zaměřte se i na pitný režim. Jestliže si dáte kávu k snídani, přes den vypijete litr limonády a večer si dáte pár piv, bude vaše tělo a pleť trpět dehydratací.

Doping pro pleť

Jestli obtížně hlídáte své stravování, zkuste různé kombinace výživových a vitaminových doplňků, zvláště v období, kdy jsou zdraví prospěšné potraviny hůře dostupné. Hodně ugrilovaný steak škodí pleti stejně jako tisíc vykouřených cigaret.

Pokud chcete svoji pleť vylepšit a zbavit některých problémů, poradíme vám, jak na to a jaké potraviny si vyskládat na talíř.

Citrusy pro oči

Oteklé oči zdůrazněné tmavými kruhy, za to může především stres, tabák, únava, nedostatek spánku a klimatizovaný vzduch. Zpomalenou krevní a lymfatickou mikrocirkulaci je potřeba rozproudit. Do jídelníčku zařaďte hroznové víno, to je klíčová potravina, která podněcuje a chrání pružnost krevních kapilár (jezte i semínka a slupky, tam se skrývá většina aktivních látek). Navíc má odvodňující účinky - odplaví zadrženou tekutinu, která může za otoky.

Podobné účinky mají limety, grepy, mandarinky, klementinky a pomeranče. Nejvíce potřebných látek je zastoupeno v kůrách, proto si pochutnejte na kandovaných pomerančích a zavařeninách.

Tmavé kruhy vymažete pomocí potravin bohatých na železo, které pomáhá v krvi vázat a přenášet kyslík. Zásobárnou železa jsou ryby a luštěniny, třeba čočka. Důležitý je i dlouhý a pravidelný spánek, proto zkuste ověřený recept našich babiček a vypijte večer sklenici horkého mléka. Navodí hormon spánku melatonin a pomůže vám s usínáním.

Ryby pro suchou pleť

Suchá pleť pne, svědí a tvoří se na ní šupinky. A rychleji stárne. Vyhovují jí mastnější krémy. Jejím favoritem ve stravě jsou omega3 mastné kyseliny, denní doporučená dávka jsou dva gramy. Vmísí se do membrán buněk, zvyšují jejich pružnost a brání poškození zvenku. Navíc vytváří ochrannou přehradu proti snížení vody ve spodní vrstvě kůže.

Co vám škodí

Některé potraviny urychlují stárnutí pleti, a tak si dávejte pozor na:

* CUKR - ve zvýšeném množství na sebe váže bílkoviny z buněk a láme kolagenová vlákna, tedy hlavní oporu pleti
* ALKOHOL - rozšiřuje cévy a následně se na pleti tvoří červené flíčky, zhoršuje váčky a kruhy pod očima
* ŽIVOČIŠNÉ TUKY - zvyšují špatný cholesterol v krvi a nedovolí dobrým tukům, aby byly zdraví prospěšné
* KYSELINOTVORNÉ POTRAVINY - sýry, sledi, jehněčí maso apod. vysušují pleť a urychlují tím její stárnutí

Pleti kyseliny pomáhají pouze v kombinaci s vitaminy C a E, což jsou velmi silní obranáři proti znečištěnému prostředí. Je-li vaše pleť suchá, louskejte všechny druhy ořechů. Splňují dokonale podmínku správného poměru mezi omega 3 mastnými kyselinami a antioxidačními účinky vitaminu E a C.

Na suchou pleť si naordinujte středomořský jídelníček z tučných ryb, jako je makrela, sardinka a losos, v kombinaci se zelenými saláty. Vitamin E je králem mezi vitaminy pro krásu a najdete ho v olivovém a slunečnicovém oleji. Zástupcem vitaminu C je např. černý rybíz, paprika a brokolice. Denně vypijte dva litry vody, vyhněte se pití slazenému cukrem. Když nemáte chuť na vodu, nahraďte ji šťavnatým ovocem.

Barvy proti vráskám

Jakmile na pleti objevíte vrásky, soustřeďte se na důslednou ochranu pleti před slunečním zářením, které hlavně ničí mládí pleti.

V jídle přeberte náklonnost Italů k rajčatům. Lykopen, což je červené barvivo ve slupce rajčete, velmi dobře chrání pleť při pobytu na slunci. Navíc je oporou stavebního materiálu pleti, kolagenu a elastinu, jež zajišťují její pevnost a pružnost a UV zářením se oslabují. Nezapomeňte přidat do rajčatové omáčky nebo šťávy kapku olivového oleje, v této kombinaci je lykopen nejaktivnější.

Proti UV záření pomáhá také oranžové barvivo z mrkve a papriky, betakaroten, který navíc zvýrazní bronzový odstín opálené pleti. Černé a červené bobuloviny (borůvky, rybíz, brusinky a jahody) zamezují volným radikálům v ničení buněk. Proti vráskám pomáhá i selen obsažený v houbách, rýži a obilovinách. Z toho důvodu si pochutnejte dvakrát týdně na makrele, tuňáku z konzervy a mořských plodech (ústřice a slávky).

Rozhodně se v jídle držte pravidla, že nejlepší jídelníček je ten pestrý. Občas zhřešit není na škodu, ale hlavní slovo by v něm měla mít zelenina, ovoce, bílé maso a dostatek tekutin.

Hodí se k sobě?

Některé složky v potravinách spolupracují a jiné soupeří. Kombinujte je proto správně.

+ RAJČATA A OLEJ
Lykopen z rajčat využije tuk ke snadnějšímu vstřebání. Na rozdíl od jiné zeleniny rajčatům prospívá vaření, lykopen se lépe uvolňuje.
+ CÉČKO SE ŽELEZEM
Vitamin C zlepšuje vstřebávání železa rostlinného původu. Skvěle se tak k sobě hodí např. citron a zelené fazolky.
+ LOSOS A BROKOLICE
Omega3 mastné kyseliny lépe fungují s antioxidanty. Kombinujte proto ryby se zeleninou, která je obsahuje.
+ MRKEV, RAJČATA, PAPRIKY A OLIVOVÝ OLEJ
Trio antioxidantů s olejem vytvoří štít proti volným radikálům.
+ MARINOVANÝ SLEĎ A BRAMBORY
Vitamin D v rybě "spolupracuje" s vápníkem z brambor. Lépe se takto vstřebá do kostí a kůže.
- ZELENÝ ČAJ A ŽELEZO
Výluh z listů čaje zlikviduje železo z potravinových doplňků, proto je jím nezapíjejte.
- JITRNICE A ČOČKA
Vstřebávání zinku a železa se děje na úkor druhého, dejte si tato jídla odděleně.

Autoři:




Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Aktovka musí sedět přesně, těm na kolečkách se vyhněte, řekla odbornice

Nemoci pohybového aparátu v posledních letech trápí stále více školáků. Důvodem je i špatný výběr školní brašny. "Správná taška by měla na dětských zádech...  celý článek

Magazín Vogue je ikonou mezi dámskými magazíny.
Magazín Vogue udává trendy už 125 let. Nyní ho ohrožují sociální sítě

Magazín plný luxusu, který si zamilovaly ženy po celém světě, odstartoval kariéru mnoha topmodelek a návrhářů. A přestože je Vogue stále prestižní titul, ubývá...  celý článek

Osvěžující salát s rajčaty, okurkou a čerstvou mátou
Rajčata nejsou jen na špagety a na pizzu. Co s červeným nadělením?

Konec prázdnin je ve znamení dozrávajících červených plodů, které v sobě během slunečných dnů akumulovaly všechnu krásu a sladkost léta. Pokud jste propadli...  celý článek

Neuroložka prof. MUDr. Marcela Lippertová-Grünerová, ph. D. působila celou řadu...
Neuroložka: Mozkové buňky umí spáchat sebevraždu, ale to my nechceme

„Mozkové buňky mohou spáchat sebevraždu. Mají jakýsi,červený knoflík’, který buď stisknou, nebo ne. My se je snažíme přesvědčit, aby ho nemačkaly, protože je...  celý článek

MOJE ROZMARNÉ LÉTO
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

Další z rubriky

Spreje ve formě jemné mlhy bez přehnané parfemace jsou na léto nejlepší volbou.
Osvěžující vody ve spreji zchladí a hydratují, ale nevydrží moc dlouho

Hydratační mlha je malý zázrak, který je účinnou vzpruhou pro sluncem unavenou pokožku. Na trhu je celá řada přípravků, které slibují, že pleť zklidní, Jak...  celý článek

Na nadměrné pocení můžeme vyzrát prostřednictvím kosmetiky, chirurgických...
Zbraně proti pocení? Antiperspiranty, botox, ale i odvar z dubové kůry

S nadměrným pocením v letních měsících bojuje většina z nás. Někdo se sprchuje i dvakrát denně, jiný používá dlouhotrvající antiperspirant. Pomoci od...  celý článek

Za rošťácký účes australské školačky může genetická porucha.
Malá Australanka má vlasy jako vrabčí hnízdo. Trpí vzácnou chorobou

Na první pohled vypadá jako neposlušná holčička, která se odmítá česat. Její blonďaté pokroucené lokny trčí do stran a její účes nápadně připomíná ten, co měl...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Konec svatebního kýče: svatební účesy pro rockerky a hipsterky
Konec svatebního kýče: svatební účesy pro rockerky a hipsterky

Posloucháte tvrdou muziku a v ničem se necítíte lépe, než v okovaných botách a punkovém číru? Tak to pak bude romantický... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.