Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak správně jíst na kole

aktualizováno 
Zejména při delších výletech není dobré nacpat se knedlíky a zelím, stejně jako se nevyplatí hladovět. Přinášíme osm rad, jak si vhodně poskládat jídelníček a na co raději zapomenout.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie - Kolo, cyklistika, jídlo | foto: Profimedia.cz

Plánujete-li pouze krátký výlet nebo dojíždíte-li jen do zaměstnání, příliš mnoho vědět nepotřebujete. Ale chcete-li kolo pořádně provětrat, myslete na to, abyste po ruce pořád měli zdroj energie.

1. K snídani si dejte sacharidy

Odborníci na výživu to opakují stále znova: nejdůležitějším jídlem dne je snídaně. A platí to i při sportovních aktivitách.

Vaše snídaně před výletem by měla obsahovat zejména sacharidy, dejte si tedy ovoce s vločkami, neuškodíte si ani sladkými buchtami. Vláknina ve větším množství naopak není dobrá, mohla by vás tlačit v žaludku. Snídani zapijte mírně slazeným čajem nebo ředěným džusem.

Kam vyrazit na kole

2. Po jídle si dejte pauzu

Důležité není jen to, co jíte, ale také kdy. Určitě nezkoušejte na kolo sednout hned, jak jste dosnídali či doobědvali. Vaše tělo potřebuje na trávení nějaký čas - a také energii. Tu byste pak při šlapání na kopce postrádali. Ráno se tedy vyplatí přivstat si, i když zrovna nejste typ skřivan.

Ideální přestávka mezi jídlem a kolem je mezi jednou až dvěma hodinami. Pokud nejedete víc než devadesát minut, žádné další jídlo na cestu potřebovat nebudete. Ale při delších výletech byste měli občas něco malého zakousnout. Mějte na paměti jedno ze základních pravidel: v momentě, kdy začnete mít hlad, už je pozdě jíst. Pít je ještě důležitější, láhev s nápojem budete potřebovat každých 10 až 15 minut.

3. Oběd: rýže nebo těstoviny

Čekají-li vás ještě po obědě nějaké ty kilometry, volte lehké, ale na energii bohaté jídlo. Dejte si třeba těstoviny, rýži nebo vařené brambory s libovým masem. To doplňte jakoukoliv zeleninou třeba ve formě malého salátu. Zeleninový salát je sice zdravý, ale při zvýšené fyzické zátěži přece jen dodá vašemu tělu málo energie.

4. Na tuky zapomeňte

Sice si správně pamatujete, že v tucích je spousta energie, což je jeden z důvodů, proč lidé, kteří si potrpí na tučná masa, mají problémy s obezitou, ale při sportování to vypadá ještě trochu jinak. Tělo potřebuje na zpracování energie z tuků delší čas. Proto když si dáte tučný oběd, budete se cítit unavenější. Jídlo vám bude dlouho ležet v žaludku, což se podepíše také na vašem výkonu. Platí také o sladkých tyčinkách, které mají například v polevách hodně tuku.

5. Zkuste banány, dodají draslík

Nejoblíbenějším ovocem cyklistů je bezesporu banán. Banány jsou velmi syté a plné energie. A mají ještě bonus - tělu doplní draslík, který se vylučuje v potu. Čerstvé ovoce by při delších cestách nemělo chybět. vitaminy jsou při námaze nezbytné. Zkušení cyklisté doporučují nakrájet si různé ovoce na malé kousky a pak z tohoto sáčku ujídat během cesty.

6. Tatranky a lentilky nabudí

Někteří cyklisté zvládají i předlouhé cesty výhradně na tatrankách. Tento rychlý a prověřený zdroj energie byste při větších vzdálenostech také neměli opomenout. Před cestou si můžete vytvořit vlastní zásobník energie, když si do sáčku nasypete různé druhy oříšků a přidáte rozinky nebo lentilky. Spolu s ovocem a tekutinami to bude ideální zdroj všeho, co na kole budete potřebovat.

7. Nejezte velké porce

Jak už bylo řečeno, energii byste měli načerpat ráno a pak jen postupně doplňovat. Důležité je slovo postupně. Právě proto jsou pro vás lepší předpřipravené sáčky s drobnými dobrotami než velké porce v hospodách po cestě. Když budete ze sáčků ujídat po celou cestu, nebudete mít ani potřebu spořádat talíř vepřového na posezení, což by se vám mohlo snadno přihodit, kdybyste na pravidelný přísun energie nemysleli.

8. Pozor na hypoglykemii

Prudký pokles hladiny cukru v krvi ohrožuje zejména diabetiky, ale při zvýšené tělesné námaze může potkat i člověka, který cukrovkou netrpí. Po několika desítkách kilometrů se můžete začít cítit slabí a budete mít pocit, že už nemáte sílu ani na jedno šlápnutí do pedálů, navíc hlad vás bude až fyzicky bolet. Někdy hypoglykemie může vést až k mdlobám, to ale není u zdravých lidí příliš časté.

První pomoc je v případě takového "vlčího hladu" až překvapivě snadná. Postiženému stačí podat něco sladkého, účinek je okamžitý a člověk, který ještě před pár minutami vypadal, že neudělá ani krok, zbytek výletu zvládne bez problémů.





Nejčtenější

Gabourey Sidibe (New York, 15. února 2015)
Sidibe: Když jsem měla anorexii, už jsem měla naplánované, jak se zabít

Cesta boubelaté herečky Gabourey Sidibe (34) ke štěstí byla velmi trnitá. V mládí měla problémy s poruchou příjmu potravy a v pozdějším věku pak pracovala na...  celý článek

Kris Jennerová a její dcera Kim Kardashianová
Kardashianové možná porodí třetí dítě vlastní jednašedesátiletá matka

Profesionální celebrita Kim Kardashianová (36) stále řeší problém s třetím dítětem. Ráda by s manželem měla ještě dalšího potomka, ale její zdravotní stav jí...  celý článek

ilustrační snímek
Virtuální sex změní i ten reálný, předpovídají odborníci

Virtuální realita nabízí zcela nový rozměr pornografie. Zákazníci se z role pozorovatele dostávají do role aktivního účastníka sexuálních hrátek podle svých...  celý článek

Lenka s Rosťou na závěrečném setkání obou párů
Lenka není flákač, ale je to moje žena a milenka, zaznělo ve Výměně

Nebýt vtipného Rosti, byla by středeční premiérová Výměna manželek celkem nuda. Nikdo se nepopral ani nehádal, jak jsou diváci zvyklí, a slzy tekly jen...  celý článek

Máte občas pocit, že se vizážisté zbláznili? Pokud ano, nejste v tom sami....
Hvězdičky na obličeji, mokré vlasy a další podivné kosmetické trendy

V záplavě všemožných kosmetických vychytávek je nadlidské se orientovat. Některé mohou být inspirativní, nad jinými člověk kroutí hlavou. Vybrali jsme pro vás...  celý článek

Další z rubriky

Šéfkuchařka Jana Bilíková
Ženy mají v kuchyni cit pro detail a systém, říká šéfkuchařka Bilíková

Vystudovala práva, ale nakonec si místo taláru oblékla kuchařský rondon. Pracovala po celém světě ve vyhlášených restauracích, kde se tvrdě dělá i osmnáct...  celý článek

Ilustrační fotografie
Čtyřicítka je zlomový věk. Právě teď se svému tělu věnujte víc než dřív

Zatímco o zdraví dětí a seniorů se mluví na každém kroku, takzvaný střední věk tolik pozornosti nepřitahuje. Jako by se rozumělo samo sebou, že se dospělý...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sedm důvodů, proč je vám na omdlení

Dehydratace, hlad, těhotenství, úlek nebo i srdeční problémy – faktorů, které mohou vyvolat pocit na omdlení nebo samotné mdloby, existuje velké množství....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.