Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Sedm tipů, jak si ulevit od stresu po vysazení cigaret

aktualizováno 
Každý bojuje se stresem po svém. Kuřáci obvykle spoléhají na cigarety. Existují však mnohem zdravější způsoby, jak si se stresem a úzkostmi poradit.

kouření | foto: Profimedia.cz

Někteří kuřáci se nechtějí vzdát cigaret právě kvůli pocitu uvolnění, který jim inhalace tabáku přináší.

„I když ve vás cigareta vyvolá pocit krátkodobého uvolnění, extrémně zvyšuje hladinu oxidačního stresu v našem těle. Kouření je prostě zlozvyk, který v určitou chvíli ́něco zalepí ́ (samotu, přebytek stresu, problémy v různých oblastech života), ale z dlouhodobého hlediska nic neřeší,“ vysvětluje terapeutka Lucie Mucalová.

Vysazení kouření však doprovázejí nepříjemné abstinenční příznaky, které mohou pokus o úplné odstranění cigaret ze života významně ztěžovat. Podle Mucalové mohou pomoci náhradní nikotinové terapie, které pomohou zbavit se závislosti na tabáku tím, že zmírní touhu těla po nikotinu a zároveň sníží abstinenční příznaky (např.: nikotinové náplasti, nikotinové žvýkačky, pastilky).

Domácí lékař

I když se vám podaří zbavit se závislosti na nikotinu, stále tu vyvstává otázka, jakým způsobem zvládat stres, od kterého jste si pomáhali právě kouřením cigaret.

Snižte přísun kofeinu

Konzumace kofeinu může u některých lidí zvyšovat úzkostné pocity, starosti a stres. A pokud se snažíte přestat kouřit, určitě nepotřebujete přidávat další stres navíc.

Namísto tradiční kávy můžete vyzkoušet její bezkofeinovou variantu nebo třeba bylinkový čaj. Pokud svou dávku kofeinu získáváte z limonád kolového typu, rovněž zkuste přejít na verzi bez kofeinu. Úplně nejlepší je však pak podle odborníků čistá voda ochucená čerstvě vymačkanou citronovou nebo pomerančovou šťávou.

Naučte se správně dýchat

Na snížení stresu a pocitů úzkosti jsou také velmi účinné jednoduché dechové techniky. Terapeutka Mucalová doporučuje vyzkoušet dvě snadné metody, jak správně používat dech ke snížení hladin stresu.

„Naučte se vědomě využívat svůj dech. Položte si ruku na hrudník, vnímejte svůj dech, jak proudí dovnitř do těla a zase ven. Vnímejte jeho přirozený rytmus. Jako další můžete využít metodu počítání pozpátku. Zhluboka se nadechněte, když vydechujete, počítejte zpátky od devíti (devět, osm, sedm atd.). V dalším dechovém cyklu počítejte od osmičky dolů atd. Vždy přizpůsobte délku nádechu a výdechu číslu, od kterého počítáte.“

Dělejte něco pro zábavu

Zabavte svou mysl něčím, co vás baví a pocit uvolnění se dostaví prakticky okamžitě. Ať už je vaším koníčkem pletení, malování, zahradničení nebo třeba jen shlédnutí zajímavého filmu či relaxace u knížky, najděte si nějakou činnost, která vás těší a pokuste se jí zabavit alespoň několik minut denně.

Koníčky a záliby jsou zvláště důležité právě při snaze přestat kouřit.

Žijte přítomností

Mnoho lidí zažívá stresující pocity a úzkostné stavy při pomyšlení na budoucnost. Ovšem zabývat se a stresovat se něčím, co vlastně ještě ani neexistuje, nedává smysl a jen zvyšuje hladiny stresu. Než se nervovat věcmi, které se ještě ani nestaly, soustřeďte se na přítomný okamžik.

Tento postoj vám také pomůže odnaučit se stresovat záležitostmi, které nemůžete ovlivnit. Pokud se například ocitnete v dopravní zácpě, využijte tento čas třeba k poslechu hudby než zbytečným rozčilováním se.

Začněte se hýbat

Mezi nejlepší zabijáky stresu vůbec patří pohyb. Tělesná aktivita navíc účinně pomáhá při stresu z vysazení cigaret.

„Cvičení v těle rozbouří doslova chemický koktejl zlepšující naši náladu. V mozku se začnou vyplavovat chemické látky serotonin a dopamin, které jsou zodpovědné za radostnou náladu. A s tím souvisí i zvýšení hladiny látek, které způsobují štěstí a dobrou náladu, endorfinů. Jejich hladina roste už zhruba 10 minut po zahájení cvičení a zvýšená zůstává zhruba půl hodiny po skončení fyzické zátěže. Jde o jakési vnitřní opiáty, jimiž si naše tělo tlumí bolest způsobenu fyzickou zátěží,“ vysvětluje Markéta Brožová, hlavní trenérka fitness center pro ženy Contours.

Díky rytmických pohybům – jako je například u plavání, cyklistiky nebo dalších podobných sportovních aktivit – se vyplavují antistresové hormony, které uvádějí do stavu odpočinku levou mozkovou hemisféru (ta má zodpovědnost za logiku a rozum). Při stresu se do těla vyplavují tzv. stresové hormony, nejznámější z nich je kortizol.

„Cvičení tak snižuje jeho hladinu a zároveň pomáhá tvořit nové nervové buňky v oblasti mozku, kde se tvoří nové vzpomínky. Odborníci tvrdí, že ve srovnání s morfiem je stejné množství endorfinu až tisícinásobně účinnější. Není tedy divu, že u některých může produkce endorfinů způsobit až ‚závislost na tréninku‘. V tom nejlepším případě vyměníte závislost na cigaretách za mnohem lepší a doživotní závislost na pohybu,“ uvedla trenérka Brožová.

Nalaďte se na svou duchovní stránku

Mnoho lidí se ve stresujících životních situací obrací ke své víře a duchovnu obecně, ať už se jedná o modlitby, náboženské praktiky, meditace nebo třeba jen poslech hudby či trávení času v přírodě.

Zaměření se na duchovno pomáhá zklidňovat mysl a pomůže vám vidět věci z větší perspektivy. Rovněž si lépe uvědomíte, proč jste skončili s kouřením a proč už se k tomuto zlozvyku nechcete vrátit.

Vytvořte si od problému odstup

Pokud máte pocit, že už vám vaše starosti přetékají přes hlavu, odejděte od nich. Vezměte si pár minut na vyčistění hlavy, kdy se vědomě rozhodnete, že se chvilku nebudete vašimi aktuálními problémy zabývat.

Může vám k tomu pomoci krátká procházka, poklábosení s přáteli o věcech, které nemají s vaším problémem nic společného, nebo si zajděte na něco dobrého k jídlu.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Příběh Jana: Setkání s první láskou po dvaceti letech mi změnilo život

Vždy u mě rozum vítězil nad srdcem. Tvrdě jsem na sobě pracoval, abych se dostal tam, kde jsem teď. Zakolísal jsem jen jednou, je to už 20 let, ale ustál jsem...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sedm jednoduchých způsobů, jak si o pár let prodloužit život

Cesta k dlouhému a zdravému životu nemusí být kupodivu ani moc náročná. Někdy postačí jen několik malých, jednoduchých změn ve vašem životním stylu. A nebojte...  celý článek

MOJE ROZMARNÉ LÉTO - relax před chaloupkou, Velké Losiny
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Muži své emoce ignorují, ženy se v nich ztrácejí, tvrdí odborníci

Vztahy stojí na emocích. Neschopnost je projevovat znamená problém navázat i udržet vztah. Kdo by v přítomnosti ledové kostky roztál? Někdo vztahy sice...  celý článek

Křehký koláč s cuketou a mrkví
Cuketa v hlavní roli. Nenápadná Popelka může být v kuchyni královnou

V našich zahrádkách je jako doma, protože je nenáročná na pěstování a šikovná kuchařka ji umí zakomponovat opravdu do každého jídla. Cuketa ovšem není jen...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Zmírnit bolesti při menstruaci umí heřmánek, teplo i endorfiny

Asi to znáte. Bolest v podbřišku přichází obvykle v prvních dnech cyklu a může se zdržet pár hodin nebo i pár dnů. Každopádně nám běžný život moc neulehčí....  celý článek

Ivan Fales, vedoucí oddělení buněčné terapie ÚHKT.
Ředitel banky: Boom s využitím transplantace pupečníkové krve je pryč

Když chtěla jedna maminka kvůli uložení pupečníkové krve pro své dítě zrušit stavební spoření, rozmluvil jí to. Pupečníková krev ztrácí na významu. „Zbytečné...  celý článek

Ilustrační fotografie
Alternativy k hormonální antikoncepci. Tělísko, krémy i operace

Mnoho žen odmítá nebo nemůže užívat hormonální antikoncepci. I proto hledají jiné způsoby ochrany před otěhotněním. Které to jsou, jak fungují a jsou vhodné...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Jak z nevýrazných rtů udělat plné a smyslné
Jak z nevýrazných rtů udělat plné a smyslné

Ač se to možná nezdá, nanést rtěnku tak, aby vypadala opravdu dokonale a vydržela na rtech v perfektním stavu po celý den, je menší věda. Nepodceňujte kvalitu p... celý článek

Letní úklid podle Marie Kondo
Letní úklid podle Marie Kondo

Nechte si věci, co dělají radost.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.