Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nadměrné pocení nepodceňujte, může být i příznakem nemoci

  0:33aktualizováno  0:33
Když přijdou letní vedra, potí se skoro každý. Někteří lidé se ale potí za každého počasí, a to může být i symptom vážné nemoci.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Když je tělo přehřáté, člověk je ve stresu nebo se fyzicky namáhá, ochlazuje se potem. 

Pokud se ale tělo potí i jindy, kdy k tomu není objektivní důvod, jedná se problém medicínsky nazývaný hyperhidróza nebo diaforéza. Ten může mít celou řadu příčin a není až tak vzácný, jak bychom si mohli myslet.

Co si pamatovat

Mezi příčiny nadměrného pocení patří:

• onemocnění štítné žlázy

• obezita 

• chronická či akutní bakteriální nebo virová infekce 

• hypoglykemie, diabetes 

• hypovitaminóza d 

• feochromocytom 

• nádory apud systému, karcinoid

• nádorová onemocnění, lymfom 

• menopauza 

• předčasné ovariální selhání, získaný hypogonadismus 

• změny v hormonální rovnováze během menstruačního cyklu 

• neurologická onemocnění (roztroušená skleróza, míšní léze, syndrom karpálního tunelu)

• alkohol, léky, bylinné preparáty, potraviny (pepř, chilli, skořice, zázvor)

• nevhodné šaty či ložní prádlo 

„V zahraniční literatuře se uvádí výskyt u tří až deseti procent populace. To není úplně málo,“ hodnotí doktorka Martina Rosická, která vede poradnu pro nadměrné pocení na klinice Endocare.

Náhlé pocení: musíte zbystřit

Asi třetina lidí do její poradny přichází s problémy s nadměrným pocením na běžných místech těla: v podpaží, na rukou a nohou, přičemž tento problém často mají od puberty a jeho příznaky se s přibývajícím věkem jen zhoršují.

„Zbylé dvě třetiny přicházejí s problémem nadměrného pocení celého těla, hlavy, nočního pocení a podobně, které se zpravidla náhle objevilo u člověka, který ničím podobným nikdy netrpěl. Tady si většinou pacienti již sami nepomohou, je třeba pátrat po příčině, což není vždy lehké,“ konstatuje lékařka.

Od antiperspirantu k elektrickému proudu

U pocení, které má nějakou medicínskou příčinu, je pravděpodobné, že pokud se vyřeší choroba, odezní i nadměrné pocení. Jestliže nicméně problém s pocením příčinu nemá a člověk se prostě víc potí jen tak, je potřeba zaměřit se na příznaky a pokusit se je nějak odstranit. Prvním krokem bývá použití antiperspirantů.

„Lze si také vytvořit odvary z bylin a používat je lokálně, na každého funguje a vyhovuje mu něco jiného,“ vypočítává doktorka Rosická. Ona sama má při léčbě nadměrného pocení velmi dobré zkušenosti s iontoforézou. Při této léčbě se vystavuje kůže, která se příliš potí, stejnosměrnému proudu o intenzitě 15–30 mA.

„Ošetřovaná končetina se vloží do vaničky s vodou, při ošetření podpaží se na tuto část těla přikládá elektroda omotaná mokrým bavlněným polštářkem. Pacient si může ošetření provádět sám doma, zprvu častěji, a po dosažení požadovaného terapeutického efektu přestoupí na udržovací režim,“ popisuje endokrinoložka.

Pacientům doporučuje, aby domácí léčbou nezačínali. Lepší je první ošetření podstoupit ve specializovaném zařízení – jde o poměrně běžnou službu v kosmetických salonech či na estetických klinikách – a až v případě, že proces zafunguje, si přístroj za osm až deset tisíc korun pořídit domů.

Domácí lékař

„Přístroj ovšem zdatnější elektrotechnik snadno sestrojí i doma, na internetu jsou k dispozici návody,“ dodává s úsměvem doktorka Rosická.

Léky i operace mají svá rizika

Další léčebnou metodou je podávání léků ze skupiny anticholonergik, ty ale často mají nepříjemné nežádoucí účinky. Proti potu se dá aplikovat i botulotoxin, jeho účinky jsou ale rozporuplné. „Účinek je velmi individuální: někdy výborný a někdy vůbec žádný,“ varuje lékařka před zbrklou aplikací jedu.

U nejtěžších případů hyperhidrózy se mohou lékaři rozhodnout i k zásahu do nervů – přerušení těch, které stimulují potní žlázy v podpaží, na rukou a na obličeji. Tady se ovšem stává, že se pocení jen přesune na jinou část těla, kde není tak nepříjemné.

Platit budete sami

Doktorka Rosická se nevyhýbá ani alternativním metodám. „Dobrý efekt – asi u 60–70 procent pacientů – má také akupunktura a tradiční čínská medicína. I tu často používám. Nejčastěji kombinaci čínských bylinných směsí a akupunktury – buď celotělové, nebo ušní,“ uzavírá výčet léčebných postupů.

Bez ohledu na to, jak moc jsou nezvyklé, má ale většina výše uvedených postupů na eliminaci nadměrného pocení jednu charakteristiku společnou: pacient si je musí zaplatit sám, pojišťovny je nehradí.

Pokus – omyl

Pokud i vy patříte k lidem, kteří se nepřiměřeně potí a mají s tím problémy, vyzkoušejte nejprve tipy z našeho seznamu (viz box). Pokud nezaberou nebo pokud se vaše problémy s pocením objeví náhle nebo se skokově zhorší, obraťte se na lékaře. Může se stát, že odhalí závažnější problém stojící v pozadí.

A pokud ne, může vám alespoň poradit nějaké postupy, které od pocení ulevují – metodou pokusu a omylu si pak můžete najít ten, který pomůže právě vám.  

Několik rad pro omezení silného pocení

1. Používejte silnější antiperspiranty: Existují přípravky, jejichž účinek je větší než u běžných sprejů z drogerie. Zápachu se také částečně zbavíte tím, když si budete partie, které se vám hodně potí, holit.

2. Použití dobře načasujte: Antiperspiranty je vhodné aplikovat před spaním nebo dvakrát denně – i ráno, i před spaním. POZOR: Přípravek vždy aplikujte jen na suchou pokožku! Pokuste se antiperspirant vmasírovat do pokožky. Pokud se potíte v práci nebo vás čeká důležité jednání, ze kterého jste nervózní, aplikujte přípravek i během dne.

3. Vrstvěte oblečení po celý rok: Spodní košilka z prodyšného a přitom savého materiálu pomůže. Prodyšné a savé (nejlépe bavlněné) by ostatně mělo být všechno oblečení i ložní prádlo (pokud se potíte v noci). Z umělých vláken volte taková, která dýchají – například bambus, lyocell nebo speciální mikrovlákna typu Moira.

4. Tělo potřebuje volnost: Materiál, který nemá vlákna těsně u sebe, je prodyšnější; například len je díky tomu vhodnější než hedvábí. Volné by měly být i použité střihy oblečení.

5. Vybírejte si barvy oděvů, na kterých případná nehoda nevynikne: vhodné jsou tmavé oděvy nebo látky se vzory. 

6. Nepoužívejte pokrývky hlavy, zbytečně zahřívají.

7. Větrat by měly i nohy. Samozřejmě ne vždy je otevřená obuv společensky únosná; pak si nohy z bot aspoň několikrát denně na chvilku vyndejte a vyvětrejte. Obuv by měla být z přírodního materiálu; některé značky vyrábějí i podrážky, které dýchají. Stejné boty si pokud možno neberte dva dny za sebou, střídejte je. Myslete i na vhodné ponožky: měly by být bavlněné nebo z funkčního vlákna, které odvádí vlhkost. Ponožky si měňte třeba i uprostřed dne. 

8. Pokud je to možné, mějte s sebou věci na převlečení.

9. Noste si s sebou vždy kapesník na otření zpocených rukou či obličeje; vhodné jsou i dětské nebo antibakteriální ubrousky.

10. Vyhýbejte se kořeněným jídlům a kofeinovým nápojům. Naopak šalvějový čaj vám může od pocení ulevit; pokud se potíte ze stresu, zkuste před spaním mátový nebo fenyklový čaj.

11. Hodně pijte. I když to zní paradoxně, pitím tělo ochladíte, takže se nemusí tolik potit.

12. Udržujte si zdravou váhu: Pokud máte kila navíc, zbavte se jich, uleví se vám i od pocení.

13. Naučte se zvládat stres: Pracujte na schopnosti se uvolnit, osvojte si meditaci, jógu nebo jinou techniku, která vám pomůže.

Článek vyšel v červnovém vydání časopisu Zdraví.

Autor:




Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Ze sexu nás už hlava nebolí. Častěji se z milování vymlouvají muži

Co se změnilo v posledních letech za dveřmi našich ložnic? V sexu jsme odvážnější, ale spíme spolu méně často. Ze společných hrátek se spíš vymlouvají muži,...  celý článek

Dara Rolins. Styling: Ruth Šariská, make-up: Michaela Ohemová
Fotili jsme Daru Rolins v plavkách. Postavu nemám zadarmo, říká

Na plavkovou sezonu se zpěvačka Dara Rolins nijak připravovat nepotřebuje, na své postavě totiž pracuje pořád. Pro magazín Ona Dnes, který vyjde 29. 5.,...  celý článek

Jste v neustálém pohybu a často se přesunujete z místa na místo? Nedokáže...
OBRAZEM: Designové batohy na stěhování po městě i na útěk do přírody

Jste v neustálém pohybu a často se přesunujete z místa na místo? Nedokáže sbalit vše potřebné do kabelky? Pak sáhněte po batohu či vaku. Dobře se nosí a...  celý článek

Soufflé au chocolat
Hříšně dobré čokoládové dezerty nejen na víkend

Už žádné pocity viny. Čokoláda není jen božská mana, která vám pomůže překonat stresové situace a zlepšit náladu. Ona je dokonce zdravá. Prospívá srdci,...  celý článek

Ilustrační snímek
Příběh Petra: Manželka do našich sporů zatahuje děti

Kdybych to byl býval věděl, tak bych se byl neženil. Tato věta přesně vystihuje mé rozladění z manželství, ve kterém trávím už dvacátý rok. Přitom to zpočátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.