Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Šest efektivních metod, jak přestat chrápat

aktualizováno 
Chrápání vzniká chvěním měkkého patra a dokáže pořádně znepříjemnit nejen spánek, ale i život přes den. Kromě lékařského zákroku může někdy pomoci i třeba změna spánkové polohy nebo zvlhčovač vzduchu.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Bohužel chrápání není je nepříjemná záležitost, která může ovlivnit třeba partnerský vztah, ale představuje i zvýšené riziko úmrtí.

„Trpí-li člověk spánkovou apnoe, dochází u něj ve spánku k desetivteřinovým až minutovým zástavám dechu. Kvůli zástavám dechu klesá hladina kyslíku v krvi, což vede k nedostatečnému okysličení orgánů. Z toho plynou vysoká zdravotní rizika jako časté zástavy dechu s vyšším výskytem onemocnění srdce, vysokým tlakem, infarktem, cukrovkou a mrtvicí. Dechová zástava ve spánku ́nutí ́ mozek vysílat signály k uvolnění dýchacích svalů. Kvůli této mozkové činnosti se člověk dostává více než desetkrát za hodinu do polospánku. Po probuzení se necítí odpočatě, ale trpí únavou, vyčerpáním a vyšší mírou stresu. Vše dohromady vede k častějšímu riziku nemocí popsaných výše, ale také k poruchám potence. Následující den by se dal v podstatě popsat jako ́stav po propité noci, i když jste se alkoholu ani nedotkly ́,“ upozornila na nebezpečí chrápání Petra Řehořková z Kliniky estetické medicíny Petra Clinic.

Chrápání je většinou způsobeno tím, že vzduch v dýchacích cestách naráží na překážku, kterou rozechvěje. Tou může být snížené měkké patro, rozšířená tkáň v nosohltanu nebo zhoršená nosní průchodnost vzniklá opět povolenou tkání či nachlazením. „Chrápání je až ze 70 procent případů dědičná záležitost,“ uvedla Řehořková.

Domácí lékař

I když podle mnohých odborníků se chrápání natrvalo a s jistotou zbavit nedá, je možné tento problém zmírnit. Vyzkoušet můžete následující rady.

Změňte svou spánkovou polohu

Podle National Sleep Foundation některé spánkové polohy, například leh na zádech, zvyšují pravděpodobnost chrápání. Změna spánkové polohy ze spaní na zádech na spaní na boku může chrápání zmírnit nebo mu zabránit úplně.

Často také pomůže vyvýšení polohy hlavy o 10 až 15 cm. Dostatečně silný polštář nebo dva pod hlavou vám pomohou zprůchodnit proudění vzduchu v dutinách. Osvědčeným trikem jak zabránit spaní na zádech je zašít si do zadní části pyžama tenisový míček. Spaní na něm je totiž značně nepohodlné a donutí vás obrátit se zase na bok.

Dbejte na optimální hydrataci organismu

Dostatečný pitný režim je důležitý pro zdraví celého organismus a dehydratace může vést k různým zdravotním komplikacím. Mimo jiné špatný pitný režim může rovněž zvyšovat pravděpodobnost, že budete v noci hlasitě chrápat.

Podle zdravotnického webu WebMD se při dehydrataci zalepí naše ústa a nos sekrety, což může způsobit chrápání. Dobrým ukazatelem správného zavodnění organismu je barva moči. Při správné hydrataci by měla být světle žlutá až bezbarvá.

Zbavte se prachu a alergenů v bytě

Zdravotní odborníci na webových stránkách WebMD říkají, že alergeny jako jsou pyl, prach či zvířecí chlupy, které číhají v ložnici (například v prašném stropním ventilátoru, ve starých polštářích a peřinách nebo matracích), mohou dráždit dýchací cesty a přispívat ke chrápání. Působením alergenů může dojít k zánětu nosní sliznice a tím pádem ke zúžení průchodnosti dýchacích cest.

Řešením je samozřejmě odstranění možných alergenů, důkladné vyčištění ložnice a pravidelné větrání.

Dejte si horkou sprchu a pořiďte si zvlhčovač vzduchu

Často je příčinou chrápání suché a teplé prostředí ložnice. Doktor John M. Dobrowski, MD, certifikovaný specialista spánku a otorinolaryngolog z Massachusetts Eye and Ear Infirmary v Bostonu proto doporučuje,pořídit si kvalitní zvlhčovač vzduchu.

Ten pomůže udržet dýchací cesty vlhké, což může významně snížit riziko chrápání. Někdy také pomůže umístit do ložnice nádoby s vodou nebo vlhké prostěradlo. Někteří odborníci doporučují přidat do zvlhčovače nebo výparníku éterické oleje jako je máta peprná eukalyptus nebo citron, které otevřou dýchací cesty. Proti chrápání je také účinná horká sprcha před spaním.

Vyhněte se před spaním alkoholu

Pivo, víno či jiné alkoholické nápoje vám mohou pomoci se před spaním uvolnit a často i rychleji usnout. Bohužel podle odborníků z kliniky Mayo se naše krční svaly díky popíjení alkoholu uvolní až příliš, tkáně v krku se rozšíří, zablokují dýchací cesty a výsledkem je nepříjemné chrápání.

The National Sleep Foundation doporučuje dát si poslední alkoholický nápoj nejpozději čtyři hodiny před spaním. V opačném případě je chrápání téměř nevyhnutelné.

Když všechno ostatní selže, zvažte operaci

„Pokud diagnostika zjistí, že chrápání vzniká vibracemi měkkých tkání hltanu, lze potíže vyřešit celkem jednoduchým estetickým zákrokem pomocí laseru. Samotné ošetření je bezbolestné, nepříjemný je pouze zápach spálené kůže. Dva dny po jeho provedení cítí člověk mírnou nebo střední bolest v krku podobnou angíně, která do týdne zmizí. Chrápání se upraví do měsíce od zákroku,“ řekla Petra Řehořková, která dodala, že pokud chrápání způsobují jiné části dýchacího ústrojí, řeší jej plastická chirurgie (odstraněním mandlí, plastikou nosních přepážek, měkkého patra) nebo radiofrekvenční termoterapie.

„Nejméně příznivou zprávou je diagnostika spánkové apnoe, kdy je nutná další léčba a spolupráce s odborníky z ORL. Na léčbu se využívá takzvaný přetlakový přístroj, který pomocí masky nasazené přes nos brání kolapsu stěn v dýchacím ústrojí. Masku používá pacient doma a každou noc.“

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

Francouzský prezident Emmanuel Macron a jeho manželka Brigitte Macronová...
Láska se zajíčkem. Velké rozdíly vztahu neprospívají, tvrdí psycholog

Muž si najde partnerku mladší o generaci, a nikoho to nenadzvedne. Zato když se žena zamiluje do syna kamarádky, všichni nevěřícně kroutí hlavou. Takových...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Vadí mi, že mé dospělé děti postihla tetovací mánie

Možná vám bude připadat můj dotaz malicherný, ale nemůžu si pomoct. Jsem strašně nešťastná z toho, že se moje děti tetují. Jsou ale dospělé, a nemůžu jim to...  celý článek

Zuzana je odsouzená za podvody na 18 let.
Jsem nebezpečná tím, že vím, jak vydělat peníze, tvrdí zlodějka Zuzana

Osm měsíců sledoval televizní štáb život několika vězeňkyň ze tří českých ženských věznic. V posledním díle seriálu Holky pod zámkem je podmínečně - 22 měsíců...  celý článek

Helen Mirrenová (Paříž, 29. listopadu 2016)
Mindráky jsou červ zažraný v mozku, míní Helen Mirrenová

Před sedmdesátkou se stala tváří kosmetické firmy, na kontě má spoustu divadelních i filmových rolí a také Oscara za film Královna. Helen Mirrenová (71) přesto...  celý článek

Miroslav Dubovický
Čech Dubovický má nejhezčí tělo v Evropě a druhé nejkrásnější na světě

Bronzový Muž roku 2016 Miroslav Dubovický (25) uspěl na světové soutěži krásy. Českou republiku reprezentoval v soutěži Men Universe. Model, trenér a kickboxer...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Čtyři rady odborníků, jak získat krásnější a zdravější tělo. Navždy

Chtěli byste zeštíhlet a zpevnit postavu, celkově žít trochu zdravěji? Seznamte se s čtveřicí osvědčených tipů nutričních poradců, fitness trenérů i...  celý článek

(ilustrační snímek)
Šest znamení, že je vaše nachlazení vážnější, než si myslíte

Únava, bolest hlavy, rýma nebo ucpaný nos jsou obvykle příznakem toho, že na vás, jak se lidově říká, něco leze. Pokud patříte mezi ty, kteří nad nachlazením...  celý článek

(Ilustrační foto)
Rok 2017 je pro alergiky zatím nejhorší. Může za to stres i oteplování

Kdo trpí pylovými alergiemi, mohl v posledních letech nabýt pocitu, že se jeho stav s každou letní sezonou zhoršuje. Rýma, svědění, pálení očí a další příznaky...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Barevné líčení
Barevné líčení

Barevné líčení krásně rozjasní celý obličej a zvýrazní vaše oči. Nemusíte použít zrovna ty nejdivočejší barvy, vyzkoušejte si prvně světlejší odstíny a postupně... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.