Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se stát optimistou: nenechte se brzdit a plánujte dopředu

aktualizováno 
Patříte do skupiny smutných skeptiků, kteří se utápějí v problémech všedního života? Je načase to změnit a začít si užívat i drobných radostí. Poradíme, jak na to.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Podle odborníků je optimista člověk, který má tendenci vidět a posuzovat věci z té lepší stránky. Optimisté jsou tak vnímáni jako vyrovnané a veselé bytosti, které umějí i v těch nejhorších životních situacích najít výhody a dobrou zkušenost.

Jestliže máte to štěstí, že takoví jste, nemusíte číst dál. Pokud ale stejně jako já patříte spíše mezi pesimisty, pak si přečtěte návod, jak se stát optimistou jednou provždy. Nebo se o to alespoň můžete pokusit.

Geny, nebo jen dobré návyky?

Určitě takové lidi znáte a denně se s nimi potkáváte. Z rozlité kávy na bílé košili si nic nedělají a stále se jim daří udržet úsměv na tváři. Jsou to ti spolupracovníci, kterým se povede na ranní poradě velké faux pas, ale přesto na obědě srší vtipy a dobrou náladou. Na svět se dívají svrchu, ale stále žijí v realitě.

Domácí lékař

„Tito lidé nemají žádné zázračné schopnosti, jak by se na první pohled mohlo zdát. Optimismus má určitý genetický základ a výzkumy ukázaly, že optimismus a pesimismus jsou sice dědičné zhruba z 25 %, ale dokážou je ovlivnit také zkušenosti. Lidé, kteří jsou optimističtí, tedy jen dodržují určité vzorce chování, díky nimž si udržují dobrou náladu,“ vysvětluje psycholožka Helena Dlouhá.

K tomu dodává, že míra optimismu roste s věkem, liší se u pohlaví (ženy bývají obecně optimističtější než muži), a dokonce tvrdí, že ačkoli se pesimismus s optimismem vzájemně vylučují, výzkumy dokládají, že tomu tak není. Alespoň ne ve všech oblastech života.

Optimista není realista

Optimista je člověk, který mnohdy podléhá pozitivním iluzím. Šťastní lidé tak většinou nejsou realisté, ale skutečnost vnímají zkresleně, nahlížejí na svou budoucnost až příliš nereálně a nadhodnocují své schopnosti.

„Z toho vlastně vyplývá, že jde o subjektivní spokojenost,“ dodává odbornice. Ale to není špatná vlastnost. Optimismus se vyznačuje absencí špatné nálady a díky tomu vlastně vede k dobrému zdraví, protože může potlačit počátek onemocnění, zmírnit jeho průběh nebo urychlit zotavení.

„Působí totiž skrze imunitní systém a naše emoce. Vždyť se také říká: věř a víra tvá tě uzdraví. A smích a dobrá nálada jsou velcí posilovači imunity. Každopádně to má i své stinné stránky, protože optimista může mít přehnané iluze o své odolnosti a svém zdraví, což pak vede k zanedbávání zdravotní péče,“ varuje psycholožka. Ale jinak jsou například matky-optimistky mnohem odolnější proti rozvoji poporodní deprese a optimisté obecně lépe zvládají problémy, jsou adaptivní a žijí lepším životním stylem.

Osvojte si rituály

Život je série stresových událostí a je jen na nás, jak na ně budeme reagovat a jestli se jimi necháme srazit na kolena. Pozitivní lidé se umějí s takovými úzkostmi vyrovnat zdravým způsobem. Existují totiž techniky, jak zmírnit stres a podpořit pozitivní emoce. Studie ukázaly, že mezi takové techniky patří fyzická aktivita a meditace.

Rady, jak si zlepšit náladu

Ilustrační fotografie

„Aktivity ze skupiny body & mind (tělo a mysl) jsou klidná tělesná cvičení, která mají primárně za úkol zklidnit právě naši mysl a zlepšit kondici. Patří mezi ně různé druhy jógy, pilates, body balance, port de bras, chi-toning a další,“ říká Markéta Brožová, hlavní trenérka fitness center pro ženy Contours.

„Cvičení totiž v těle rozbouří doslova chemický koktejl zlepšující naši náladu. V mozku se začnou vyplavovat chemické látky serotonin a dopamin, které jsou zodpovědné za radostnou náladu. A s tím souvisí i zvýšení hladiny látek, jež způsobují štěstí a dobrou náladu, endorfinů. Jejich hladina roste už zhruba 10 minut po zahájení cvičení a zvýšená zůstává zhruba půl hodiny po skončení fyzické zátěže,“ dodává ještě.

Právě tyto návyky zabraňují člověku, aby se utápěl v detailech, a díky meditaci a relaxaci lze pak snáze najít cestou každodenní frustrací života. Jakmile se naučíte tohle, snadno se přiblížíte k dalšímu kroku, který z vás udělá věčného optimistu.

„Jakmile se nám v životě začne dařit, posilujeme tím pozitivní myšlení a máme pozitivní zkušenosti. K těm se můžeme při dalších životních výzvách obracet a čerpat z nich další energii,“ vysvětluje psycholožka a dodává, že čím více se nám bude dařit obracet se k pozitivnímu myšlení v těch horších časech, tím rychleji se nám dostane pod kůži dobrá nálada.

Nešikanujte sami sebe

I když by se na první pohled mohlo zdát, že špatným zkušenostem optimisté vlastně dokážou uniknout, vůči tvrdým životním zkušenostem není nikdo imunní. Dokonce ani optimisté. Pozitivně naladění lidé se ke špatným zprávám ale staví čelem a odtud pramení posilující myšlenka – procházejí výzvami a následně z nich čerpají. Mnozí z nás mají právě v takových situacích potřebu být svými nejhoršími kritiky.

Studie ukazují, že právě sebepřijetí je pro šťastnější život zásadní. Je tedy důležité naučit se hodnotit sebe sama pozitivně, přijmout všechny své pozitivní, ale i negativní myšlenky a přestat se kritizovat. Jednoduše: základem pro pozitivní život je mít rád sám sebe.

Jste tím, s kým se stýkáte

Kdo jste, je částečně odrazem toho, jakými lidmi se obklopujete. „Emoce jako je stres nebo štěstí jsou vysoce nakažlivé. Pokud se tedy budete pohybovat v blízkosti optimistů, je velká pravděpodobnost, že se jejich přístup k životu promítne i do vašeho soukromí,“ radí Helena Dlouhá.

Tipy, jak si uspořádat život

Ilustrační fotografie

Vyzbrojeni těmito znalostmi si pozitivní lidé budují kolem sebe silný sociální kruh, který pomáhá posilovat jejich radostný charakter. V takové společnosti se pak snadno dodržuje i další pravidlo, které spočívá ve stavění malých i velkých úspěchů na stejnou úroveň.

„Optimisté se prostě radují i z maličkostí,“ říká psycholožka a dodává, že vděčnost může vést ke zvýšenému optimismu. Vděčnost za drobné radosti – jako třeba doběhnutí tramvaje nebo pochvalný e-mail od šéfa – poskytuje více možností, jak být pozitivní, protože své dny začnete vidět jako zalité sluncem.

Nenechají se brzdit

Mnozí lidé se na cestě za úspěchem nechají zastrašit, takže mají problém dosáhnout stanovených cílů. Tato problematika se nevyhýbá ani optimistům – jejich až příliš pohádkové a radostné myšlení jim může v dosažení cílů také bránit.

„Každá cesta k úspěchu je dlážděna drobnými neúspěchy. Pozitivní lidé mají tu schopnost, že poznají tzv. zpomalovací prahy, a problém, který jim stojí v cestě, začnou za účelem dosažení cílů řešit,“ říká odbornice. Tento druh přístupu je stejnou měrou optimistický i realistický, což vede k uspokojivým výsledkům.

Plánujte dopředu

Optimisté kromě jiného mají větší kontrolu nad svými vztahy a dalšími životními okolnostmi. Vyznačují se schopností kreativně čelit výzvám nebo problémům. „Naučte se stejně jako optimisté zapomenout na slova nemám na výběr, ale místo toho zkuste vymyslet několik cest, jak se se životním stresem poprat,“ radí psycholožka.

Optimisté doslova každý den dopředu plánují, nic nenechávají náhodě – a to je možná i trochu kouzlo toho jejich úspěchu. „Pozitivní myšlení se nejlépe plánuje s čistou a uvolněnou hlavou. Je-li vaše současná situace nepříznivá a pro plánování neperspektivní, pak si dejte pauzu a postupujte po malých krůčcích k vysněnému cíli stát se doživotně spokojeným optimistou,“ dodává závěrem Helena Dlouhá.

Článek vyšel v dubnovém vydání časopisu Zdraví.

Autor:




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.