Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pět rad, jak přežít zimu bez splínu

  4:00aktualizováno  4:00
Souhrnně se téhle diagnóze přírody říká podzim. A po něm následuje zima. Občas má sice lepší chvilky, s největší pravděpodobností ovšem bude škaredě. Jak si v temných měsících zachovat energii a dobrou náladu?

Proti zimním splínům pomůže i procházka a horký bylinkový čaj (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Šťastnější povahy proplují zimním šerem bez úhony, na mnohé však padají splíny, náladu mají pod psa, hůř se soustředí, jsou unavení nebo reagují podrážděně. Pokud patříte mezi ty, kteří jsou na zimu a nedostatek slunce citliví, nabízíme vám pět rad, jak otužit duši a tuhle část roku přežít snáz. Protože i na zimní mizerii se dá připravit.

„Například se prokázalo, že nálada lidí trpících depresí se podstatně zlepší, když budou dodržovat spánkový režim, budou pravidelně a zdravě jíst a mít dostatečnou pohybovou aktivitu, nejlépe na místech s dostatečným slunečním svitem,“ vyjmenovává profesor Jiří Raboch, přednosta Psychiatrické kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze, čím povzbudit psychiku. Podstatné je také dobré rodinné zázemí, přátelé i koníčky.

1.Chce to hodně světla a oranžový svetr

Určitě jste si toho všimli: ještě před třemi týdny jste vstávali za šera, ale skoro do šesti hodin bylo vidět. Jenže od neděle 26. října se středoevropským časem padá soumrak o hodinu dřív. A ono je na náladě znát, jestli vedete děti ze školy za světla, nebo za tmy.

„Existují dokonce lidé, kteří jsou na nedostatek slunečního záření zvlášť citliví a u nichž se může rozvinout duševní nemoc, která se nazývá sezonní afektivní porucha, takzvaná zimní deprese,“ připomíná psychiatr, že pošmourné počasí dokáže s psychikou i vážně zatřást.

Kolik stojí lampy, které připomínají slunce 

Stolní lampy 
od 1 370 do 3 760 Kč 

Stojanové lampy 
od 3 270 do 10 920 Kč 

Nástěnná svítidla 
od 3 720 do 4 980 Kč 

Stropní svítidla 
od 2 640 do 9 640 Kč 

Zdroj: zimnideprese.cz 

Psychické poruchy je samozřejmě potřeba léčit antidepresivy a psychoterapií, ale pomáhá ještě metoda zvaná fototerapie. „To je aplikace intenzivního světla o hodnotě 10 000 luxů po ránu na 30 až 60 minut,“ líčí profesor Raboch pomoc, již pacientům nabízejí speciální chronobiologické laboratoře a poradny.

Pokud to na docházku k lékaři není, můžete si svoje soukromé slunce rozsvítit doma. Není to nejlevnější, ale i uprostřed zimy vás potěší. Stolní lampy stojí kolem dvou tisíc, stojanové mezi třemi a pěti tisíci.

„V takovém případě bych doporučil konzultaci s odborníkem o správné volbě zařízení a režimu používání,“ upozorňuje Jiří Raboch. Lékař vám totiž vysvětlí, kdy ve dni je pro vás nejvhodnější lampu zapínat a kolik času u ní strávit, abyste nesvítili naplano.

Pokud je pro vás fotolampa příliš drahým povyražením, zkuste v šatníku shromáždit žluté kulichy, oranžové šály a červené svetry, do obýváku pověste citronové závěsy a do koupelny nachové ručníky. Zářivé teplé odstíny v barvě slunce prý dokážou s vaším rozpoložením udělat hotové divy.

2.Vyplavte do těla endorfiny

Bílé světlo do vaší krve vyplaví serotonin, kterému se přezdívá hormon štěstí. Úplně stejné přízvisko získal i endorfin, který můžete do těla dostat při sportu či jiné pohybové aktivitě.

Chodit plavat, na masáže i jógu nebo hrát stolní tenis s kamarády jde stejně dobře v květnu jako v listopadu. Vzpruhu organismu a znavené duši dopřeje i pravidelná sauna, tedy pokud nejste kardiak nebo nemáte závažné plicní choroby.

Tím, že v sauně poleví svalové napětí, zmenší se také úzkost a agresivita a nabudí se schlíplé ego. Zvlášť druhý den po saunování byste měli znatelně pookřát.

A pokud hledáte finančně nejúspornější variantu vyplavení endorfinů, pak je to dlouhá procházka. Trochu vymrznout, protáhnout kosti, unavit se a pak si dopřát horký čaj a klid v ušáku – to je možné jen uprostřed zimy.

3.Na noc zatáhněte závěsy

Vzpomínáte ještě, co zmiňoval profesor Raboch na prvním místě jako lék na deprese? Pravidelný spánkový režim. Nic totiž neoblaží duši tolik jako vydatný a kvalitní spánek. Pokud se vrátíte z dlouhé procházky, bude se vám večer usínat dobře a snadno. Když si navíc do ušáku přinesete místo černého čaje meduňkový, bude to ještě lepší.

A jestliže se večer vystříháte krváků v televizi, odpustíte si noční cigaretu na zápraží a sezobnete pár ořechů, měli byste spát jako medvědi. Zvlášť pokud v ložnici důkladně zatemníte, aby se pak snáz do těla uvolnil melatonin, tedy hormon tmy, spánku a svěžesti.

4.Dopřejte si med, ořechy a špenát

Velmi jednoduchou metodou, jak povzbudit a otužit duši, je také úprava jídelníčku. V sychravém počasí není třeba zásobovat tělo výhradně zeleninou, ovocem a čistými bílkovinami, na lepší náladu totiž účinkují i některé méně dietní potraviny.

Když tedy chcete povzbudit tvorbu serotoninu, dejte si například špenát, který obsahuje velké množství kyseliny listové a funguje jako přírodní životabudič. Ideální je také avokádo, banány, papája, vlašské ořechy, tvaroh – a čokoláda, ovšem jenom ta hořká, která obsahuje více než 70 procent kakaa.

Šťastnější si také budete údajně připadat po vanilkové zmrzlině, a především po medu. Ten je v zimě výborným zdrojem energie, navíc dodává tělu vitaminy i minerály, povzbuzuje imunitu a vůbec uklidňuje.

5.Udělejte si radost na dovolené

Pokud zvládnete bez větších šrámů na duši ustát Vánoce a Nový rok, které bývají pro slabší povahy zkouškou pevných nervů, odměňte se pak dovolenou. Už od podzimu se tak budete mít na co těšit.

„A kdo si může dovolit trávit čas tam, kde je více slunce a kde je mu příjemněji, například na horách nebo v jižních krajích, tak je to pro něj plus,“ dodává profesor psychiatrie Jiří Raboch. 

Autoři:






Hlavní zprávy

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.