Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pět rad, jak přežít zimu bez splínu

  4:00aktualizováno  4:00
Souhrnně se téhle diagnóze přírody říká podzim. A po něm následuje zima. Občas má sice lepší chvilky, s největší pravděpodobností ovšem bude škaredě. Jak si v temných měsících zachovat energii a dobrou náladu?

Proti zimním splínům pomůže i procházka a horký bylinkový čaj (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Šťastnější povahy proplují zimním šerem bez úhony, na mnohé však padají splíny, náladu mají pod psa, hůř se soustředí, jsou unavení nebo reagují podrážděně. Pokud patříte mezi ty, kteří jsou na zimu a nedostatek slunce citliví, nabízíme vám pět rad, jak otužit duši a tuhle část roku přežít snáz. Protože i na zimní mizerii se dá připravit.

„Například se prokázalo, že nálada lidí trpících depresí se podstatně zlepší, když budou dodržovat spánkový režim, budou pravidelně a zdravě jíst a mít dostatečnou pohybovou aktivitu, nejlépe na místech s dostatečným slunečním svitem,“ vyjmenovává profesor Jiří Raboch, přednosta Psychiatrické kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze, čím povzbudit psychiku. Podstatné je také dobré rodinné zázemí, přátelé i koníčky.

1.Chce to hodně světla a oranžový svetr

Určitě jste si toho všimli: ještě před třemi týdny jste vstávali za šera, ale skoro do šesti hodin bylo vidět. Jenže od neděle 26. října se středoevropským časem padá soumrak o hodinu dřív. A ono je na náladě znát, jestli vedete děti ze školy za světla, nebo za tmy.

„Existují dokonce lidé, kteří jsou na nedostatek slunečního záření zvlášť citliví a u nichž se může rozvinout duševní nemoc, která se nazývá sezonní afektivní porucha, takzvaná zimní deprese,“ připomíná psychiatr, že pošmourné počasí dokáže s psychikou i vážně zatřást.

Kolik stojí lampy, které připomínají slunce 

Stolní lampy 
od 1 370 do 3 760 Kč 

Stojanové lampy 
od 3 270 do 10 920 Kč 

Nástěnná svítidla 
od 3 720 do 4 980 Kč 

Stropní svítidla 
od 2 640 do 9 640 Kč 

Zdroj: zimnideprese.cz 

Psychické poruchy je samozřejmě potřeba léčit antidepresivy a psychoterapií, ale pomáhá ještě metoda zvaná fototerapie. „To je aplikace intenzivního světla o hodnotě 10 000 luxů po ránu na 30 až 60 minut,“ líčí profesor Raboch pomoc, již pacientům nabízejí speciální chronobiologické laboratoře a poradny.

Pokud to na docházku k lékaři není, můžete si svoje soukromé slunce rozsvítit doma. Není to nejlevnější, ale i uprostřed zimy vás potěší. Stolní lampy stojí kolem dvou tisíc, stojanové mezi třemi a pěti tisíci.

„V takovém případě bych doporučil konzultaci s odborníkem o správné volbě zařízení a režimu používání,“ upozorňuje Jiří Raboch. Lékař vám totiž vysvětlí, kdy ve dni je pro vás nejvhodnější lampu zapínat a kolik času u ní strávit, abyste nesvítili naplano.

Pokud je pro vás fotolampa příliš drahým povyražením, zkuste v šatníku shromáždit žluté kulichy, oranžové šály a červené svetry, do obýváku pověste citronové závěsy a do koupelny nachové ručníky. Zářivé teplé odstíny v barvě slunce prý dokážou s vaším rozpoložením udělat hotové divy.

2.Vyplavte do těla endorfiny

Bílé světlo do vaší krve vyplaví serotonin, kterému se přezdívá hormon štěstí. Úplně stejné přízvisko získal i endorfin, který můžete do těla dostat při sportu či jiné pohybové aktivitě.

Chodit plavat, na masáže i jógu nebo hrát stolní tenis s kamarády jde stejně dobře v květnu jako v listopadu. Vzpruhu organismu a znavené duši dopřeje i pravidelná sauna, tedy pokud nejste kardiak nebo nemáte závažné plicní choroby.

Tím, že v sauně poleví svalové napětí, zmenší se také úzkost a agresivita a nabudí se schlíplé ego. Zvlášť druhý den po saunování byste měli znatelně pookřát.

A pokud hledáte finančně nejúspornější variantu vyplavení endorfinů, pak je to dlouhá procházka. Trochu vymrznout, protáhnout kosti, unavit se a pak si dopřát horký čaj a klid v ušáku – to je možné jen uprostřed zimy.

3.Na noc zatáhněte závěsy

Vzpomínáte ještě, co zmiňoval profesor Raboch na prvním místě jako lék na deprese? Pravidelný spánkový režim. Nic totiž neoblaží duši tolik jako vydatný a kvalitní spánek. Pokud se vrátíte z dlouhé procházky, bude se vám večer usínat dobře a snadno. Když si navíc do ušáku přinesete místo černého čaje meduňkový, bude to ještě lepší.

A jestliže se večer vystříháte krváků v televizi, odpustíte si noční cigaretu na zápraží a sezobnete pár ořechů, měli byste spát jako medvědi. Zvlášť pokud v ložnici důkladně zatemníte, aby se pak snáz do těla uvolnil melatonin, tedy hormon tmy, spánku a svěžesti.

4.Dopřejte si med, ořechy a špenát

Velmi jednoduchou metodou, jak povzbudit a otužit duši, je také úprava jídelníčku. V sychravém počasí není třeba zásobovat tělo výhradně zeleninou, ovocem a čistými bílkovinami, na lepší náladu totiž účinkují i některé méně dietní potraviny.

Když tedy chcete povzbudit tvorbu serotoninu, dejte si například špenát, který obsahuje velké množství kyseliny listové a funguje jako přírodní životabudič. Ideální je také avokádo, banány, papája, vlašské ořechy, tvaroh – a čokoláda, ovšem jenom ta hořká, která obsahuje více než 70 procent kakaa.

Šťastnější si také budete údajně připadat po vanilkové zmrzlině, a především po medu. Ten je v zimě výborným zdrojem energie, navíc dodává tělu vitaminy i minerály, povzbuzuje imunitu a vůbec uklidňuje.

5.Udělejte si radost na dovolené

Pokud zvládnete bez větších šrámů na duši ustát Vánoce a Nový rok, které bývají pro slabší povahy zkouškou pevných nervů, odměňte se pak dovolenou. Už od podzimu se tak budete mít na co těšit.

„A kdo si může dovolit trávit čas tam, kde je více slunce a kde je mu příjemněji, například na horách nebo v jižních krajích, tak je to pro něj plus,“ dodává profesor psychiatrie Jiří Raboch. 

Autoři:






Nejčtenější

Helen Mirrenová (Paříž, 29. listopadu 2016)
Mindráky jsou červ zažraný v mozku, míní Helen Mirrenová

Před sedmdesátkou se stala tváří kosmetické firmy, na kontě má spoustu divadelních i filmových rolí a také Oscara za film Královna. Helen Mirrenová (71) přesto...  celý článek

Panna cotta s jahodovo-malinovým přelivem
Máte chuť na sladké? Chybí vám bílkoviny, tvrdí výživová poradkyně

Ženám se mění chutě také podle hladiny hormonů v těle. „Poblázní“ se hlavně kvůli premenstruačnímu syndromu. „Asi nemá význam se jim příliš bránit, ale na...  celý článek

Francouzský prezident Emmanuel Macron a jeho manželka Brigitte Macronová...
Láska se zajíčkem. Velké rozdíly vztahu neprospívají, tvrdí psycholog

Muž si najde partnerku mladší o generaci, a nikoho to nenadzvedne. Zato když se žena zamiluje do syna kamarádky, všichni nevěřícně kroutí hlavou. Takových...  celý článek

Zuzana je odsouzená za podvody na 18 let.
Jsem nebezpečná tím, že vím, jak vydělat peníze, tvrdí zlodějka Zuzana

Osm měsíců sledoval televizní štáb život několika vězeňkyň ze tří českých ženských věznic. V posledním díle seriálu Holky pod zámkem je podmínečně - 22 měsíců...  celý článek

Péče o nohy se v létě vyplatí.
Triky pro krásné a hebké nohy. Čistá žiletka nebo peeling chodidel

Letní horka přímo nabádají k tomu, abychom vystavovali naše nohy v sukních a kraťasech. Proto si zaslouží pečlivější péči než po zbytek roku. Ani sebelepší...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Důvody, proč musíte na záchod uprostřed noci. Oteklé nohy i kapavka

Považujete své noční návštěvy toalety za normální a nevyhnutelné? Pak věřte, že to normální není. Podle odborníků byste spánek dlouhodobě přerušovaný častým...  celý článek

(Ilustrační foto)
Rok 2017 je pro alergiky zatím nejhorší. Může za to stres i oteplování

Kdo trpí pylovými alergiemi, mohl v posledních letech nabýt pocitu, že se jeho stav s každou letní sezonou zhoršuje. Rýma, svědění, pálení očí a další příznaky...  celý článek

Ilustrační fotografie
Zánět dásní ničí celý organismus. Pozor na pubertu i těhotenství

Gingivitida neboli zánět dásní je považován za nejčastější zánět v lidském těle a většinou je vyvolán zubním plakem, tedy špatnou ústní hygienou. Krvácení...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Sylvaine Delacourte a jejích pět premiér
Sylvaine Delacourte a jejích pět premiér

Jméno Sylvaine Delacourte nepatří ani mezi námi, milovnicemi a milovníky parfémů, k notoricky známým. A to přesto, že se v tomto světě pohybuje už více než dvě ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.