Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bojíte se přestat kouřit, abyste nepřibrali? Poradíme, jak na to

  0:35aktualizováno  0:35
Většina kuřáků se obává, že pokud odloží navždy svou cigaretu, přibere. V průměru se totiž podle odbornice na hubnutí Ivy Málkové nabere okolo pěti kil do roka. I přesto však zanechání kouření přináší velké zdravotní výhody. Navíc se hmotnost ani zvýšit nemusí, chce to ale dodržovat pravidla.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Člověku se kvůli tomu, že přestane kouřit, zpomalí metabolismus. A to je hlavní problém, proč většině lidí začne ručička váhy ukazovat za pár měsíců o několik kilogramů více.

"Akutní účinky nikotinu totiž zvyšují cestou stimulace sympatického nervového systému u většiny kuřáků výdej energie o 5 až 10 procent, což činí přibližně 800 kilojoulů denně. Když pak přestanou kouřit, kila tak u nich nejdou nahoru jen kvůli tomu, že mnozí si místo cigarety dopřávají dobroty, ale protože bez ní je energetický výdej prostě nižší," vysvětluje doktorka Iva Málková ze sdružení Stop obezitě (STOB).

Kouření navíc významně zpomaluje vyprazdňování žaludku. Delší doba, po kterou je naplněn žaludek, nepochybně přispívá k prodlouženému pocitu nasycení. Je tedy vhodné po zanechání kouření jíst hlavně potraviny, které vás zasytí - s dostatkem bílkovin a vlákniny.

"Nikotin také zvyšuje tvorbu serotoninu v mozku, což má za následek libé pocity, pro které kuřáci kouří. Proto je ideální mít dopředu připravené jiné životní radosti," radí odbornice na hubnutí.

U některých bývalých kuřáků se také mohou objevit problémy se zácpou, protože nikotin urychluje průchod potravy tlustým střevem. Tomu lze ale podle Ivy Málkové zabránit vhodnou stravou a také pohybem.

I s menší nadváhou je na tom lépe nekuřák

I kdyby se váha po zanechání kouření zvýšila až o šest kilogramů, stále na tom nekuřák bude podle lékařů z metabolického hlediska lépe, než kdyby kouřit nepřestal. A navíc tlouštíci se z vás stát rozhodně nemusí.

"Stačí, pokud omezíte svůj denní příjem energie o cca 800 kilojoulů. Pro představu to jsou energeticky například  4 dcl sladké limonády, krajíc chleba, dva plátky tučnějšího sýra nebo uzeniny nebo větší sušenka. Nebo můžete zvýšit svoji fyzickou aktivitu, třeba pravidelnou procházkou," uvádí Málková.

Pokud jste se rozhodli, že s kouřením chcete opravdu přestat, je důležité být dostatečně motivován.

"Důvodem by nemělo být například jen to, že je Nový rok, nebo že vás k tomu tlačí okolí. Měli byste zvážit zisky a ztráty ze změny jakéhokoliv návyku, tedy i zanechání kouření. Když v bilanci převáží pozitiva, pusťte se do toho. Nedávejte si nereálná předsevzetí, že přestanete kouřit a zhubnete a ještě bude chodit denně cvičit apod. Je výborné, když se vám podaří nekouřit a nepřibrat při tom," říká doktorka Málková.

Odvykejte v kurzu

Jak tedy jednou provždy odložit cigaretu a přitom nepřibrat? Mohou vám pomoci odvykací kurzy, které začínají 23. září. 

Občanské sdružení Hravě žij zdravě připravilo ve spolupráci s lékařkami Evou Králíkovou a Alexandrou Kmeťovou z 1. Lékařské fakulty UK kurz STOBaKO - Stop Obezitě a Kouření.

Více informací zde.

Odbourání této závislosti je z hlediska zdraví to nejdůležitější. Cigarety vám život zkracují, pár kil navíc vám jen snižuje kvalitu života.

Nebuďte na to sami

Do změny návyku se pouštějte, když jste v relativní pohodě a ne když řešíte nějaké závažné životní problémy. Pokuste se najít spojence, i to vám může pomoci. 

Jestliže kouříte delší dobu hodně cigaret, je pravděpodobné, že budete mít abstinenční příznaky. Poraďte se před zanecháním kouření s odborníkem, jaké prostředky k snížené těchto příznaků zvolit.

"Pokud se stane, že si zase zapálíte nebo půjdou kila nahoru, nezoufejte. Při změně návyků existuje takzvané kolo změny – kdy po úspěchu přichází zase návrat k závislosti. Říká se, že při kouření ho člověk roztočí až 5krát, než se z něj stane nekuřák. Musí se ale hlídat celý život. Zrovna tak zhublý obézní se nemůže už nikdy chovat jako člověk, který problémy s kily navíc nemá," dodává Iva Málková ze STOB.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Příběh Mirky: Syn bude otcem, ale dítě nejspíš není jeho

Tak jsem se dočkala, budu babičkou. Mám skvělou snachu, bezvadného syna a další důvod k radosti je na cestě. Jenže snacha se mi přiznala, že dítě možná nebude...  celý článek

Neuroložka prof. MUDr. Marcela Lippertová-Grünerová, ph. D. působila celou řadu...
Neuroložka: Mozkové buňky umí spáchat sebevraždu, ale to my nechceme

„Mozkové buňky mohou spáchat sebevraždu. Mají jakýsi,červený knoflík’, který buď stisknou, nebo ne. My se je snažíme přesvědčit, aby ho nemačkaly, protože je...  celý článek

Nafukovací lehátko ve tvaru plameňáka je "must-have" sezony.
Plameňáci ovládli léto, ale ikonami jsou už šedesát let

Luxusní šaty a šperky, obyčejná trička z řetězců, neonové lampy a nafukovací lehátka mají letos jedno společné. Vládnou jim plameňáci. Kýčovití, přesto...  celý článek

Chrissy Teigenová (Beverly Hills, 26. února 2017)
Chrissy Teigenová: Kvůli dalšímu umělému oplodnění končím s alkoholem

Modelka Chrissy Teigenová (31) prozradila, že se dostala do stádia, kdy byla závislá na pravidelné konzumaci vína. Denně si dopřávala několik skleniček a...  celý článek

Herečka Emma Stone na zahajovacím ceremoniálu MFF v Benátkách
Emma Stone: Jsem známá a můj hlas má sílu, nesmím se bát vyjádřit názor

Herečka Emma Stone (28) cítí potřebu nahlas říkat, co si myslí, protože může díky své popularitě ovlivnit víc lidí než běžný člověk. Zatímco ještě nedávno měla...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Jídlem k produktivitě. Pomůže banán, losos i brokolice

Rychle povzbudit myšlení, lépe se soustředit na učení nebo zvýšit produktivitu v práci – všechno jde i bez léků a syntetických doplňků stravy. Zkuste do...  celý článek

Ilustrační fotografie
Uroložka: Koupání v řece ani bazénu zánět močových cest nezpůsobuje

Každá druhá žena aspoň jednou za život prodělala zánět močových cest, i proto lékaři doporučují věnovat péči hlavně prevenci. "Koupání v řece ani bazénu...  celý článek

Ilustrační fotografie
Nedaří se vám otěhotnět? Šest tipů, které usnadní početí

Za neúspěšnou snahou otěhotnět může stát několik překvapivých faktorů. Stres, starší partner, ale i nadváha. Zjistěte, co všechno si hlídat a na co pamatovat,...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky
Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky

Líčení nabízí spoustu návodů, rafinovaných tipů a triků, díky kterým můžete zásadně změnit rysy v obličeji a jednou z ta... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.