Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jak poznáte kosmetiku netestovanou na zvířatech?

  12:31aktualizováno  12:31
Stejně jako biopotraviny je i čistě organická kosmetika stále populárnější. Je vždy tak kvalitní, jak si myslíme?

Přírodní krása - Chcete přírodní kosmetiku? Pak se připravte na náročné studování etiket jednotlivých výrobků. | foto: MF DNES

Jste-li konzumentem biopotravin, budete zřejmě používat i kosmetiku označenou jako přírodní nebo bio, kterou jste zakoupili v dobré víře, že stejně jako organická strava je pro vás tím nejlepším.

Problém ale je, že na rozdíl od biopotravin, které podléhají zákonům Evropské unie, neexistuje žádná právní norma, která by v kosmetice upravovala používání termínů bio a přírodní.

Běžný spotřebitel pak po takové kosmetice často sáhne v domnění, že používá čistě přírodní produkt. Realita je však jiná. Stejně jsou označovány přípravky, v nichž převažují syntetické ingredience a přírodní složky tvoří jen mizivé procento. A tady vzniká problém. Poptávka po přírodní kosmetice roste proto, že některé chemicky vyráběné složky v kosmetice jsou spojovány se zdravotním rizikem. Například parafíny používající se jako náhražky kvalitních rostlinných olejů se mohou usazovat v játrech, ledvinách a lymfatických uzlinách. Parabeny, konzervační látky, mohou způsobovat alergie. O spoustě syntetických látek se také často mluví ve spojitosti se vznikem rakoviny.

A ačkoli neexistují přesvědčivé důkazy pro toto tvrzení a někteří odborníci tvrdí, že množství chemických látek je příliš malé, aby mohlo představovat zdravotní riziko, zůstává otázkou nakolik mohou být pro naše zdraví nebezpečné. Proto mnoho z nás volí při výběru kosmetiky alternativy. Jak se vyznat v terénu, který nemá pravidla?

PŘÍRODNÍ VERSUS BIO

Přírodní se nemusí rovnat organické či bio. Obecně se rozdíly vysvětlují takto: přírodní kosmetika obsahuje výhradně přírodní ingredience pocházející z rostlinného nebo minerálního zdroje, zatímco organická či biokosmetika je zárukou toho, že tyto složky navíc pocházejí z kontrolovaného biologického pěstování a biologického sběru ve vybraných lokalitách.

Praxe se liší v každé zemi. Například Německo je klasicky přísnější. Německá organizace BDIH označuje výrobky jako přírodní, přestože kritéria, která musí výrobek splnit, aby získal její ochrannou značku Přírodní kontrolovaná kosmetika, odpovídají spíše organické či biokosmetice.

Tato značka je zárukou toho, že rostlinné suroviny pocházejí, pokud je to možné, z kontrolovaného ekologického zemědělství nebo z certifikovaného sběru ve volné přírodě, výrobky ani výchozí suroviny nejsou testovány na zvířatech, suroviny nepocházejí z mrtvých zvířat, výrobky neobsahují parafín, vazelínu ani jiné ropné produkty a žádné syntetické konzervační, vonné ani barvicí látky. Splnění přísných kritérií posuzuje u každého výrobku nezávislý mezinárodní institut Ecocontrol v Osterode. Kosmetika, která nese tuto ochrannou známku, je například značka Dr. Hauschka, Lavera, Laveré, Logona, Sante, Urtekram a Weleda.

Anglická organizace Soil Association vydala v roce 2002 standardy, podle kterých rozděluje kosmetiku s organickými složkami do tří skupin. Za čistě organickou kosmetiku považuje jen produkty s obsahem 95 % a více organických ingrediencí, produkty, které obsahují 70-95 % mohou být označeny jako výrobky s příslušným procentem organických složek. Produkty s méně než 70 % organických složek nejsou oprávněny nosit jejich certifikát.

Mezi další ochranné známky patří Bio Eco Cosmesi od italské asociace ekologického zemědělství AIAB; má ho například kosmetická značka Extratissima BIO. Další ochranné známky jsou například certifikát Mezinárodní rady pro výzkum Aloe IASC (International Aloe Science Council), certiř kát akreditované neziskové organizace - Certiquality, ochranná známka Institutu pro výzkum přírodních látek - NRI (Natu-ral Research Institute) a certifikát Francouzské inspekční a certifikační společnosti Ecocert. Kromě ochranných známek mohou být výrobky označené také slovním popisem, jako například No Sulfates, No Parabens, No Animal By Products či Bio-Degredable.

Přírodní kosmetika nerovná se bio nebo organická!

I NECERTIFIKOVANÉ MŮŽE BÝT DOBRÉ

Nikde však není psáno, že produkty označené pouze výrobcem jako přírodní nejsou stejně kvalitní jako výrobky s certifikátem. Jejich složení je podobné, ale výrobce nezažádal o certifikaci, buď kvůli byrokracii, která je s tím spojená, nebo zkrátka nechce tvrdit, že je produkt organický, dokud není možné zajistit, aby byl stoprocentně přírodní.

Co z toho vyplývá? Chcete-li používat kosmetiku bez zbytečných syntetických látek, kontrolujte složení na zadní straně výrobku. Většinou platí, že čím víc složitých chemických názvů, tím méně je v přípravku skutečných přírodních složek.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Příběh Mirky: Syn bude otcem, ale dítě nejspíš není jeho

Tak jsem se dočkala, budu babičkou. Mám skvělou snachu, bezvadného syna a další důvod k radosti je na cestě. Jenže snacha se mi přiznala, že dítě možná nebude...  celý článek

Zlatým hřebem 50. ročníku brněnského veletrhu módy Styl a Kabo se stala nedělní...
Vivien Westwood dorazila do Brna. Značka představila nejnovější kolekci

Zlatým hřebem 50. ročníku brněnského veletrhu módy Styl a Kabo se stala nedělní přehlídka Vivien Westwoodové. Bylo to vůbec poprvé, co britská návrhářka...  celý článek

Nafukovací lehátko ve tvaru plameňáka je "must-have" sezony.
Plameňáci ovládli léto, ale ikonami jsou už šedesát let

Luxusní šaty a šperky, obyčejná trička z řetězců, neonové lampy a nafukovací lehátka mají letos jedno společné. Vládnou jim plameňáci. Kýčovití, přesto...  celý článek

MOJE ROZMARNÉ LÉTO
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

Magazín Vogue je ikonou mezi dámskými magazíny.
Magazín Vogue udává trendy už 125 let. Nyní ho ohrožují sociální sítě

Magazín plný luxusu, který si zamilovaly ženy po celém světě, odstartoval kariéru mnoha topmodelek a návrhářů. A přestože je Vogue stále prestižní titul, ubývá...  celý článek

Další z rubriky

Suvenýr v podobě kosmetiky může být hezkou vzpomínka na prázdniny.
Kosmetické dárky od moře: růžová voda z Bulharska, levandule z Francie

Z dovolené si nemusíte vozit jen magnet na ledničku, tričko s Eiffelovkou nebo náhrdelník z mušlí. Každodenní vzpomínkou na výlet může být klidně i parfém,...  celý článek

Masáže ajurvéda
Léčivá bylinná masáž s čerstvým kokosem je prevencí proti stresu

Jen málokdo odolá vůni a chuti kokosu, která neodmyslitelně patří k létu, sluníčku a relaxaci. Palmové plody se však mohou pochlubit i dalšími vlastnostmi,...  celý článek

Spreje ve formě jemné mlhy bez přehnané parfemace jsou na léto nejlepší volbou.
Osvěžující vody ve spreji zchladí a hydratují, ale nevydrží moc dlouho

Hydratační mlha je malý zázrak, který je účinnou vzpruhou pro sluncem unavenou pokožku. Na trhu je celá řada přípravků, které slibují, že pleť zklidní, Jak...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky
Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky

Líčení nabízí spoustu návodů, rafinovaných tipů a triků, díky kterým můžete zásadně změnit rysy v obličeji a jednou z ta... celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.